• lillalyckan

ytterligare en tråd som handlar om pengar...

Vi har börjat spara till vårt bröllop och är beredda på att lägga ca 100000:- Då vill vi kunna resa för de pengarna oxå. Har hela tiden tyckt att det är gott om pengar och de verkar ju vara rätt mycket om man ser hur vissa klarar sig med 25-30000. Men nu har vi börjat räkna lite på det. Har hittat den perfekta lokalen, den kostar 200kr per person, maten kommer ligga på ca 500 per person, lägger man till alkohol så kan man räkna på ca 1000 per gäst. Vilket inte är så mycket om man tänker vad man får för det. Men sen ska vi ju ha kläder, smink, hår, skor osv, helt plötsligt så blir det inte så mycket över till nån bröllopsresa... Hur kan det springa iväg innan vi ens börjat på riktigt...? suck...

• Svar på tråden ytterligare en tråd som handlar om pengar...
  • MV85

Låter som väldigt dyr lokalhyra i mina öron måste jag säga... men då kanske ingår mer än bara lokalen?

• lillalyckan

man väljer själv hur mycket man vill ska ingå, men då får man betala för de oxå...  Så de blir städning+diskning mm... Men om vi vill komma billigare undan och kunna ta med egen alkohol så finns det tyvär inte så många alternativ kvar, möjligtvis bygdegård men i den  vill jag  verkligen inte va.

• MV85

Okej... har aldrig hört om en lokal som tar betalt per person, men alla ställen har sina egenheter!
    hmmm lokaler är svårt... Själv hade jag turen att få gratis lokal för att cateringen har en lokal man kan vara i som är helt underbar...

• Luucie

hur många gäster ska ni ha?

• shakynose

Ja, det är bara att börja göra uppskattningar och prioriteringar!
    Jag tycker också att det låter lite märkligt med en "inträdesavgift" för lokalen, men å andra sidan låter 1000 spänn per person inte helt orimligt heller.
    Vad är viktigast? Kan du tänka dig att skära i gästlistan för att ha råd med den perfekta lokalen? Kan du kompromissa med menyn? Bröllopsresan? Hur mycket är du beredd att betala för en klänning? Kan du tänka dig att sälja klänningen efteråt? 100000 är mycket pengar, men det räcker inte på långa vägar för att få luxury overkill hela vägen om du har fler än 50 gäster, så nånstans måste det ju kompromissas.

Själv skulle jag prioritera resa och festmeny framför kläder, smink och blommor.

• lillalyckan

shakynose skrev 2009-02-07 18:02:46 följande:
    Ja, det är bara att börja göra uppskattningar och prioriteringar! Jag tycker också att det låter lite märkligt med en "inträdesavgift" för lokalen, men å andra sidan låter 1000 spänn per person inte helt orimligt heller.Vad är viktigast? Kan du tänka dig att skära i gästlistan för att ha råd med den perfekta lokalen? Kan du kompromissa med menyn? Bröllopsresan? Hur mycket är du beredd att betala för en klänning? Kan du tänka dig att sälja klänningen efteråt? 100000 är mycket pengar, men det räcker inte på långa vägar för att få luxury overkill hela vägen om du har fler än 50 gäster, så nånstans måste det ju kompromissas.Själv skulle jag prioritera resa och festmeny framför kläder, smink och blommor.

Jag tycker inte att det är så konstigt att de tar betalt per person, har sett flera som gör det och det handlar ju helt enkelt om hur mycket de får att göra helt enkelt, hur många som ska serveras, hur många det är att städas efter osv...

Sen är jag inte ute efter "luxury overkill" som du uttrycker dig, detta stället skulle bli ett totalt kuvertpris på 1000 per person inkl. mat, lokal, alkohol, städning osv. Vilket inte är särskilt dyrt när man tittar på många andra lokaler. Mycket pengar visst men inte dyrt förhållandesvis om man börjar titta runt. De flesta ställen jag har tittat på har kuvertpriser runt 12-1500 per person. Jag tycker att det är viktigt med en lokal man tycker om, därmed inte sagt att det måste va det största dyraste  slottet, det viktigaste är väl att mantycker om det, inte att det är lyxigt, Samma sak med klänning smink, blommor osv, vilket inte kommer kosta mycket för oss eftersom vi har vänner som hjälper oss med allt sånt. Men även om det inte kommer att kosta mycket är det ändå pengar som ska ut. Vi har redan sagt att vi kommer att prioritera en riktigt rolig fest eftersom det är det vi vill ha, jag fattar väl också att man får prioritera, var inte ute efter folks åsikt om att lokalen tar betalt per skalle, undrade om det va nån mer som kände att det sprang iväg fort...

• dfk

Ja pengarna springer iväg fort!
    Jag är gift, men kommer ihåg när vi planerade att, allt fick man gå igenom gång på gång. Vad kan vi skära ner på, vad tycker vi är viktigast, vad får kosta o.s.v.
    Men det var också kul att sitta och drömma och vara inne i allt planerandet, men tyvärr drar pengarna iväg lätt!
    Vart vill ni åka på smekmånad?

• lillalyckan

dfk skrev 2009-02-10 18:33:36 följande:
    Ja pengarna springer iväg fort!Jag är gift, men kommer ihåg när vi planerade att, allt fick man gå igenom gång på gång. Vad kan vi skära ner på, vad tycker vi är viktigast, vad får kosta o.s.v.Men det var också kul att sitta och drömma och vara inne i allt planerandet, men tyvärr drar pengarna iväg lätt!Vart vill ni åka på smekmånad?

det vet vi nte än, har diskuterat ganska mycket fram och tillbaka men det blir nog nåt med {#lang_emotions_sunny} eftersom vi gifter oss på vintern {#lang_emotions_smile}

vi tänker önska oss pengar till bröllopsresan i bröllopsresan oxå men det får ju i så fall bli en trevlig överraskning inte nåt man vågar räkna med.

vart åkte ni?

• dfk

Vi åkte till Paris! Där gick vi hand i hand och hade det mysigt.
    Men jag måste erkänna att jag gärna hade rest till Maldiverna eller något liknande, men då kommer man till pengarna...

• Ore

För en lokal som fixar "allt" åt en så är 1000 kr/person ett helt ok pris, antar jag...

Alternativet att få det billigare är ju att ordna mer med det själv... Inte att man måste göra allt själv på bröllopet, men att hitta en lokal som inte är så dyr, dit man kan ta en cateringfirma med serveringspersonal samt alkohol som man köper själv och tar med dit sänker totalkostnaden ganska rejält...

Lokalhyra, personal, dukning och dekoration, mat och dryck (brudskål med frukt till, trerätters med vin till samtliga rätter, tårta, avec och nattamat) kostade oss cirka 600 kr/person utslaget på alla gäster...

• blacknwhite

Hej!
    Ja det blir nog tajt med 100 000. Det gick vårt på ungefär o då hade vi kuvertavgift på 260 har jag för mig.
    vi var iofs 100 pers.
    Då ingick förrätt varmrätt efterrätt och nattamat. Kaffe o dricka till maten. Personal +(ej bartender det kostade 1500) städning. Lokalhyra 1000 kr. sprit köpte vi i tyskland.

• Kajsalisan

vår fest för 100personer går på 55000 med lokal, trerätters + tårta, dukning, disk, lokal, personal... Alkoholen köper vi från tyskland. Vi har också en budget på 100 000 så vi la faktiskt 10 papp på ett lite bättre band som kom till men det är ju en smaksak..

• Waldekranz

Hej Hej!

Har inte heller hört talas om pris just per person (men förstår konceptet), men däremot tycker jag inte den totala kostnaden låter så farligt. Men håller med dig lilallyckan om att det känns som pengarna bara susar. Jag vill inte heller va på en bygdegård men inte heller ha lyx-deluxe.

Kajsalisa, vilken lokal ska ni va i?

• Glittergräs

Vi har hittat en jättemysig kvarn att vara i, då bygdegård var vårt sista alternativ (slott hade ju varit det första, men där fick pengarna styra...)- men det kommer bli toppen. Vi betalar hyra på 4900kr plus 25kr/gäst. Tycker oxå det är lite skumt med den där extrapengen, men det är väl slitage?? Vi har valt en trerättersmiddag med hurd personal, men har ju nu möjlighet att tag med egen dryck.

Jag tror oxå att man får försöka prioritera, men visst är det svårt!

• jenne7502

Vi ska önska oss bidrag till bröllopsresan i present och får rätta oss efter... Min syster gjorde detsamma i somras och de fick ca 25000 av ca 75 personer vilket var generöst tycker jag. Så vi ska boka något för 10-15000 innan och hoppas på tur!!

Vips räcker pengarna till det ni vill ha!!!

Svar på tråden ytterligare en tråd som handlar om pengar...