• PersianBride

Vem betalar tärnklänningarna?

Hej!

vi hade tänkt att våra tre tärnor skulle betala för sina egna klänningar eftersom det väl brukar vara att man gör så?!...men varje gång jag pratar med dom låter det som att dom förväntar sig att vi ska betala. Vet inte hur jag ska vara tydlig...känns lite snålt...

• Svar på tråden Vem betalar tärnklänningarna?
  • Mollanpollan

Enligt sed så tror jag att tärnor själva ska stå för sina kläder etc, men det är ju självklart upp till var och en. Min tärna betalar sina kläder själv, däremot så betalar jag för smink och hår.

• Augusti2010

Traditionellt så anses det som en ära att få vara tärna/bestman. Därför brukar de betala sina egna kläder. Men det är ju så mycket som inte är traditionellt längre. Jag vet faktiskt inte hur det ligger till i praktiken. Hur är det med best man? Om han betalar för sina kläder bör ju motsvarande gälla för tärnorna, annars blir det ju orättvist. Då kan du använda det som "ursäkt" och säga att best man betalar sina kläder själv och det var vad ni hade tänkt om tärnorna också, annars blir det orättvist.

• PersianBride

Ja men våra bestman betalar sina egna faktiskt....det var en bra ursäkt hehe...tackar

Augusti2010 skrev 2009-02-07 22:40:39 följande:
    Traditionellt så anses det som en ära att få vara tärna/bestman. Därför brukar de betala sina egna kläder. Men det är ju så mycket som inte är traditionellt längre. Jag vet faktiskt inte hur det ligger till i praktiken. Hur är det med best man? Om han betalar för sina kläder bör ju motsvarande gälla för tärnorna, annars blir det ju orättvist. Då kan du använda det som "ursäkt" och säga att best man betalar sina kläder själv och det var vad ni hade tänkt om tärnorna också, annars blir det orättvist.
  • didis

Bestman kanske köper en kostym som han kan använda i många år? Då är det inte riktigt samma sak om tärnorna skall köpa färgmatchade klänningar som de inte kan använda igen.

Om ni kräver att de skall köpa särskilda klänningar och alltså inte ta några de har hemma eller kan använda till andra tillfällen är det rimligt att ni betalar dem.

• nyfikenistrut

Det där brukar väl bero på ifall de får välja kläder själva eller om de måste ha en viss klänning som brudparet bestämt? Om de kan välja fritt så kan de dels använda något de redan har eller välja något de kan använda även efter bröllopet till andra tillställningar och då ska de betala själva. Så har jag förstått det i alla fall. Men det där med bestmannens kläder var ju smart.

• Vi för alltid 2009

Vi har gjort så att vi betalar hälften var både klänningar och hår. Känns som jag ville ge dem något och så bestämmer jag ju färg och så då kan väl kanske inte kräva att de betalar allt. till best man och marskalk betalar vi skjorta och slips.

• MV85

Här har vi sagt att vi betalar 120 dollar, väljer de dyrare klänning får de betala det själva... Sen får de fixa hår och smink själva oxå (inte så svårt när den ena är frisör)... Tyckte det var en bra deal för dem, plus att vi inte kommer bestämma klänningar helt, utan de får välja och går det få den i rätt färg och längd får de ta den.. Tycker inte tärnor måste vara klädda identiskt, utan bara matchande.

• Miss Emi

Jag betalar min tärnas klänning för att jag även ville ha ett finger med i valet av typ av klänning!

Jag tycker att som regel om man inte bryr sig om vad tärnan har på sig (typ av klänning) så kan denna betala själv för kläder. Men om man som brud/brudpar har åsikter om vad som tärna/bestman har på sig bör man även stå för kalaset! Det går ju att hyra kläder..

• jajapaja

jag betala klänningarna till mina tärnor betalar även blommer och så men skor hår & smink får de själv stå för.

• älskarlivet

Min tärna står för sin klänning själv. Vi har inga krav på hur den ska se ut eller färg eller så. Hade vi haft det, eller haft flera tärnor som skulle matchat varandra, så hade vi fått betala...

Svar på tråden Vem betalar tärnklänningarna?