• PersianBride

Vem betalar tärnklänningarna?

Hej!

vi hade tänkt att våra tre tärnor skulle betala för sina egna klänningar eftersom det väl brukar vara att man gör så?!...men varje gång jag pratar med dom låter det som att dom förväntar sig att vi ska betala. Vet inte hur jag ska vara tydlig...känns lite snålt...

• Svar på tråden Vem betalar tärnklänningarna?
  • SochK

Vi står för hälften av kostnaden för klänningarna. Sen betalar vi deras blombuketter....

• mattiasmarie

jag köper deras samt står för smink o håruppsättning o deras tärnbuketter.

• suamaca

Enligt etikettböcker jag kollat i (och lyssnat på Ribbing hehe) så är det kutym att brudföljet står för sina egna kostnader. men jag tycker självklart att där gör man som man själv vill. Känner man för att bjuda på det så är det klart man ska det.
    Mina två tärnor betalar sina klänningar själva (de vill ha det så) och jag har sagt att de får ha vad de vill så länge det är "kyrkligt" om ni förstår vad jag menar. Eftersom de betalar själva har jag uppmuntrat dem till att försöka hitta nån klänning de sen kan ha vid annat tillfälle, jag är nöjd bara de ser enhetliga ut - vill ju det ska synas att de tillhör brudföljet :) Sen betalar vi självklart för deras blommor, hår och transport.

• ElinDLB

Jag köper tärnans klänning och hon får köpa/fixa de skor hon ska ha. Om hon vill fixa sitt hår på ett speciellt sätt eller sminka sig hos professionell så står hon för det. Självklart betalar jag hennes bukett=)

Men bästa är väl att tydligt ta upp hur allt ska vara även om det känns snålt att inte betala så blir det ju inte en massa missuppfattningar.

• Bambi76

Våra två tärnor köper sina klänningar själv och för dom så var det inga problem med det. Vi kommer att ge dom en present efter bröllopet som tack för att dom ville vara våra tärnor.

• PersianBride

Nu har vi bestämt oss för att de endast betalar en liten del (de ville själva) och självklart står vi för blommorna.

• Ore

PersianBride skrev 2009-03-12 11:56:50 följande:

Nu har vi bestämt oss för att de endast betalar en liten del (de ville själva) och självklart står vi för blommorna.
    Bra att ni har kommit överens!!!
  • Anki82

vi betalar för våra samt deras smink o hår, dels för att de inte skulle ha råd med allt det o det känns fel o be dem punga ut för nåt som jag vill att de ska göra/ ha på sig sen att jag vill kunna va med o välja klänningarna som de ska ha på sig samt färg etc.

• Ullis79

Vi betalar våra två tärnors klänningar.
    Nu ska vi ju gifta oss utomlands så de betalar sin resa själv, därför tyckte vi att vi kunde "bjuda" på det.

• miamedknuff

Min tärna får sin klänning uppsydd av min styvmor som är skräddare - tyget står tärnan själv för. Hon har fått vilka färger som gäller, sedan får hon själv bestämma vilken modell hon vill ha - tycker det är viktig att hon ska trivas i sin klänning. Jag står för bukett samt om hon vill att en frisör ska fixa hennes hår.

• Morticia

Ni som inte har åsikter om tärnans klänningsmodell ... Spelar det då ingen roll hur stor kjolen är? Eller hur prålig klänningen är? Tärnan ska ju varken ha "vackrare" eller större klänning än bruden ... Det är de restriktioner min tärna fått. Hon bestämmer själv färgen däremot, till stor del.

• FiaoJonny

Vi har betalat tärnklänningarna eftersom de hamnade på en skälig prisnivå (ca 850 kr för båda). Sen betalar vi buketterna, men de får själva stå för om de vill sminka sig professionellt och fixa hår. Men de ville ändå gärna fixa själva så det är löst. Skorna har de fått ta några som de redan har eller några nya. Huvudsaken är att de inte sticker ut från varandra för mycket.

Svar på tråden Vem betalar tärnklänningarna?