Det vita som skavs av kallas rhodiering, om det är tillräckligt mycket palladium i vitguldet (vilket det enligt Schalins hensida är, 16%) så blir ringen lite mer stålgrå vilket jag själv personligen tycker är fint. Då behvöer man alltså inte alls göra om det.
Tidigare hade Schalins inte tillräckligt med palladium i sitt vitguld vilket ledde till att det såg lite gult ut under rhodieringen. Det kanske inte är så snyggt vilket ledde till att de flesta valde att göra om rhodieringen år efter år.
MalanMicke skrev 2009-02-13 10:07:11 följande:
Hej! Priserna verkar variera! Var in på Smycka i Eskilstuna igår och kollade på min drömring =) Solvind. Den låg nu till dagspriset på 13500 ungefär men nu hade de 30 % så runt 9500 kr. Men som hon sa så är det dagspriset och det varierar ju från butik till butik säkert också!Men ska kika på andra ställen med men inte så dumt o få 30 % =)Någon som har nå tips och "vana" av att ha vitt guld? Hon sa till mig i butiken att det "skavs" av och måste lämnas in för o läggas på nytt varje år! Vilket hos DEM kostade 500 kr / tillfälle.Lät ju lite tråkigt, men annars är ju vitt guld fint. Måste tillägga att den vita låg 400 kr över i pris mot vad rödguld ringen kostade. Så är lite i valet och kvalet nu vad som blir bäst. Förlovnings ringarna är visserligen i guld... Tips?!