• Lillamiraklet

Som en bro över mörka vatten

jag och min m2b försöker samsas om vilken tredje låt vi ska ha i kyrkan. Vi har två ganska korta låtar (där vi valt en var) innan men vill avsluta med någon gemensamt vald.

Vi gillar båda "Bridge over troubled water" och funderar på att ha den fast översatt på svenska.
    Nu till min fundering...
    På hans mormors begravning spelades just denna låten och även jag har en älskad släkting som fått låten spelad på sin begravning.

Är detta en låt som allmänt knyts samman med begravningar eller kan man ha den på bröllop också!?

Antingen ses det som lite konstigt av släktingar och vänner att låten spelas (då de flesta nrävarat vid begravningarna av våra släktingar) eller så kan man väl vända på det och se det som förklaringen till att vi vill ha den låten... Eller?

Hjälp!

• Svar på tråden Som en bro över mörka vatten
  • älskarlivet

För mig är det en sådan låt jag sätter på när jag är ledsen och nere. Den ger mig styrka.. Därför skulle jag med all sannolikhet tänkt på det om jag var på ett bröllop där den sjöngs. Skulle kanske t.o.m. gråtit, inte av lycka utan av sorg över något.

• mamma68

Begravningsanknytning tycker jag. Den är jättefin men...

• Trudilutt

Jag har bara hört den på bröllop, så det gör att jag förknnippar den med det! Vi kommer ha den på svenska

• Lajsan

Älskar den melodin, men vad säger texten då?

• haennish

När du är trött, när du vill fly
    Och oron viskar att, din dag ska aldrig gry
    Jag är hos dig, känn handen kring din hand
    Var stilla, var ej rädd,
    Som en bro över mörka vatten, ska jag bära dig

När skuggan faller kall, när du går fram
    När fågeln inte längre syns, och solen dör
    Jag tänder ljus, jag tänder himlens ljus
    Var trygg och tro på mig

Över mörka vatten, över mörka vatten
    Styr mot havet nu, seglar bort
    Nu är din korta stund, det liv du väntat på
    Följ vågens väg, se djupet skrämmer ej
    För jag är här hos dig
    Över mörka vatten

• Tooticki

Jag tycker att den är vacker och funkar i båda sammanhangen, det viktigaste är väl vad den betyder för er?

Jag ville ha "Blott en dag" på vårt bröllop men min svärfar är begravningsentreprenör och min man var rädd att han skulle få dåndimpen.

• Joji

Jag har hört den på begravning... Den är jättefin, men eftersom det är min konkreta erfarenhet av den har jag svårt att inte koppla den till det sammanhanget. Fast texten är ju jättefin!

Om NI vill ha den så tycker jag ni ska ta den, vad ni än har för skäl till det!

• Lajsan

Tycker ni om den så kör på det!

• Vill nu

Jag tycker den passar på både ock! Kör på den om ni vill ha den!

Svar på tråden Som en bro över mörka vatten