• DCL

Hur får man buketten att hålla sig fin hela dagen?

En fråga till er florister (och andra med för den delen). Hur får man blommorna i brudbuketten att hålla sig fina hela dagen? Har man en bit oasis insmugen i skaftet eller kanske ett sånt där litet "provrör"? Eller vad är det för knep? Kanske en lite dum fråga men jag är nyfiken. Funderar på om man kan göra sin egen bukett, vill ha en enkel med rosor och murgöna. Men oavsett om jag gör själv eller beställer så skulle det vara kul att veta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-11 21:07
    En fråga till för er florister: hur blir man florist? Finns det någon utbildning någonstans och hur lång är isf den? Känner inte riktigt för att gå tillbaka till gymnasiebänken, men är grymt sugen på att utbilda mig till florist.

• Svar på tråden Hur får man buketten att hålla sig fin hela dagen?
  • Bettertogether

Det finns iallafall speciella skaft med stickmassa i för brudbukettsbinderier... Så då hålls blommorna i skick :)

• passionsblomman

Ja, det är oasis stickmassa i en liten boll i de särskilda handtag man använder.
    Att göra egen bukett i ett sådant utan ngn utbildning, avråder jag bestämt ifrån. Det är inte så lätt som det verkar. Ffa så ska ju blommorna gärna sitt kvar hela dagen.

Numera har det blivit ett mode att beställa (eller binda själv)
    brudbuketter med samma tekinik som en "vanlig" bukett, dvs man har själva stjälkarna som handtag och det är dem man lindar band om.

Den typen förutsätter en rund och tät bukett, då det tex är tekniskt omöjligt att göra droppformade buketter tex, utan antingen handtag eller stiftteknink.
    Buketterna binds som regel dagen innan bröllopet och förvaras svalt över natten och man duschar också buketterna, allt för att hålla hastigheten på avdunstningen nere.(det är den som gör att blomman vissnar)

En bukett med oasis har vatten hela dagen.
    En bukett med stjälkarna bara, ställs lämpligen i en vas så snart som möjligt efter vigseln. (och innan med såklart)

Det är smart att ha en blomspruta med sig som man kan duscha upp den med lite. Särskilt om man gifter sig under sommaren.

Floristutbildningar finns på en rad platser och i varierande längd.
    jag började med två st kortkurser som sedan förjdes av en sammanlagt ettårig utbildning. Den motsvarar treårigt gymnasium eftersom allt "oblommigt" är bortskalat, och man bara läser det som hör till yrket.

Det är ett väldigt roligt, men också stressigt, tungt och mycket lågavlönat jobb. mer taggar och disk än man tror, men gillar man att möta och serva människor, i glägje och sorg, så är det ett roligt och stimulerande arbete.

Hör av dig om du undrar något särskilt, så kanske jag kan hjälpa dig med mer info. Då kan du ju inboxa ifall du vill

• DCL

tack för ditt svar passionsblomma! ja det verkar så kul att jobba med blommor!

Svar på tråden Hur får man buketten att hålla sig fin hela dagen?