• Bettertogether

tärnproblem

När dagen närmar sig kommer jag ha ett stort problem. Jag har ingen given tärna. De flesta, antar jag, väljer att ha sin bästa vän som närmsta kvinna under bröllopsdagen. Men någon sådan har inte jag utan måste välja och vraka bland alla goda vänner istället... Och hur lätt är det?!

Dessutom gissar jag att m2b har ungefär samma problem med med sin bestman... Han har heller ingen given "bästa kompis sedan urminnestider".

Suck, om man ändå skulle ha behållt sin bästis från skoltiden :/

• Svar på tråden tärnproblem
  • marriage09

Måste ni ha tärna och bestman då? Kanske kontroversiellt, men om det inte finns någon (eller nåfra i tärnors fall) givna så kanske det "lika gärna kan vara"?

• FrökenSöt

Jag har helt enkelt valt tre tjejer, för jag har samma problem. Har inte EN bästis, liksom.
    Och de tre tjejerna valde jag för att jag umgås (och har umgåtts länge) mycket med dem. Men svårt är det!

• Jeez

Det är inte ett dugg kontroversiellt att inte ha tärna/tärnor och bestman. Det är på långt ifrån alla vigslar man har det! Bara så att ni vet

• Dinnajad

I min släkt är det "tradition" att man har yngre släktingar som följe. Jag kommer att ha mina yngre kusiner (som är barn till de par jag varit tärna/brudnäbb åt tidigare).

Mina vänner får andra hedersuppdrag. Den ena är tex Toast master.

• Bettertogether

låg länge och tänkte på detta dilemma senaste natt... och jag tror att jag bestämde mej för två stycken tärnor sist och slutligen (var tvungen att bestämma NÅGOT för att kunna sova).

Inte behöver jag väl ha tärna/tärnor, men jag vill gärna ha någon som min närmaste den dagen. För min del tycker jag egentligen inte att det behöver vara någon jag umgåtts länge med (eftersom jag inte har så mycket att göra med mina gymnasievänner tex.), utan kanske mer någon jag kommer bra överrens med.

jag har alltid vetat att min tio år yngre kusin (som visserligen är lika lång som jag) ska vara min brudnäbb, för vi två har alltid stått varandra nära, så henne vill jag gärna ha med på ett speciellt hörn. :)

• MrsTwingly

ta några närståendes barn alt. egna barnen och ha bara näbbar?=)

• MimmiMama

vi har ingen tärna eller bestman bara vår gemensamma dotter som brudnäbb. Våra barn sedan tidigare är vuxna och har respektive med sig så de är gäster.
    Vi hoppas att det blir ett bra upplägg, vi får väl se om vi tänkt rätt.

• Fenixx

både jag och sambon har också flera goda vänner. men då vi har ett litet bröllop så räcker det med en bestman och en tärna.
    han ska ha sin bror som bestman(dem står varandra väldigt nära)
    och jag valde att ha min äldsta kompis som tärna av alla jag har.

• MimmiMama

En dum fråga kanske men vad gör tärnan och bestman?
    Vi kanske missat något!
    Vi har trott att vi kan klara oss utan

• MrsTwingly

vi var helt utan! De fyller ju ingen som helt funntion förutom 'snyggheten'. Har man som brud en bukett så måste man lämna ifrån sig denna vid löfterna, men det går ju då att någon kommer upp och tar dem då och sen blir kvar. Alternativt att man lägger buketten ifrån sig någonstans.

Men till saken: bestman/tärna är absolut inget måste

• Hemlig2009

Vi ska inte ha någon tärna eller marskalk. Däremot har jag bjudit in min syster och två kompisar till vårt hotellrum där ytterligaren en kompis ska sminka mig. Där ska vi äta lunch och dricka lite bubbel och ha det trevligt innan jag åker iväg till fotograferingen.

Min syster kommer även få hålla min bukett när det behövs under vigseln.

• Svanboet

Jag valde tärna utifrån de vänner jag har idag och inte folk jag kände förr. Jag har flyttat från de flesta av mina barndomsvänner så de har jag ingen nytta av idag. Jag valde istället en tjej som jag har kommit väldigt nära under min tid på högskolan och som jag även idag har kontakt med. Vi kommer bra överens och känner varandra sen hyffsat många år tillbaka. Alternativet hade varit att välja tre (mina närmaste tjejkompisar) men då dessa kommer från olika umgängeskretsar tyckte ajg att det skulle bli bättre med "min" kompis än de två som jag lärt känna tillsammans med min m2b (partners till hans barndomskompisar). Vad jag vet ska han inte ha någon marskalk men det är upp till honom.

Jag har valt att ha tärna för att jag vill ha någon att följa mig genom morgonen och kvällen innan, någon som hjälper med planeringen och "det tjejiga". Vill man klarar man sig själv, säkert kommer hon också hålla en eventuell hippa för mig (fast det ska man inte förvänta sig att man får).

• AnnaochHåkan

Mitt dilemma är att jag har en barndomsvän som jag fortfarande umgås med, men som jag inte vill ha som brudtärna. Har frågat den av mina vänner som jag umgås absolut mest med, och från början tänkte jag även fråga min barndomsvän men har inte gjort det...inte än. Det jag tycker är jobbigt är om hon förväntar sig att bli tillfrågad, och då blir sur för att hon inte blir.

• Svanboet

Ingen vidare vän om man blir sur över nått sånt! Nej det är din och din blivandes dag och ni ska ha kamrater som ni känner er upplyfta av att ha i er närhet som de närmaste under den dagen. Strunt i henne och frågor hon så säg bara att du hade svårt att välja men känner att du vill bestämt dig för att köra på henne som du valt.

AnnaochHåkan skrev 2009-02-16 15:55:57 följande:
    Mitt dilemma är att jag har en barndomsvän som jag fortfarande umgås med, men som jag inte vill ha som brudtärna. Har frågat den av mina vänner som jag umgås absolut mest med, och från början tänkte jag även fråga min barndomsvän men har inte gjort det...inte än. Det jag tycker är jobbigt är om hon förväntar sig att bli tillfrågad, och då blir sur för att hon inte blir.
  • Sååå lurade

Vi har inget brudfölje, men toastmastern på vårt bröllop är en nära vän till mig och hon har fått den rollen som en tärna kanske skulle ha haft i vanliga fall. Så bara för att man utesluter brudföljet så innebär det inte att man utesluter det där speciella.

Svar på tråden tärnproblem