• NaemiNose

Vår egen personliga vigsl - vad tycker ni..?

Jga har i natt knåpat ihop våra egna löften. Vi ska ha en borgerlig vigsel. Dessa ord kom jag fram till att jag vill ha med, men vad tycker NI?

"-Då frågar jag dig, Xxxx: Står du framför mig här i dag, för att du älskar Xxxxx av hela din själ och hela ditt hjärta? För att det är det din ärliga avsikt och önskan, att leva med honom / henne i de sämsta av tider, och de bästa av tider?
    -Ja.

Vidare:
    Är din närvaro här i dag ett bevis på att ett av dina livsmål är att behandla honom / henne ömsint, och respektera honom / henne som en egen individ? Är din vilja att hålla honom / henne hårt, och bara släppa taget om han / hon så själv skulle önska?
    -Ja.

Och slutligen: är det din önskan att i morgon och i framtiden, vakna upp med denna person vid din sida, och att då känna glädje över att det var denna kvinna / man du (denna dag) valde som din?
    -Ja."

(Vi kommer alltså att svara Ja tre gånger var, mn det tycker jag känns bra Då hinner man tnka igenom ordentlgit vad det verkligen är man säger Ja til - det blir mer eftertanke och så.)

• Svar på tråden Vår egen personliga vigsl - vad tycker ni..?
  • NaemiNose

Oj vad mycket stavfel det blev, ber om ursäkt...

• Miisen

Hej! Jag är inte så jätteinsatt i hur vigsellöften "ska" se ut, men de verkar fina och bra Två saker tänkte jag på bara. Dels i början när vigselförättaren säger: "Står du framför mig här idag", det tycker jag lägger väl mycket fokus på honom/henne. Jag skulle nog bara säga t.ex. "Står du här idag".
    Och så skulle jag personligen inte vilja ha med "släppa taget om han/hon skulle önska". När man gifter sig är det väl meningen att man ska vara tillsammans resten av livet, så den biten skulle jag hoppa över.

• IMittEsse

Halloj! Vad mysigt det låter Men jag funderar på en sak, för vi träffade vår vigselförrättare igår - de har ju faktiskt en text som de enligt lag MÅSTE säga. Blir dessa egna löften utöver den då? Så ni får svara "ja" hela fyra gånger?

• NaemiNose

Miisen
    Ja, visst är det så att man tänkt att dela resten av sitt liv med den andre, men det kan man ju inte veta. Jag är faktiskt väldigt nöjd med den biten - att man kanske måste släppa taget om den andre vill. Men tack för dina åsikter :)

IMittEsse
    Nja, vi ska ju som sagt ha en borgerlig vigsel, så då har man lite mer fria tyglar.

• HomerSimpson
    NaemiNose skrev 2009-02-14 15:43:12 följande:
    MittEsseNja, vi ska ju som sagt ha en borgerlig vigsel, så då har man lite mer fria tyglar.
    Visst har man friare tyglar, men det finns fortfarande minimikrav i lagen för att vigseln ska vara giltlig. Kolla med vigselförrättaren så du inte blir besviken.
  • BelleA

Åååå jag får rysningar!!! Precis så skulle jag också vilja säga... Hade tänkt köra "korta versionen" av borglig vigsel, men det här kan man ju lägga till för att få känslan av att det är något stor man säger ja till!

• Vill nu

Som sagt, det är någon rad som man måste ha, för att vigseln ska vara giltig, men inget hindrar ju som sagt att ni lägger till detta också, och säger JA en gång till!

• anne på grönkulla

Man har friare tyglar vad gäller utformningen av ceremonien runt omkring, men det finns ju fortfarande ett protokoll för vad man ska säga (inkl "ja!") för att det ska bli juridiskt giltigt. Jag vet inte om man får ta bort/skriva om det eller om man bara får lägga till saker (där har man rätt fria tyglar sålänge förrättaren tycker det är ok).

Stockholms stad har lagt ut vigselformuläret på hemsidan (och det stämmer med vad jag minns från när vi gifte oss):

Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd. Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.

Tar alltså du N. N denna N. N. till din äkta hustru att älska henne i nöd och lust?
    (Svar: Ja.)

Tar du N. N. denna N. N. till din man att älska honom i nöd och lust?

(Paret kan här växla ringar).
    Ge varandra handen till bekräftelse på detta.
    Jag förklarar er nu för äkta makar.

Glöm aldrig det löfte om trohet, som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, förtroende och kärlek och besinna ert ansvar mot kommande släkten. Må enighet och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem.

Förkortad version
    Om mannen och kvinnan särskilt begär det skall vigselförrättaren vid vigseln rikta följande ord till dem:

Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.

Tar alltså du N. N. denna N. N. till din hustru?

Tar du N. N. denna N. N. till din man?

Jag förklarar er för äkta makar.

• IMittEsse
    NaemiNose skrev 2009-02-14 15:43:12 följande:
    IMittEsseNja, vi ska ju som sagt ha en borgerlig vigsel, så då har man lite mer fria tyglar.
    Japp, lite friare tyglar har man, precis som många här har sagt. MEN det är fortfarande så att det som anne på grönkulla säger måste vara med (man kan däremot välja en lite kortare variant om man vill). Vi ska också ha en borgerlig vigsel och med vigselsamtalet i färskt minne sedan i fredags vet jag att den delen inte går att förhandla bort. Men fyra "ja" är ju inte fy skam!
  • IMittEsse

Ah, såg nu att den kortare varianten också fanns med!

Svar på tråden Vår egen personliga vigsl - vad tycker ni..?