Jo, Zanzibar är konservativt - ingen tvekan. De vill ju bli självständiga från Tanzania så jag kan tänka mig att dom inte känner nån större entusiasm över turist-inflationen där. Speciellt då det, precis som du E11a säger, finns en hel del okänsliga typer som tror att det är samma regler som på Mallorca som gäller. Det verkar som om du, precis som jag, ser det viktiga i att ta seden dit man kommer.
Jag kan förstå din känsla, kände det delvis lite själv. Sen har ju jag som sagt inte större erfarenhet än 2 dagar på en strand och 5 dagar på sjukhus. men där underlättade det mycket att jag kunde språket hyfsat, kände att jag fick nån slags förståelse.. men visst är det som du säger.
Man bör dock ha i tankarna att vi som västerlänningar kommer dit på semester där vi bor, äter och lever för pengar som är förmögenheter för befolkningen som vi befinner oss mitt ibland där. De summorna vi lägger på shopping eller en dyr safari skulle kunna försörja familjer, vilket tanzanianerna såklart vet om. Det kanske inte är så konstigt att det sticker i ögonen på folket..