• 27juni2009

Göra vitguld av rött guld?

Vi var i helgen o designade våra ringar
    Vad jag glömde fråga honom o givetvis kan ringa o fråga honom men testar här först är:
    Kan man göra vitguld av rött guld?
    Har hört att vitt guld är rött + någon annan metall (platina???) o då borde det väl funka?
    Det är nämligen så att vi fått flera släktingars gamla ringar så vi har i dagsläget 13,5 g rött guld, sambon min skall ah e rödguldsring på 11,5 g vilket ger 2,5g över + att vi kommer få en ring till så minst 3g rött guld "blir ju över" o jag skulel såååå gärna vilja ha av det guldet oxå eftersom det är en känslo grej att få bära gamla släktingars guld. Tror ni jag skulel kunan lämna in o få använt det i mina vitguldsringar?

• Svar på tråden Göra vitguld av rött guld?
  • Blessed

Normalt sett får man inte tillbak det egna guldet utan det skickas iväg på smältning och så får man skrotguldsvärdet. Det är mycket dyrt om man vill ha just det egna guldet tillbaka och de flesta smälter inte heller själva.
    Nej, du kan inte gör vitguld av rödguld, det är helt olika legeringar.

• Ore

Nej, en guldsmed kan inte ta bort den koppar som gör det röda guldet rött och ersätta det med annan metall.

• 27juni2009

Jag veta tt många använder sig av annat guld, men frågade vår guldsmed hur han gjorde o hans a att om vi vilel ha vårt guld så lämnade vi in det innan hans tillverkning för då nyttjade han det arbetskostnad 1500kr/ring om vi har guld som täcker det behovet
    jaha måste kopparen försvinna, men om man läser på nätet så står det att man bara tillsätter palladium till rött guld för att få det vitt?????

• Ore

Nej, det står nog att man tillsätter palladium till guld, inte till rött guld. Annars är det faktafel. Den vanligaste rödguldslegeringen i Sverige är roséguld. 75% guld, 16-17% koppar och resten silver. Vitguld innehåller ingen koppar, det skulle ge en röd färg.

Den här informationen tycker jag är bra:
    www.guldsmedsforbundet.se/guld.asp

• Ore

Måste nog rätta mig själv, har inte hittat någon information om att vitguld absolut inte innehåller någon koppar. Men det är i så fall inte många %, och rent intuitivt är jag tveksam till det. Kopparfärgen är ju ganska rödaktig, och slår igenom ganska kraftigt...

• Duchess

Ore har rätt

För att komplettera litegrann: 18 karats vitt guld innehåller (precis som rött/gult guld) 75% rent guld. De övriga procenten är legering. Rött guld legeras oftast med koppar och silver.

Vitt guld legerades förut med nickel, men det har man slutat med här i Sverige. Det står mer om det i Ores länk. Idag legeras svenska vitguldsringar med allt från ca 8-16% palladium. Palladium är dyrare än nickel, vilket är en av förklaringarna till att amerikanska vitguldsringar är billigare än svenska vitguldsringar.

Halten palladium är en avgörande faktor för hur färgbeständig ringen är. Tyvärr är det många som har problem med missfärgningar av vitguldsringar. Det avhjälps enklast med rodiering. Du kan läsa mer om rodiering och metaller här:
    www.juvelsalongen.se/material

• Duchess

Justja, jag hade ju en slutkläm också

Eftersom rött guld redan innehåller en legering så är det svårt att "rena" det och legera om metallen. Det kanske går med lite mer avancerad utrustning, men jag har inte hört talas om någon smed här i Sverige som kan göra det. Känner någon till en sån smed så upplys mig gärna - jag har en hel del rött guld hemma som jag gärna gör om!

• Titanringar

Har man rött guld kan man smälta om det till rött guld och få sitt eget guld i ringen. Men som Blessed skriver blir det dyrare.
    Man kan så klart även smälta om vitt guld på samma sätt.
    Däremot inte blanda rött o vitt. Den färgen blir blekt vitröd.
    Inte snyggt. Har sett detta hos en guldsmed jag jobbade åt. Kunden som fick den ringen gjord blev bara SåDär glad :(

Svar på tråden Göra vitguld av rött guld?