• spindeln

Om floristen jobbar gratis...

...hur mycket kostar då en bukett med vita rosor, murgröna och något annat som fyller ut det hela?

• Svar på tråden Om floristen jobbar gratis...
  • chokladflingan

Beror förstås på hur många rosor, hur stor bukett, vilka sorts rosor du vill ha, och om buketten ska vara handbunden, eller i hållare.

• passionsblomman

Det beror på vad dagspriset på den aktuella rossorten blir.

Det finns ett stort prisspann på rosor, beroende på sort och kvalité och längd. Priser varierar också över säsong.
    Blommor är dyrare på vintern än på sommaren.
    Så, rospriser varierar mellan 20-55 kr/st ungefär.

Väljer du en rätt liten vit ros som Akito, så räkna då typ 30 kr /st så du är på den säkra sidan. Utöver detta så avgörs ju priset naturligtvis av hur många rosor och annat som kommer att användas. (Arbetet på en bukett brukar ligga mellan 300-600 om det inte är en väldigt tidskrävande bukett.)

• spindeln
    chokladflingan skrev 2009-02-18 12:27:46 följande:
    Beror förstås på hur många rosor, hur stor bukett, vilka sorts rosor du vill ha, och om buketten ska vara handbunden, eller i hållare.
    vad är dyrast, i hållare eller handbunden?

Buketten ska inte vara jättestor. Lite lagom
  • passionsblomman

Hållaren är inte ngn större kostnad, att det är dyrare att få en sådan gjord beror på arbetstiden, och den ska du ju inte betala för om jag fattat rätt?

"Lite lagom" brukar vara ca 25-30 rosor om det inte är en stor rossort.

Ska buketten vara droppformad krävs ett oasishandtag, annars kan de förmodligen bindas i handen.

spindeln skrev 2009-02-18 12:31:28 följande:
    vad är dyrast, i hållare eller handbunden?Buketten ska inte vara jättestor. Lite lagom
  • spindeln
    passionsblomman skrev 2009-02-18 12:34:27 följande:
    Hållaren är inte ngn större kostnad, att det är dyrare att få en sådan gjord beror på arbetstiden, och den ska du ju inte betala för om jag fattat rätt?"Lite lagom" brukar vara ca 25-30 rosor om det inte är en stor rossort.Ska buketten vara droppformad krävs ett oasishandtag, annars kan de förmodligen bindas i handen.
    Jag ville gärna ha en droppformad, men efter att ha pratat med floristen så ändrade jag mig. Hon sa att eftersom jag är kort (158 cm) så kommer en droppformad bukett att göra så att det ser ut som att jag är ännu kortare...

www.brollopstorget.se/hem/fenixx/gallery/phpwksp8p.jpg

Denna buketten är jättefin!
    Vad skulle enbart materialet till den kosta, ungefär?
    (Vi gifter oss i augusti)
  • passionsblomman

Jaså? Det var ett resonemang jag aldrig hört? Håller inte med men skitsamma...
    Nå, materialet till den på bilden borde absolut stoppa på 600-700 om det inte skulle bli svindyra rosor, vilket är högst osannolikt i augusti. Den har inte mer än 20 rosor iallafall.
    Beroende på var du bor kan det bli mindre också.

spindeln skrev 2009-02-18 12:43:35 följande:
    Jag ville gärna ha en droppformad, men efter att ha pratat med floristen så ändrade jag mig. Hon sa att eftersom jag är kort (158 cm) så kommer en droppformad bukett att göra så att det ser ut som att jag är ännu kortare...www.brollopstorget.se/hem/fenixx/gallery/phpw...Denna buketten är jättefin! Vad skulle enbart materialet till den kosta, ungefär?(Vi gifter oss i augusti)
  • spindeln
    passionsblomman skrev 2009-02-18 12:47:26 följande:
    Jaså? Det var ett resonemang jag aldrig hört? Håller inte med men skitsamma...Nå, materialet till den på bilden borde absolut stoppa på 600-700 om det inte skulle bli svindyra rosor, vilket är högst osannolikt i augusti. Den har inte mer än 20 rosor iallafall.Beroende på var du bor kan det bli mindre också.
    Bor i norra Skåne.

Jaså, du håller inte med om att droppformad bukett får korta personer att se ännu kortare ut? Nu blir jag ju hoppfull

Tycker det är underbart fint med droppformade buketter.
  • passionsblomman

Nä, det håller jag inte med om! Vad som däremot är viktigt är ju att anpassa formen och storleken så det inte ser ut som en stor bukett med ett huvud och två fötter på!
    En nätt droppe m slank linje...Samma blomval.

Bor du i Skåne så har du tur prismässigt. det är stor skillnad, pga de nästan obefintliga fraktkostnaderna därnere. Då räcker 600 kr till mycket mer blommor än här i sthlm där jag bor...

spindeln skrev 2009-02-18 12:49:03 följande:
    Bor i norra Skåne.Jaså, du håller inte med om att droppformad bukett får korta personer att se ännu kortare ut? Nu blir jag ju hoppfull Tycker det är underbart fint med droppformade buketter.
  • spindeln
    passionsblomman skrev 2009-02-18 12:58:47 följande:
    Nä, det håller jag inte med om! Vad som däremot är viktigt är ju att anpassa formen och storleken så det inte ser ut som en stor bukett med ett huvud och två fötter på! En nätt droppe m slank linje...Samma blomval. Bor du i Skåne så har du tur prismässigt. det är stor skillnad, pga de nästan obefintliga fraktkostnaderna därnere. Då räcker 600 kr till mycket mer blommor än här i sthlm där jag bor...
    Vad bra
    Tack för svar!
Svar på tråden Om floristen jobbar gratis...