Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Vilken form på buketten till den här klänningen?

Med det rätt dominanta svarta bandet tycker jag du ska hålla bukettens form rund eller en famnbukett, så du inte döljer eller konkurrerar med m bandet. Gärna svarta detaljer i buketten som plockar upp bandet.

Vad hade du själv tänk då?

• passionsblomman

Ja!en buketten ser väl fin ut! Den är lite assymetrisk i formen, men inget stort "häng" som döljer.

Det finns band, pärlor, ståltråd man kan göra olika former och krusiduller av, fjärilar, grenar osv att jobba med. Att spraya olika blad och så är också fint.

Siden band eller organzaband är fint runt stjäljkarna och ev att låta hänga.

Låter som du vill ha det rätt rent, så tråd, pärlor och elelr svartsprayade strån tex...

• passionsblomman

Men gud! Jag blir jätteglad! Tack!

Sååå lurade skrev 2009-02-18 18:33:38 följande:

Tack för alla fina tips, Dig har jag haft mycket glädje av här på forumet... du är verkligen en tillgång för oss brudar...
  • passionsblomman

Det tror inte jag om du har grönt och så det svarta som detalj.

Lajsan skrev 2009-02-18 19:15:19 följande:
    Formen på buketten i ditt galleri passar bra till men jag tror den kommer försvinna om inte du har någon färg i?
  • passionsblomman

Det viktiga är att man väljer så att man får den helhet man vill ha. Antingen följer man upp det "stela" om man verkligen vill ha stram elegans, och då ska floristenhjälpa till med hur man bäst får fram det, eller så känner man att man gärna vill få lite mjukhet som kontrast soch då är det floristens jobb att hitta rätt där, sådet stämmer totalt sett...

Man MÅSTE aldrig något, men man ska få råd och tips och hjälp att inse vilka olika effekter de olika valen ger...

Melisabeth skrev 2009-02-20 19:51:01 följande:
    Hur är det med det där egentligen. Jag är analfabet gällandes blommor, men "hur" ska blommorna och klänningen passa ihop?Om man har en "stelare" klänning, måste man då också ha "stelare" blommor och vice versa, eller kan man istället "mjuka upp" intrycket av en stramare klänning med "mjukare blommor" ??*står och ser korkad och frågandes ut*
  • passionsblomman

hihi! Nä, jag förstår. Visst är blommorna mjuka och romantiska, men en sådan gång kanske man låter buketten bli lite stramare med vad man väljer för form och eventuella tillbehör och detaljer...

..liksom man kan mjuka upp strama Kallor i en romantisk bukett beroende på vad för sällskap blomman får i buketten.

Melisabeth skrev 2009-02-20 21:18:15 följande:
    Nä att man inte måste förstår jag också Tänkte mest "måste för att det inte ska se helt koko ut" typ Att jag funderade var att jag föredrar blommor av typen, ranunkel, pioner och såna som jag upplever mer mjuka och "romaantiska", medans klänningen är axellös, och draperad och ganska stram i stilen. Vill ju inte att det blir totalkrock så det ser ut som man klätt sig alterntivt valt bukett i mörkret liksom
  • passionsblomman

Jag tror inte alls du behöver byta! När på året ska du stå brud då? för det spelar roll med tanke på Pioner och så...

Melisabeth skrev 2009-02-20 21:56:32 följande:
    Man får smyga lite med det mjukare alltså Nä men jag är som sagt analfabet, så det är ju bra att veta vad man bör ställa in sig på, så man inte blir tokbesviken för att kombon ser helt crap ut när det kommer till kritan. Då kanske det är bättre att tänka lite stramare redan från början och sedan ha nån färg som glider över och har de mjuka blommorna i fetslokaen istället tex!?*börjar leta efter lite stramare buketter*
  • passionsblomman

Hihi, ja glöm tulpaner! Men Pioner ska finnas, och det finns ibland vissa sorters Ranunkler.
    Vad jag menar är, att binder man exempelvis bara Pioner, tätt och i en exakt rund bukett, så bildar de ju en FORM som faktiskt är stram och bestämd, inte fluffig och roantisk på något extremt sätt.

Väljer man vita pioner är det mindre gulligt än rosa, röda är mer drag än vita osv. En rosa fluffig pionbukett med spetsband som är knutet i en rosett och vita pärlor i, är väsenskild från en vit pionbukett med stramt lindat band runt stjälkarna, eller rentav färgad ståltråd istället...Raka strån som avslut är stramt jämfört med ngt krusidulligt.

Det är detaljerna och stilen som avgör.

Du kan vara totalanalfabet och ändå komma från floristen med en underbar brudbukett. Det är inte ditt jobb att kunna blommorna. Du ska bara kommunicera vad för känsla och stil du är ute efter och ge riktlinjer vad gäller budget.

Melisabeth skrev 2009-02-20 22:03:58 följande:
    Juli - så jag har ingen aning om vad som finns, eller inte. Förrutom att det muttrades väldigt högt när jag sa ordet tulpaner
  • passionsblomman

Menar du Mias bukett med Orkidéer bla?

Melisabeth skrev 2009-02-20 22:26:48 följande:
    Undvika det rosa är en bra början då, som jag itne hra så stora problem med Jag såg en bukett som jag tycker var fin på några bilder hos en fotograf. Dessutom så tror jag att buketten var bunden där jag tänkt göra min, så det är ju lovande.Nightingales tror jag det var: www.jennie-leeart.com/gallery1_3.html
  • passionsblomman

Den buketten är så himla fin så det är inte sant!
    Den kan du dessutom bära till i stort sett vad du vill.

Gillar du den, så fundera inte-beställ den bara!
    Du har en otroligt elegant blomma i Orkidéerna och det mjuka kommer i Brudslöjan och det. Jättefin! Ta den!

Melisabeth skrev 2009-02-20 22:39:20 följande:
    Ja precis Den har lite den där känslan som jag spontant känner att jag skulle vlija ha, lite oregelbunden, lite "vild" sådär.Orkide är också en blomma som jag känner till och tycker är fin
  • passionsblomman

Exakt! Hälsa dem att jag älskar den buketten också!

Melisabeth skrev 2009-02-20 22:48:09 följande:
    Jag får väl gå och säga till dem: "ni har gjort en, gör en till"
  • passionsblomman

Synnerligen fräckt av dem!

Tisdager brukar oftra vara rätt lugna jämförelsevis i butikerna. Testa det!

Melisabeth skrev 2009-02-20 22:50:42 följande:
    Det får jag göra Tack för tipsen - guld värt att bolla med någon som kan sina saker De envisas med att alltid ha kunder i affären så det är svårt att hinna klämma sig in - nu när det fortfarande är så långt innan
  • passionsblomman

Jag tycker den droppformade är väldigt brudig och pampig. Nu har jag ju vare sig sett dig eller klänningen, men med den hjärtformade delen vid bysten borde droppen passa bra och sdet låter som att klänningen har lite rejäl kjol och så med eller?

Isåfall tycker jag det är viktigt att inte låta buketten bli för liten, så den känns fjösig. Den runda är iofs maffig med, för det är många rosor i den, men jag gillar den droppformade.
    Fin färgkombination förresten!

Egentligen är ju detta mycket en smaksak, och som sagt är det lättare om man ser bruden, men min spontana reaktion är droppen.

MissieA skrev 2009-02-20 23:13:17 följande:
    Men då kanske du kan hjälpa mig med Jag har en ivory klänning som är hjärtformad vid bysten & "diamanter" när samt några utspridda på klänningen. Den har lite bredare axelband med.Jag har två buketter i mitt galleri, dock ska de rosa rosorna i båda buketterna vara i orange istället. Vad tror du?
  • passionsblomman

Jag fattar inte vart det där med korta brudar kommer ifrån alls faktiskt!

Däremot är proportionerna viktiga och det anpassar ju floristen utifrån helheten. Jag tror ärligt att det blir kalasfint med den droppformade och med orange rosor!

Jag skulle inte tveka att ha droppformad och jag är då kortare än du!

MissieA skrev 2009-02-21 01:55:38 följande:
    Tack för hjälpen! Klänningen är en A-formad, alltså tajt fram till höftena och sedan får den ut & har ett litet släp. Jag lutar också me råt den droppformade men tror du att den blir snygg med orangefärgade rosor??Det som får mig att tveka är att jag har hört att korta brudar bör ha runda buketter, stämmer detta?? Jag är 1.65 m lång, men mina skor är 10 cm.
Svar på tråden Vilken form på buketten till den här klänningen?