• Therese 83

Barcelona

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-18 16:59
    Hmmm. Nu blev jag lite för ivrig så jag glömde av att skriva i denna rutan. Måste tappat hjärnan på jobbet :)

Ska åka till Barcelona i Juli och jag hoppas att ni har några bra tips på ställen man måste besöka/se. Har ni några bra tips på klubbar och shoppingaffärer mottages detta gärna med stor tacksamhet.

• Svar på tråden Barcelona
  • miss u

Puffar lite, eftersom vi också funderat på att åka till Barcelona i juli!

• Fjälbacka 2009

Världens bästa cavabar kommer här:

En liten Champangeria på Carrer de la Reina Christina. En liten gata brevid Placa de Palau ner mot hamnen.

Som ett hål i väggen (garageport) säljer flaskor med Champange (cava)som man bara säger hur många glas man vill ha till. Superbilligt med 1 flaska och 2 mackor (supergoda) ca 60kronor.
    Jag säger bara gå dit och va beredd på en upplevelse :)

Ett generellt tips: Köp kort på turistbussen. Den går till alla ställen man vill se och faktiskt måste se. Är ingen tjej som älskar sevärdigheter men Barcelona blir man aldrig mätt på.

• Taha

Rekommenderar också Champangeria. Ser inte ut att vara mkt för världen men det var vårt favoritställe. Annars tyckte vi om att besöka saluhallen och sätta oss där för lite "brunchtids" tapas. La Rambla (turist gatan) tyckte vi däremot inte om. Maten där var dålig och dyr även om det fanns enstaka bra ställe i dess bakgator.
    Vi är inte så intresserade av sevärdigheter men tyckte verkligen om Sagrada Famillia (kyrkan som aldrig blir färdig).

• Taha

Det är dessutom enkelt att bara promenera eller ta sig runt med tunnelbanan.

• Allimac

Ska oxå till Barca några nätter! Tips på bra & billiga hotell tas tacksamt imot!!

• lipaj

En tapasrestaurang som heter ciudad condal. Ligger ovan för ramblan på rambla de cataluna 18. Min blivande o jag funderar på att åka till Barcelona enbart för den restaurangen!!!! det finns en bardel och en sittdel. Vi var där 3 kvällar i bardelen, åt rätt efter rätt odrack gott till mkt bra pris!!! Maten var oslagbar, jag skojar inte!!!!!!
    Hotellet vi bodde på ligger i samma byggnad NH Calderon. Lite dyrt kanske men världens bästa frukost!!!!

• Troll1

Vi var i Barcelona på vår bröllopsresa i aug/sep och det var underbart! Det finns hur mkt som helst att se, bara att knata runt eller ta tunnelbanan. Hur smidigt som helst!
    Kan rek pocketboken "Barcelona", en kompaktbok. Där fanns sidor där man kunde följa en "snitslad bana", vilket vi gjorde. Det var jättebra och roligt.

Sedan kan man alltid ta ett dopp eller två.

• Troll1

Åh, jisses. Glömde att länka till "vårt" härliga hotell. Kan mkt varmt rek. Trevligt, bra pris, god frukost, mysiga rum, bra personal och perfekt läge. Nära allt, men inte stojigt o stökigt.
    www.hotelbanysorientals.com/en/index.html
    Boka i tid, det är bra tryck på rummen...

• Therese 83

Hej. Tack för alla svar. Har läst om Champangeria, dit ska vi definitivt gå. Är det någon av er som har besökt stränderna inne i "centrum" eller har ni åkt utanför Barcelona?

Svar på tråden Barcelona