• Corona

Hjärtformad bukett

Passionsblomman och ni andra, hjäääälp! Jag är inte alls bra på blommor.

Det jag vet att jag vill ha är en hjärtformad bukett med lite längre "avslut" (men inte jättelångt). Inser att det går åt en del blommor till att få till en tät och fin bukett med den formen. Färgtemat är chokladbrunt och gammalrosa, så gammalrosa rosor är givet som huvudblomma. I övrigt kan jag tänka mig lite vitt eller några fina gröna blad.

Jag har träffat en florist och ska träffa en till. Det jag funderar på är, vad kan en rimlig mängd blommor och ett rimligt pris bli för en sådan bukett?

Hon jag redan pratat med var jättetrevlig och engagerad, men drog iväg med den konstnärliga friheten såpass att notan landade på 3500 kr. Då hade jag sagt gammalrosa rosor och hon hade föreslagit en sort (minns ej namnet men de var stora och vackra), föreslagit uppblandning med ljusrosa kvistrosor, en stomme av hassel, instuckna liljekonvajkvistar (också en favoritblomma, men så här i efterhand har jag förstått att den är dyr), hjärtan på tråd och eventuellt något annat grönt blad eller gräs.

Är det på grund av formen min bukett blir så dyr, eller har det att göra med de blommor och växter hon föreslog? Det är så svårt att ifrågasätta när man själv inte har en aning! Så jag är tacksam för alla åsikter, råd, förslag på andra blommor, andra som har eller har haft den formen på sina buketter... Tack!

• Svar på tråden Hjärtformad bukett
  • MV85

hmm nu kan jag inte så mycket om blommor... men bara liljekonvaljerna kan ju ligga på en 45-50:-/st beroende på när på året det är...

• passionsblomman

Mest beror det på att du valt en bukett som mycket väl kan kosta mellan 2000-2800 beroende på hur stor den är, nästan bortsett från vilka blommor. Att du ovanpå det har liljekonvaljer som säkert ligger på 1000-1200 kr för de 25 stjälkar hon måste ta hem som minimum, gör resten av kostnaden.

Antingen skippar du konvaljer i hjärtat, eller tar du konvaljer, men väljer en mindra arbetskrävande typ av bukett. eller kör du som beskrivs och får ngt som låter mkt unikt och vackert.-men som då kostar en slant...

• Corona

Tack för tipsen!

Har pratat med den andra floristen nu, hon verkade totalt ointresserad... Så jag har pratat igen med den första och nu känns det riktigt bra. Hennes konstnärliga visioner har anpassats efter min plånbok

Men man skulle ju ändå kunna önska lite mer hjälp att hitta prisvärda alternativ, jag tycker att man känner sig så dum (och vissa blir sura) när man ifrågasätter...

• passionsblomman

Aldrig välja en ointresserad! Nästan hellre en lite barsk isåfall... för ibland låter man kanske lite brysk när man förklarar läget, vilket man såklart inte borde, men man kan ju ha haft en redigt usel dag eller vad som helst(ändå ingen ursäkt, men mänskligt)Att man inte visar intresse däremot...det blir inte bra!

Jag förstår att det är svårt. Det är knepigt för floristen också, för förväntningarna skiftar så himla mycket och vad man menar med prisvärt också. Vissa tror att en tusenlapp för en brudbukett är rena rånet och vill betala som man gör på torget, andra fattar inte att man inte kan specialodla en särskild blomma just för DEAS dag som inte existerar...andra är helt underbara...

Corona skrev 2009-02-20 21:03:51 följande:
    Tack för tipsen! Har pratat med den andra floristen nu, hon verkade totalt ointresserad... Så jag har pratat igen med den första och nu känns det riktigt bra. Hennes konstnärliga visioner har anpassats efter min plånbok Men man skulle ju ändå kunna önska lite mer hjälp att hitta prisvärda alternativ, jag tycker att man känner sig så dum (och vissa blir sura) när man ifrågasätter...
  • Joji

Jag tycker också det är fint med hjärtformad bukett, med lite "häng" av hjärtan på tråd. Älskar hjärtan och så är det lite annorlunda, vilket jag också gillar.

När ska du gifta dig? Floristen jag ska ha är jättegullig, men jag har inte hunnit diskutera upplägg och priser med henne ännu. Vi gifter oss 4 Juli.

• Corona

Ååååh, vilken fin bild du har, apropå hjärtformad bukett Häng av hjärtan på tråd är jättefint, det ska min bukett också ha. Nu funderar jag på ställning eller "bara" bukett, undrar just vad som blir snyggast både för att få till hjärtformen och när man torkar buketten sedan...

Vi gifter oss 9/5. Kikade precis in på din presentationssida och ser att ni firar smekmånad på Hawaii, vi också! Var ska ni åka där?

• passionsblomman

Jag måste bara hoppa in och berätta att det finns faktiskt brudhållare med oasis som ÄR en hjärtform redan från början. Det är en rätt ny produkt och den finns hos Oasis(som är ett företag och inte bara den gröna stickmassa som är det vi kallar oasis till vardags)

Är det intressant så kolla det med floristen. Hon kan alltså köpa de hjärtana av den leverantör hon köper sina oasis-produkter ifrån.

Med ett sådant hjärta kan man tex göra täta kompakta hjärtbuketter, lika som runda, utan problem, dessutom är jhandtaget vinklat framåt, så man bär hjärtat som om det vore en droppformad bukett.

Perfekt att torka bara som den är förövrigt.

• Joji
    Corona skrev 2009-02-22 20:55:48 följande:
    Ååååh, vilken fin bild du har, apropå hjärtformad bukett Häng av hjärtan på tråd är jättefint, det ska min bukett också ha. Nu funderar jag på ställning eller "bara" bukett, undrar just vad som blir snyggast både för att få till hjärtformen och när man torkar buketten sedan...Vi gifter oss 9/5. Kikade precis in på din presentationssida och ser att ni firar smekmånad på Hawaii, vi också! Var ska ni åka där?
    Ja, den buketten är fin! Vette 17 vad som blir bäste: ställning eller bukett...

Åh, roligt att ni ska till Hawaii! Efter mycket om och men bestämde vi oss för Kauai. Vi ska ju bila cirka 3 veckor i USA innan, så vi ser fram emot en lite relaxande honeymoon vecka! Vart ska ni?
Svar på tråden Hjärtformad bukett