Måste man byta namn?
Hej!
Tänkte bara fråga om man måste byta namn. Eller kan man bara heta det man gjorde innan? Vi har inte riktigt bestämt oss för vad vi ska heta. Kan man inte bara göra ett namnbyte sen?
Hej!
Tänkte bara fråga om man måste byta namn. Eller kan man bara heta det man gjorde innan? Vi har inte riktigt bestämt oss för vad vi ska heta. Kan man inte bara göra ett namnbyte sen?
Nej, ingen av er behöver byta nu. Men ni måste fylla i blanketten om namnändring att ni INTE tänker byta. Skulle någon av er sen ångra sig och vilja ta den andras efternamn går det enkelt att göra genom en anmälan till skatteverket.
Man kan heta det man gjorde innan, det ska vi. Ingen av oss vill byta, vi känner oss som de namn vi har. Man kan göra efternamnsbyte senare under äktenskapet om man kommer på andra tankar. Lycka till med beslutet!
Vi ska inte heller byta. Känns inte som det finns någon anlendning. Eventuellt kommer han byta längre fram, eftersom jag har ett betydligt ovanligare efternamn.
Nej man behöver inte ha samma namn, men vad jag kan utläsa av skatteverket får en ta den andres efternamn som mellan namn
http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html
Precis så gör och känner vi också.
Vi byter inte nu, men av två orsaker. Jag vill inte ha hans namn, Folk kan varken uttala eller stava det. Han är beredd att ta mitt men är egen företagare och det blir så många fler ställen att ändra namn på... Vi känner inte att energin finns till det nu. Kanske gör det senare.
Det är så att jag vill gärna ha min blivandes namn som mellannamn och jag vill att barnen oxå ska ha det. Vi har en dotter tillsammans och jag har en son sen tidigare, vars pappa är död sedan år 2000. Så jag ville att vi allihopa kunde ta min blivandes efternamn som mellannamn. Så vi heter lika. Men det fick inte min son för det är inte hans pappa säger skatteverket. Han har växt upp med honom och jag tycker det är skiiiiiiit att det ska vara så. Men lagar är lagar. Dags för en lagändring med tanke på hur olika familjer faktiskt är ihopsatta idag.
Min blivande kommer att ta mitt namn. Det spelade ingen roll varken för honom eller för mig ..... så det blev mitt.
Märkligt. Om du är ensam vårdnadshavare och om sonen (givet att han är så gammal att hans åsikt räknas) är med på det så borde det ju gå.