• Fru fialina

Kan vi maila bröllopsinbjudan?

Undrar om vi kan maila inbjudan til vårt bröllop? Vi sparar pengar och träd. Jag tyckte detta var självklart, men min blivande man tyckte inte likadant. Och det är han som är datanörden...
    Så vad tycker ni?

• Svar på tråden Kan vi maila bröllopsinbjudan?
  • Michelangelo

Jag tycker definitivt att ni skall skicka inbjudan per post. En väninna till mig fick förra sommaren en ibjudan till bröllop per mail och hon tog inte det som nåt "riktigt" bröllop.. Bara så du vet vad gästerna kanske tänker o. funderar.. Alla är ju dock inte lika..

• bongen80

inbjudningar behöver inte bli så dyra, vi har gjort egna, enkla men vi ändå lagt ner mycket tid på att göra dem och det tror (hoppas) jag att våra gäster uppskattar. De närmaste, syrran, mamma o pappa o några till får sina när vi träffas nästa gång ist för att skicka, närboende vänner har också fått sina direkt. Papper o material har kostat ca: 150 kr o porto blev 190:-. Jag tycker inte att det är nån jättesumma. Vi behövde göra 46 kort till ca 100 pers

• syllan

Håller med Didis fullständigt!!!
    Inbjudan är det "första intrycket" av bröllopet man får och vi vet väl alla hur mycket "första intrycket " spelar roll och att det krävs ganska mycket för att folk ska ändra uppfattning!!!

LÄgger gärna extra pengar på inbjudan för att folk ska ta det på allvar och inse vilken underbar och fantastisk dag de ska få dela med oss. Vill inte att gästerna ska tänka att vi inte bryr oss så mycket, då kanske de inte gör det heller...

• Vill nu

Håller också med Didis! Inbjudan gör jättemycket!
    Om man nu inte tänker ha väldig enkelt och informellt, så tycker jag att det är bättre att skicka traditionella inbjudningskort...
    Behöver ju, som tidigare sagts, inte bli så dyrt!
    Vi beställde våra kort och för 25 kort betalade vi 600 kr, inkl kuvert och tryck. I det stora hela är ju inte det så mycket pengar...

• 090208

Jag ska maila. Varfor inte lixom. Bor dessutom utomlands, sa det ar bra mycket lattare och billigare.

• DarkBrideInWhite

Det är intressant det här med inbjudningarna. Har förstått att många tycker inbjudan är väldigt viktig. Jag ska absolut inte sticka under stol med att jag älskar fina saker och vackra inbjudningar är jättekul att få men jag måste verkligen återigen säga att jag tycker att tonen på ett bröllop inte återspeglas i en inbjudan beroende på om den är elektronisk eller i pappersformat. Det måste väl ändå vara innehållet som är det väsentliga? Faktum är att vi ska ha ett herrgårdsbröllop vilket klart och tydligt kommer framgå av inbjudan så varför ska folk tro att det är ett informellt bröllop och inte av så stor vikt för oss?

• Fru fialina

Tack för alla svaren!
    Jag har blivit övertalad och vi kommer skicka inbjudningarna per post. Vi kommer dock göra enkla själv. Vi kommer att ha en hemsida där gästerna kan gå in på och se mer infomation, som typ om man vill sova kvar och när bussarna går.

• alltiett

Jag undrar hur man gör med övrig info som inte får plats på inbjudningskorten. Som vad vi önskar oss, allergier, boende etc. Ska man skicka med en liten info lapp eller hur göa man?

Kram Eva

• Nezza

Vi skickar våra inbjudningar som ska till utlandet via maila, men allt inom Sverige skickas med snailmail (dvs posten).

• DarkBrideInWhite

Menar du hur man gör med övrig info om man mailar inbjudan?

alltiett skrev 2009-04-08 14:02:03 följande:
    Jag undrar hur man gör med övrig info som inte får plats på inbjudningskorten. Som vad vi önskar oss, allergier, boende etc. Ska man skicka med en liten info lapp eller hur göa man?Kram Eva
  • alltiett

Nej vi kommer att skicka inbjudningskort håller på med dom nu.
    Men all den andra infon som ska med som allergier, vart folk ska bo, om dom vill samåka eller har egen bil.
    Vi har bröllopet i Stockholm men min kille är från halland så många kommer från skåne och halland och då måste vi styra upp en del.
    Kan man då skicka med en liten lapp med övrig info när man skickar inbjudan samt adress till vår egna bröllopssida?

Kram Eva

• DarkBrideInWhite

Det tycker jag absolut att man kan göra! Jag har sjäv fått sådana typer av inbjudningar till bröllop och jag tycker det har funkat bra.

alltiett skrev 2009-04-08 14:38:42 följande:
    Nej vi kommer att skicka inbjudningskort håller på med dom nu.Men all den andra infon som ska med som allergier, vart folk ska bo, om dom vill samåka eller har egen bil.Vi har bröllopet i Stockholm men min kille är från halland så många kommer från skåne och halland och då måste vi styra upp en del.Kan man då skicka med en liten lapp med övrig info när man skickar inbjudan samt adress till vår egna bröllopssida?Kram Eva
  • paulaner

Jag tycker också att man bör skicka en bröllopsinbjudan med vanlig post. Men den kan ju vara enkel!!

Om ni ändå vill maila så hade jag gjort mer än att bara skickat ett vanligt mail med text, för det hade inte känts så "speciellt". I så fall hade jag gjort en fin inbjudan digitalt, med bilder och snygg layout etc, och sedan bifogat den som en pdf. Inbjudan är ju också mycket till för att skapa förväntningar och sätta "ton" på själva bröllopet.

I mailet hade jag bara skrivit typ "Hej! Bifogat finns en spännande inbjudan till er, vänliga hälsingar xxx". Och så öppnar man sedan en "riktigt" inbjudan fast i digital variant.

Hm, kanske lite rörigt förklarat, men jag hoppas mina tankar går fram

• paulaner

Oj! NU såg jag precis att inlägget är skrivet i februari, så ni kanske redan har skickat ut!! Hur har det gått? Vad blev det??

• DarkBrideInWhite

Jag och min respektive är paret som skickade ut vår inbjudan elektroniskt. Inbjudan gjorde vi med snygg layout i flash med olika flikar. Vi la även med musik i inbjudan så att musiken sätts igång när man öppnar inbjudan. Vi har bara fått positiv respons från folk, man har även frågat vilket företag det är som fixat inbjudan. För oss blev vår elektroniska inbjudan en riktig höjdare! Jag kan varmt rekommendera elektroniska inbjudningar.

• alltiett

Jag har själv fått en bröllopsinbjudan per mail en gång och jag gillade det inte vissa saker tycker jag man ska bevara med post och det äär en sak som för mig är hederlig.
    Men man ska alltid göra det som känns rätt för en själv.
    Den dagen är ju eran och allt ska vara på erat vis.

Kram Eva

Svar på tråden Kan vi maila bröllopsinbjudan?