• Anna och John

Barns varande eller icke

Hur gör man med barn... är den hemska typen som tycker att barn över låt säga 7 där de inte kräver konstant uppmärksamhet är ok... men jag vill verkligen inte ha spädbarn med på festen eller i kyrkan... allt gullande och skrikande gör mig bara trött. vi har 4 par i umgängeskretsen med barn 2 kommer att lämna bort och 2 kommer ha dem med, för ammande barn skall man alltid ta med. Hur bär man sig åt och vad skriver man i inbjudan?

• Svar på tråden Barns varande eller icke
  • didis

Skriv "festen är barnfri och gärna kyrkan också".

Till kyrkan får vem som helst komma, även förbipasserande, men skriver man så är det nog ingen som tar med sina barn i alla fall.

• lolca

Vi skrev så här i inbjudan:

Som ni vet älskar vi barn, men på vår bröllopsfest tror vi att de har det roligare hemma hos barnvakten. Naturligtvis får ammande barn följa med!

Enkelt och förståligt

• AnRo09

Vi kommer att skriva så här:

Vi älskar barn, de är en gåva,
    men ikväll får de stanna hemma och sova
    En lång middag med tal,
    är inte deras förstahands val
    Så under denna vuxna akt,
    har de roligare hos sin barnvakt
    Men om man bröstet måste amma,
    får man givetvis följa med sin mamma

• älskarlivet

Vi skickade med en lapp till alla som har barn. Där stod det "Bröllopet är barnfritt med undantag av syskonbarn och ammande barn."

• Vill nu

vi skrev "vänligen respektera vår önskan om en barnfri bröllopsfest. (givetvis är ammande barn undantagna)" tycker man det är ok med större barn, kan man ju lägga till en åldersgräns...

• carljohan

Det är ER dag och gästerna får anpassa sig efter er!

Många brukar väl skriva:
    "Vi älskar era barn, men kvällen vill vi fira utan dem."

• Fjosok

Tänk bara på att ni inte har rätt att tänga ut barn, eller för den sakens skull någon ur kyrkan. Det är en gudstjänst där alla får delta, precis som en söndagsgudstjänst eller högmässa.

Däremot kan man önska att inga småbarn ska med

• Mrs Baom

Vi skriver såhär:

"I kyrkan ser vi gärna hela er härliga familj, men på fetsen vill vi bara umgås med våra vuxna vänner. Undantag om du ammar ditt barn".

Å jag instämmer med föregående talare, alla som vill får komma till kyrkan, men ni kan alltid önska och hoppas att gästerna respekterar ert önskemål.:)

• Besservvisser

Vi skrev bara barnfritt. Vi gifter inte oss kyrkligt.

• Besservvisser

Glömde att säga... du är inte alls hemsk för att du inte vill ha andras avkomma med på vigseln och festen.

• allehanda

Jag bara bryter ner frågan lite,hur kan gullande med barn göra dig trött,möjligen så kan det göra dig avundsjuk men trött?
    Om man inte vill ha barn med skriv det, håll inte på att linda in det i gulliga verser.

• Fjosok

Låt inte denna tråd bli pajkastning nu.

Bara för att man inte uppskattar gullande med ungar så är man inte avundsjuk.

• marsros

Jo kasta kasta kasta...jag vill ha paj i fejjan.

Allvarligt måste det vara svårare än att skriva att vi önskar ett barnfritt bröllop? Pratar man inte med sina gäster innan bröllopet? Då kamn man ju diskutera detaljer runt det.

• Corona

Jag kollade vad Magdalena Ribbing (DN Etikett) sagt i frågan. Enligt henne är det "alla eller inga" som gäller... och det kan jag på sitt sätt förstå eftersom det lätt blir känsligt ("får DERAS barn komma men inte mina!?!")

Men man kan ju även sätta sitt hopp till att bröllopsgästerna tänker efter själva; är det en vuxenfest eller ett barnkalas? Hur roligt har mina barn under en formell middag med "konstig mat" och tal? Hur kul är det för de som betalar dyrt för att bjuda på fest om jag måste hem och natta barnen runt kl 21? o s v...

En annan tanke är att man kan reglera det med kuvertavgift. Jag kan tänka mig att många avstår från att ta med barnen om man ska betala för maten.

• Anna och John

Tack för alla era svar, tycker att det är jättemysigt att gulla med barn, bara inte den dagen, precis som corona skriver så är det kanske inte så kul med folk som ska gå hem tidigt för att barnen måste sova, de flesta av våra vänner kommer fatta piken. men det är de där andra som är svåra.
    Tack

• johanna anders

Vi skriver kort och gott:
    Barn är välkomna i kyrkan, men kvällen firar vi med våra vuxna vänner.

Våra egna två söner ska vara näbbar och sedan får de vara med en liten stund vid maten för att sedan gå hem med barnvakt. Jag tycker inte att barn hör hemma på vuxenfester där alkohol serveras...

• lingon82

Vi kommer att ha ett helt barnfritt bröllop, inga undantag. Vi vill ha det så och alla har accepterat det.
    Jag anser inte att man måste göra några som helst undantag, för att det förväntas av en (som ammande barn eller syskonbarn eller vad det nu kan vara). Däremot får man räkna med att någon tackar nej till att närvara på grund av detta och då har man som brudpar inte rätt att sura, tycker jag. Vad är viktigast för er? att folk kommer med barn eller att de kanske inte kommer alls? För oss var valet enkelt men ALLA har olika åsikter om detta och har absolut rätt att tycka vad de vill. Vi har varit tydliga med från början vad som gäller och framhållit att detta inte är riktat mot någon särskild utan grundar sig i hur VI vill ha våran dag.
    Hoppas det går bra för er.

• rottizz1
    lingon82 skrev 2009-03-06 20:06:20 följande:
    Vi kommer att ha ett helt barnfritt bröllop, inga undantag. Vi vill ha det så och alla har accepterat det. Jag anser inte att man måste göra några som helst undantag, för att det förväntas av en (som ammande barn eller syskonbarn eller vad det nu kan vara). Däremot får man räkna med att någon tackar nej till att närvara på grund av detta och då har man som brudpar inte rätt att sura, tycker jag. Vad är viktigast för er? att folk kommer med barn eller att de kanske inte kommer alls? För oss var valet enkelt men ALLA har olika åsikter om detta och har absolut rätt att tycka vad de vill. Vi har varit tydliga med från början vad som gäller och framhållit att detta inte är riktat mot någon särskild utan grundar sig i hur VI vill ha våran dag. Hoppas det går bra för er.
    Vi hade exakt så- inga barn var välkomna. Vi hade 1 par som ej kom pga detta, de andra tyckte bara det var skönt- att ha en "vuxenkväll".
  • Birana

Jag tycker inte att bröllop är en fest för barn, det är bara jobbigt för både dem och för vuxna som inte kan njuta av festen. Det är helt enkelt vuxenfest!
    Man kan skriva: kvällen firas i vuxet sällskap.

Svar på tråden Barns varande eller icke