• Sandra och D

Gifta sig två gånger?

En enkel fråga; kan man gifta sig två gånger? Jag förstår om man inte kan göra på exakt samma sätt båda gångerna, men kanske man kan ha en liknande ceremoni andra gången?
    Det finns ju dom som förnyar sina löften, hur gör dom då?

Någon som vet?

• Svar på tråden Gifta sig två gånger?
  • Humlan66

Jag har för mig att dom har en lite annorlunda vigsel än den vanliga * tager du* som man gör 1a gången. Men många gifter sig tex på arlanda (flygplats ) för den lagliga delen och sedan åker utomlands och gifter sig på en strand osv

Andra har en ny cermoni på 1års dagen :-d
    Finns många sätt

• Sandra och D

Mmm, men vi har redan bestämt lite hur vi ska göra. Gifter oss lagligt i grekisk kyrka, men ska (vill) gifta oss i Sverige också i höst. Men då har vi ju redan registrerat det grekiska bröllopet så det skulle vara om någon vill göra en liknande ceremoni som den riktiga... ?

Ingen som själv eller känner nån som "gift" sig 2 ggr?

• Dinnajad

kolla i tråden fråga prästerna. Där pratar de om en välsignelse över äktenskapet som liknar en vigsel rätt mycket men utan de juridiska delarna.

• 040409

man kan ha en välsignelse i kyrkan som går att utforma på nästan samma sätt som en vigselgudstjänst

• Nicossambo

Vi ska också gifta oss två gånger fast i Sverige först och sedan i Serbien. Vet inte om andra gången blir att dem ger en välsignelse eller så. Jag har tänkt att försöka ha så mycket samma som det går.

• Jeez

Om man gifter sig kyrkligt den första gången och också andra gången vill ha kyrkligt så får man utforma en ceremoni av typen "förnyelse av löften" -det finns nåt förslag man kan utgå från, men man kommer i så fall överens med prästen själv hur det ska se ut -men i och med att man utformar en gudstjänst så är prästen ansvarig.

"Borgerliga ceremonier" (som inte är den juridiska vigseln) är man ju fri att utforma hur man vill och vem som helst kan leda dem.

Svar på tråden Gifta sig två gånger?