• ElMac

Skillnad på Toastmaster och värdpar?

Jag har tydligen inte så bra koll på detta med brudfölje ;)
    Tärna och Bestman har vi fixat, sambons yngre bror och hans tjej, kändes naturligt då vi umgås mycket med dem och mina närmsta släktingar och bästa vän bor långt bort (vill ha Tärnan med under planeringen vilket hade vart svårt om jag tagit bästisen, 130 mil bort, eller syskonbarnen 90 mil bort).

På fredag ska vi bjuda några kompisar på middag och fråga dem om deras roll, men jag vete sjutton om de är toastmaster eller värdar? Vem gör vad? Eller kan sånt typ flyta ihop?

• Svar på tråden Skillnad på Toastmaster och värdpar?
  • Soon and very soon

värdpar ligger kvar sedan länge, värdparet(oftast föräldrar) var med och betalade kalaset, tostmaser/madam är ju mer för att hålla ordning på tal o lite roligheter.
    ungeför så tror jag att det är iallafall.

• Kajsalisan

Så är det, värdpar brukar vara de som bjuder in, dvs. föräldrar om de betalar kalaset.

• Aleta

Vi har precis fått svar på det i den här tråden där vi studerar E. Tiketts bok från 1949. I inlägg 84 kan man läsa om hela brudföljet och då fanns det varken värdpar eller toastmastrar utan kyrkmarskalkar som verkar ha haft koll på både och, underbar läsning.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3292559.html

• Corona

Vi har valt att be m2b:s bror att vara både toastmaster och värd (tillsammans med sin fru). Egentligen är det ju vi som är värdar som står för kalaset, men det är skönt att ha "vicevärdar" som ser till att allt flyter på.

Annars är det ju toastmastern som sköter talarlistan och värdparet som hälsar alla välkomna, sköter kontakt med kök och servering, o s v.

• ElMac

Då tror jag helt enkelt att våra kompisar som bor i grannhuset får vara båda delarna, med hjälp av vår tärna och bästman. Kommer bli ett toppenteam :)

Svar på tråden Skillnad på Toastmaster och värdpar?