• Corona

Hur sent kan man byta?

Om man ska byta namn (lägga till makens), måste man göra detta i samma veva som vigseln? Eller kan man vänta typ en månad? Har läst lite olika bud...

Eftersom bröllopsresan är bokad i mitt nuvarande namn skulle det vara enklare att fixa med namnändring när vi kommer tillbaka.

Tack på förhand

• Svar på tråden Hur sent kan man byta?
  • MV85

Ska ni åka på bröllopsresa direkt efter bröllopet åker ni i era gamla namn, väntar ni några månader åk i det nya

En namnändring går igenom olika fort beroende på hur mycket det är att göra på skatteverket, och hur snabbt prästen/vigselförättaren får in pappren på att ni gift er till skatteverket (tror jag det är han skickar till... Kan ta allt från en vecka till en månad

Man kan byta efternamn när som helst under ett äktenskap (till varandras) men det är en blankett som ska skickas in på en gång oavsett om ni byter nu eller senare.

• MissieA

Om det inte ska kosta något tror jag att det är senast vid vigseln, och om man gör det senare så får man betala en summa för bytet.

• Jeez

Min man bytte efternamn efter två år. Det kostade inget.

• cbride

Jag böt till min mans efternamn 3 mån efter vigseln och det kostade inget!

• MissieA

Jasså,, det visste jag inte om ännu bättre då. Jag har hört att det kostar efter vigseln.

• Corona

Det låter ju bra att det går att ordna i efterhand. Då har man lite extra tid på sig att debattera om vad vi ska heta också

• Jeez

Jag tror, när jag tänker efter, att det kan vara så att man får byta kostnadsfritt en gång och sedan kostar det...

• Corona

Men hur gör man när namnändringspapperna kommer, skickar man in dem utan ändringar först och anmäler byte sedan...? Eller kan man vänta med att skicka in dem?

• Corona

Puffar liv i frågan igen för nu har vi fått intygen från Skatteverket. Jag tycker att all info man får från dem alltid går ut på att man absolut senast anmäler namnändring när man gifter sig. Blir lite orolig...?

• Jeez

Man måste meddela vilka namn man ska ha senast i samband med vigseln, ja. Om man inte planerar att byta namn förrän efter en tid så skriver man helt enkelt att man vill heta sina gamla.

Men ring till skatteverket och fråga. Det kan ju vara prv man sedan får vända sig till för "nästa" namnbyte och det kostar. Men som sagt, ring!

Svar på tråden Hur sent kan man byta?