• bride 2be

    osa hur kångt innan bröllopet och flera frågor Rädda oss förvirade!!

    Hej
    vi sitter med våra inbjudningskort och i och med det dyker 1000 frågor upp.

    1) kan vi skriva så här :
    Ni inbjuds att med er närvaro hedra vigselakten mellan
    E F
    &
    J S

    I Söderala kyrka i Söderhamn.
    Lördagen den 1 augusti 2009 KL.16.00
    Samt middag på A bygdegård.

    Osa: Senast den 1/6. Klädsel: Mörk kavaj
    Till: 08xxxxxx, 07xxxxxxxx
    Eller maila på jxxxx@xxxxx.se eller fxxx.exxx@gmail.com
    glöm inte meddela oss namn på de du anmäler samt ev allergier

    För ytterligare info se: xxxxxxx.blogspot.com/

    2) Ska inbjudan ut till vara föräldrar och syskon som har hedersuppdrag eller hur gör man?

    3) Sen osa datumet är satt 2 månader innan är det för kort/långt? Vi kommer beställa inbjudningarna i veckan sen tar de ca 2 v att få dem så blir att de kommer ut i mars svar satt till 1 juni men funderar på maj nu blev osäker.

    så hjälp oss med svar är ni söta!

  • Svar på tråden osa hur kångt innan bröllopet och flera frågor Rädda oss förvirade!!
  • Kajsalisan

    Jag skulle nog skrivit mörk kostym i stället för mörk kavaj, eller bara kavaj som när det gäller bröllop innebär mörk kostym.
    Jag kan bara säga hur vi gjorde när det gäller att skicka inbjudningar till ex. tärnor och våra föräldrar (som står för kalaset) och vi kommer skicka till alla. Jag tycker inte du behöver ha tre månader osa datum. Det är svårt att kunna med säkerhet boka upp sig tre månader i förväg?!
    Vi har bara satt en månad innan som osa. Men det beror kanske på hur man gör med catering och så?

  • lottis77

    "Efter vigseln bjuder vi på bröllopsmiddag och fest på X-bygdegård." skrev vi.

    Tycker 2 månader är alldeles utmärkt lagom. Har kollat gamla inbjudningar idag och så gott som alla inbjudningar hade osa 2 mån innan bröllopet.

  • Villemoa

    Med tanke på att ni gifter er 1 augusti, under semestersäsongen, är 1 juni som osa bra.
    Vi har skickat inbjudningar till alla, inklusive familjen.

  • Vill nu

    Blir nog jättebra, men... (som Tony Irving brukar säga! )

    -Mörk kostym är ingen klädkod, utan antingen har man kavaj, eller mörk kostym (vilket i bröllopssammanhang är ungefär detsamma...).

    -Tycker att osa kan vara lite senare. Vi hade vårt ca 5 veckor före bröllopet. Många har svårt att veta långt i förväg.

  • Villesmamma

    Vi gifter oss 20 juni och har osa 1 maj. Vill gärna veta pga av catring och annat. Tänker även på vår Toastmaster och madame som ska sammanställa alla tal och dylikt till festen. det tar tid.
    Det är även några som kanske svarar sent eller glömmer bort det. Och dom ska man jaga:)
    Håller med. Skriv Mörk kostym eller kavaj. Lycka till!

  • Vill nu

    Menade såklart att mörk kavaj inte är någon klädkod!
    Vill nu skrev 2009-02-23 19:32:52 följande:


    Blir nog jättebra, men... (som Tony Irving brukar säga! )-Mörk kostym är ingen klädkod, utan antingen har man kavaj, eller mörk kostym (vilket i bröllopssammanhang är ungefär detsamma...).-Tycker att osa kan vara lite senare. Vi hade vårt ca 5 veckor före bröllopet. Många har svårt att veta långt i förväg.
  • Taha

    Jag tycker att 1/6 är ett bra datum för OSA om ni gifter er 1/8.
    Som Villemoa skriver så är det semestersäsong.
    de flesta ställen vill ha svar en senast en månad innan. Då får ni problem att svara om ni har OSA datum 1/7 och det finns eftersläntare ni ska jaga.

    Vi gifter oss 25/7 och kommer nog ut med inbjudningarna i slutet av mars början av april. OSA blir för oss runt 1/5.
    Orkar inte jaga folk i slutskedet.

  • RhjärtaJ

    Vi gifter oss också 1 augusti!
    Håller på med inbjudningarna för fullt just nu!! Vi hade osa senast 15 juni. tycker att det räcker och tror att många svarar tidigare än det också.

    Lycka till med allt

  • Noxire

    Här är det en till som gifter sig den 1/8.
    Vi har redan skickat ut våra inbjudningar och vi har osa senast 1/6. Har redan fått svar att det är dom som kommer men även dom som inte kommer tyvärr.

    Kram till alla

  • Milla84

    Vi gifter oss 1/8 och har redan skickat ut inbjudningarna och satte OSA till 15/6.

  • tågjäntan

    Vi gifte oss i slutet av juli. SEdan var det inte så viktigt för oss att hålla det hemligt ända tills inbjudningarna och tänkte att det skulle ta en stund innnan korten blev klara. Så vi ringde runt till våra vänner och berättade datumet och skickade ut inbjduningskorten i mitten av april om jag minns rätt. Om det är sommarbröllop tror jag det är bra att vara ut i god tid. Fast vi hade ringt runt var det några som sa när de fått korten att det var bra att de kommit för de hade börjat fundera över hur de skulle lägga upp sommaren.

  • tågjäntan

    Jag tror att även den närmaste familjen tycker det är roligt/vill ha inbjudningskort, även om de fått vara med från ett tidigt stadium och planera.
    OSA tror jag vi satte typ 1,5 mån innan.

Svar på tråden osa hur kångt innan bröllopet och flera frågor Rädda oss förvirade!!