• Milla84

    Hur göra??

    Vi fick idag inbjudan till min sambos "låtsaskusins" bröllop (det är hans låtaspappas brors son), vi har inte sådär jättemycket kontakt med dom och har aldrig träffat hans bliviande fru.
    Nu är det så att vi sak också gifta oss i sommar och har inte bjudit dom till vårat bröllop då vi har dragit en gräns för att min sambo har så himla många släktningar just pga att hans föräldrar är skilda och hans mamma har ny man och det är många syskon och kusiner.

    Nu till problemet, min sambo tycker att vi ska tacka nej just för att vi inte har bjudit dom och jag anser att man inte kan bjuda ALLA och skulle alla tacka nej till att gå på bröllop hos såndana man inte själv har bjudit så skulle ju ingen kunna gå på någons bröllop typ.
    Hur ska man tänka egentligen?

  • Svar på tråden Hur göra??
  • DCL

    har ni inte så mkt kontakt så kanske det inte spelar så stor roll om ni inte går. Personligen hade det känts dumt att gå på någons bröllop när jag själv inte bjuder dem på mitt.

  • Tindre

    Vi har ett lite liknande problem då min m2b brors kompis bjuder oss på sitt bröllop och vi inte planerat att bjuda dem... När vi fick inbjudan läste vi namnen på de som skulle gifta sig om och om igen och kunde inte få ihop vilka det var... *fnissa* Det tog säkert flera långa minuter innan tioöringen trillade ner. Vi har ännu inte riktigt bestämt oss men vi har ett litet bröllop för våra närmsta vänner och familj så vi har helt enkelt inte plats för dem. Jag tror att vi kommer ringa till dem och meddela detta samt på något fint sätt formulera att vi förstår om vi då inte är välkomna på deras bröllop. Jag tror inte att de tar illa vid sig och gör de det är det tyvärr deras problem. Vi har inte utrymme för dem..
    Kanske kan ni använda er av något liknande?

  • br2be

    Om ni redan vet att ni inte ska bjuda han låtsats kusin tycker jag inte att ni ska gå på deras bröllop. Jag tror man kan söka på just detta dilemma har på bröllopstorget och få svar från Magdalena Ribbing. Det gjorde vi när vi hade likande problem.

  • Milla84

    Men varför skulle det vara fel att gå på någons bröllop bara för att vi inte har bjudit dom? Man kan verkligen inte bjuda alla man känner.
    Vi har helt enkelt dragit olika gränser.

    Tack för svaren iaf. Det får bli min sambo som får bestämma hur vi ska göra eftersom det är hans släkt.

  • Vid havet

    Man bjuder ju inte in folk på sitt bröllop bara för att få gå på sina gästers framtida bröllop eller? De kanske ska ha ett bröllop där alla de känner får komma och ni ska ha ett litet? Bröllop idag är ju så personliga och alla prioriterar olika och det finns inte så många måsten längre.

    Tycker helt klart ni ska gå om ni vill och kan.

  • Imma

    Jag tror att själva tanken är att ni, genom att inte bjuda dem till ert bröllop, gör en markering om att de inte tillhör ert umgänge. Varför skulle ni då gå på deras bröllop om det inte är folk som ni har tänkt att umgås med framöver.

    Detta känns dock inte applicerbart när det rör sig om ett mycket litet bröllop med endast den närmaste familen.


    Milla84 skrev 2009-02-24 11:14:33 följande:
    Men varför skulle det vara fel att gå på någons bröllop bara för att vi inte har bjudit dom?
  • Trulsa79

    Vid havet skrev 2009-02-24 11:20:49 följande:


    Man bjuder ju inte in folk på sitt bröllop bara för att få gå på sina gästers framtida bröllop eller? De kanske ska ha ett bröllop där alla de känner får komma och ni ska ha ett litet? Bröllop idag är ju så personliga och alla prioriterar olika och det finns inte så många måsten längre.Tycker helt klart ni ska gå om ni vill och kan.
    Håller med!
  • Laguna 2

    Svårt!

    Men dom bjuder väl er för dom vill ha er där, inte för att dom i sin tur ska bli bjudna på ert bröllop?

    Blir man bjuden på ett bröllop ska det väääldigt mycket till för att man ska tacka nej så jag tycker ni ska tacka ja .

  • MrsTwingly
    Imma skrev 2009-02-24 11:22:17 följande:
    genom att inte bjuda dem till ert bröllop, gör en markering om att de inte tillhör ert umgänge.
    Här håller jag med. Vet bröllop som varit under samma sommar där par 1 bjöd ena paret som gäster och blev på par2's bröllop serveringspersonal. Här märks det att deras respektive syn på 'umgängesnivå' är tydlig, och klingar rätt olustigt också.

    Jag har problem med hur man gör om man bjudit kompisar på sitt bröllop, men sen då DE har större fester, så bjuds man inte själv. Hur ställer sig etiketten till detta? (och då inte bara deras bröllop)

    Ex: gäst X bjuds till ett hyfsat påkostat bröllop. Sedan fyller gäst X 30år ett tag senare och har partaj, men till detta är inte vännen i brudparet bjuden. Ok eller inte?
  • Laguna 2

    Beror på...Jag kan tycka det är okej om man inte umgås med dom. T ex så ska jag bjuda min barndoms bästa kmopis - hon skulle däremot nog inte bjuda mig om hon hade 30 års fest nu. Men i det fallet är det helt okej eftersom vi inte umgås.


    MrsTwingly skrev 2009-02-24 16:35:44 följande:
    Här håller jag med. Vet bröllop som varit under samma sommar där par 1 bjöd ena paret som gäster och blev på par2's bröllop serveringspersonal. Här märks det att deras respektive syn på 'umgängesnivå' är tydlig, och klingar rätt olustigt också.Jag har problem med hur man gör om man bjudit kompisar på sitt bröllop, men sen då DE har större fester, så bjuds man inte själv. Hur ställer sig etiketten till detta? (och då inte bara deras bröllop)Ex: gäst X bjuds till ett hyfsat påkostat bröllop. Sedan fyller gäst X 30år ett tag senare och har partaj, men till detta är inte vännen i brudparet bjuden. Ok eller inte?
Svar på tråden Hur göra??