• Feline Felinae

Vad gör en Brudnäbb?

Vad skall en brudnäbb göra enligt gammal, svensk tradition?

Vad jag har hört är att om man har en brudnäbb så skall hon gå in först, före brudparet (före bruden?), men skall hon bara gå? Har hon inget med ringen eller brudbuketten att göra? Vad gör hon när hon kommer fram och vad gör hon under själva vigselakten?

• Svar på tråden Vad gör en Brudnäbb?
  • MrsCoverdale

Brudnäbb är barnen som går först. "Tanken med brudnäbben är att barnen ska symbolisera livets väg. Det är därför de går först in, och ibland följs av tärnor och marskalkar innan brudparet tågar in. Ibland har brudnäbben även till uppgift att strö blomblad på brudparets väg och en annan uppgift kan vara att få hålla vigselringen på en kudde."

Brudtärna däremot är något annat. "Brudtärnan hjälper bruden och står vid sidan av altaret. Under vigseln håller hon i brudbuketten. Förutom att hålla tal förväntas hon även att anordna en möhippa för den blivande bruden. Tärnorna kan vara fler och följer efter brudparet/bruden in i kyrkan ledsagade av marskalkar.(manlig motsvarighet)

Med risk att få åsikter av annat slag skulle jag vilja säga att brudtärna är motvarande "bestman" och tärnor motsvarande marsalkar som sagt.

• Feline Felinae

Tackar :)

Fortfarande undrar jag dock vad brudnäbben gör när hon kommit fram? Går och sätter sig i bänkarna eller står med där framme på något sätt?

Vi tänkte låta vår 4-åriga dotter vara brudnäbb och kom på att ingen av oss egentligen visste vad det innebar. Strö blomblad visste jag faktiskt inte att det var svensk tradition, men det skulle nog hon tjejen i fråga tycka var hemskt roligt

• 28 Aug

Våra kommer nog få sätta sig med mormor/farmor för de kommer nog inte orka stå men annars ska de stå där framme tillsammans med tärnorna

• MrsCoverdale

Jag vet inte heller om blombladen är en svensk tradition.. Men det är mycket fint! =)
    (jag undrar bara vad det är för stackare som åker på att städa upp dem??) =)

• Aleta

Läste i prästtråden igår om ett tegelgolv från 1400-talet som hade blivit förstört av blomblad.
    (Brudparet struntade i att de inte fick och strödde ut ändå...)

Angående brudnäbbar och brudfälje: (Enligt etikettbok från 1949)
    "Kyrkbröllop
    I god tid ha tärnor och marskalkar, kyrkmarskalkar och brudnäbbar utsetts. Naturligtvis är det inte nödvändigt med hela denna uppvaktning, brudnäbbarna kunna undvaras och tärnornas och marskalkarnas antal varierar. Kyrkmarskalkar utser brudgummen bland sina vänner, och deras uppgift är, att visa inbjudna gäster tillrätta i kyrkan och svara för ordningen vid festmåltiden. Övriga marskalkar samt tärnor utses bland brudgummens, resp. brudens vänner och bilda en hedersuppvaktning för brudparet.

Brudnäbbarna utgöras av två barn, en gosse och en flicka, vilka gå före brudparet i kyrkan som ett slags skyddsvakt mot onda önskningar.

Marskalkarnas klädsel är frack, tärnornas balklänningar i vitt eller ljusa pastellfärger men alla tärnorna bära enhetliga klänningar. Marskalkarna hämta vanligen tärnorna i deras hem, varvid varje marskalk överlämnar en tärnbukett och får i utbyte en marskalkkrans, en myrtenslinga med vita och röda band att fästa på vänstra rockuppslaget. Alla tärnors buketter och marskalkarnas kransar böra vara lika."

MrsCoverdale skrev 2009-02-25 08:02:22 följande:
    Jag vet inte heller om blombladen är en svensk tradition.. Men det är mycket fint! =) (jag undrar bara vad det är för stackare som åker på att städa upp dem??) =)
  • MrsCoverdale

Hahaha oj vad ordentligt och utförligt!!
    Ska man ha sitt brudfölje att följa 1949 års etikett så bör man kanske upplysa dem om saken, för jag tror ingen tänker på allt det där idag??
    Fast intressant att läsa så tack för inlägget! =)

• Aleta

Jag undrar om det inte var en del matchmaking inblandat i det där...
    Marskalken ska hämta tärnan hemma och de ska öppna dansen tillsammans med brudparet (kunde man läsa senare i boken), man parade nog ihop folk man tyckte skulle bli ihop.

MrsCoverdale skrev 2009-02-25 10:03:48 följande:
    Hahaha oj vad ordentligt och utförligt!! Ska man ha sitt brudfölje att följa 1949 års etikett så bör man kanske upplysa dem om saken, för jag tror ingen tänker på allt det där idag?? Fast intressant att läsa så tack för inlägget! =)
  • MrsCoverdale
    Aleta skrev 2009-02-25 10:07:42 följande:
    Jag undrar om det inte var en del matchmaking inblandat i det där...Marskalken ska hämta tärnan hemma och de ska öppna dansen tillsammans med brudparet (kunde man läsa senare i boken), man parade nog ihop folk man tyckte skulle bli ihop.
    Det är ju helt underbart!! haha
  • Feline Felinae

Heh, visst är det kul att läsa i gamla etikettböcker Fast med bara en marskalk och en tärna hoppas jag inte de kommer känna sig alltför ihop-parade...

Vad gäller brudnäbben tror jag skall försöka få henne att stå med där framme så länge som hon orkar, så får hon gå och sätta sig hos farmor när hon tröttnar.

Läste just i en annan tråd att de funderade på att låta näbben dra bebisen i en skrinda. Det kanske vore något. Då fick vi ju med sonen i det hela också plus att det blir en gosse och en flicka som det ju 'ska' vara.

• heddax

Ett tips är att ta med små stolar och placera dem framme i närheten till altaret i kyrkan för näbbarna att sitta på. Man kan även ha en korg med några böcker, leksaker och godis som håller barnen sysselsatta under vigselakten.

Svar på tråden Vad gör en Brudnäbb?