• Mlle M

Finns det dop-certificat?

Jag haller pa och nystar i pappersexercisen, nu behöver jag visa att dopcertificat att jag är döpt i den svenska kyrkan. Ger Svenska kyrkan ut sadana? Jag har aldrig hört om detta tidigare?

• Svar på tråden Finns det dop-certificat?
  • Lilla Fru L

Har jag aldrig hört tals om, är själv inte döpt i Sv. Kyrkan, och min man är heller inte det. Vi fick dock gifta oss ändå - fråga om det är ett måste? Det borde ju finnas i deras register.

• erika26

Jag ringde och sa mitt personnr. Då ser dem att man är döpt.

• konstigabaralillajag

Ring och hör med kyrkan, de borde veta. Det kanske är ett intyg på att du är döpt i sv kyrkan och det kanske de kan fixa...

• didis

Inte behöver man väl vara döpt bara man är medlem i kyrkan??

Jag är döpt som vuxen men något certifikat fick jag itne, bara ett ljus

• Mlle M

Oj, jag har blivit ombedd av min sambos kyrka att visa mitt dop-certifikat för att dom skall kunna godkänna var vigsel....

• didis

Då är det inte sv kyrkan antar jag?

Kan inte någon lämlig pastorsexpedition bar askriva ett intyg
    "här med intygar jag att Mlle M är döpt... datum etc" ??

Mlle M skrev 2009-02-26 10:51:12 följande:

Oj, jag har blivit ombedd av min sambos kyrka att visa mitt dop-certifikat för att dom skall kunna godkänna var vigsel....
  • Blivande präst

Lokala pastorsexpeditionen kan göra ett utdrag ur kyrkobokföringen, det är inga som helst problem!

• Mlle M

Tack blivande präst, fick precis samma svar när jag ringde svenska kyrkan, blev sa oräker eftersom jag inte hittade nagon som helst information om detta pa internet.
    Blev lite orolig när jag sag mig själv komma med dop-ljuset som "bevis" till den tyska prästen...

Svar på tråden Finns det dop-certificat?