• älskarlivet

Äktenskapsförord?

Hur skriver man ett äktenskapsförord? Vi vill bara att det ska gälla vid en ev. skilsmässa, inte vid dödsfall.

• Svar på tråden Äktenskapsförord?
  • anne på grönkulla

Prata med en jurist. Vill ni ha olika utfall vid skilsmässa och dödsfall bör ni nog ha ett gemensamt testamente som komplement till äktenskapsförordet - för som jag förstått det görs en bodelning på samma sätt oavsett varför äktenskapet upplöses. Vänd er till en familjejurist elelr kolla om de kan hjälpa er på banken.

• älskarlivet

Ja, vi kommer skriva testamente, men det gör vi först när vi får barn tänkte vi. Men som jag förstått det så kan ett äktenskapsförord skrivas så att det bara gäller vid skilsmässa och inte vid dödsfall

• TinkerBelle

Du kan alltid fråga hur du ska gå till väga hos Familjens jurist:

familjensjurist.se/Default.asp&id=133&gclid=CPK3__SN_5gCFUIw3godcXEdpw

Gratis rådgivning på nätet. Dem skriver inte dokumenten åt dig, men det är en bit på vägen....

Lycka till!

• Red Scarlet

Som de andra säger är det nog bra att prata med en jurist, hör gärna efter innan hur mycket de tar i arvode för det du vill få gjort. De kan skilja ganska mycket i pris.

Vi tog kontakt med jurist så att allt blev riktigt och skrev både äktenskapsförord och testamente (så att allt blev rätt med arven till mina framtida barn), det känns bra att det är ordnat.

Svar på tråden Äktenskapsförord?