• Stella2009

Byte av efternamn

Jag och min blivande har bestämt o ta min mammas flicknamn som gemensamt efternamn när vi gifter oss. Det efternamnet hade även jag som barn innan mina föräldrar gifte sig. Det smidigaste är då att jag byter till detta namnet innan bröllopet så får han det automatiskt vid vigseln.

Om jag skickar in papprerna nu i veckan, är det någon som vet hur lång tid det kan ta innan allt är klart och det är godkänt.? Vi gifter oss i juni så vi måste hinna med att skicka in hindersprövningen också..!

• Svar på tråden Byte av efternamn
  • lolca

Om man läser på skatteverket- och patent och registreringsverkets hemsidor så står det där att ett namnbyte tar ca 5 veckor. Om alla papper är i sin ordning osv.. Annars kan det ta längre tid.

• 20090725

stella tänk på om ni har bokat biljetten så måste du åka på ditt gamla pass om det inte går att ändra namnen på biljetten...

• Stella2009

Ja det får jag göra. Tänkte kolla med flygbolaget i veckan o se vad dom säger så det inte blir något strul.

20090725 skrev 2009-03-01 17:35:43 följande:
    stella tänk på om ni har bokat biljetten så måste du åka på ditt gamla pass om det inte går att ändra namnen på biljetten...
  • 20090725

föresten, har det ordnat sig med hotell för gästerna??

• Stella2009

Jajmensan!! Det har löst sig

20090725 skrev 2009-03-01 18:00:27 följande:
    föresten, har det ordnat sig med hotell för gästerna??
  • sommarbrud2010

Hej!
    Det är såhär att vi vill ändra stavningen på min M2B:s efternamn samtidigt som vi byter namn. Någon som vet hur man gör detta? Han heter Pettersson men de stavar det oftast Petterson och eftersom jag tycker att det är lite mer ovanligt och speciellt så vill vi ha den stavningnen. Så på sätt och vis byter vi ju båda två, hur gör man då?

• Stella2009

Ring och fråga på skatteverket tycker jag.

sommarbrud2010 skrev 2009-03-01 18:14:08 följande:
    Hej!Det är såhär att vi vill ändra stavningen på min M2B:s efternamn samtidigt som vi byter namn. Någon som vet hur man gör detta? Han heter Pettersson men de stavar det oftast Petterson och eftersom jag tycker att det är lite mer ovanligt och speciellt så vill vi ha den stavningnen. Så på sätt och vis byter vi ju båda två, hur gör man då?
  • 20090725

vad skönt för er då, så nu bor alla på samma hotell?

Svar på tråden Byte av efternamn