• Linn74

Träffa VF - Vad ska man fråga?

Vi ska träffa vigselförrättaren nästa vecka. Jag har ingen aning om vad man ska ställa för frågor, vad har ni pratat om då ni träffats?

Det jag har kommit på hittills är
    Om han/hon är villig att läsa upp en text (egen eller en vi själva väljer)
    Hur han/hon ställer sig till fotografering under vigseln
    Om han/hon vill bidra med några egna ord

Vi ska ha borgerlig vigsel och förmodligen inte ha någon musik förutom in- och utgångsmusik, så vi behöver även tips på nåt man kan fylla ut tiden med. Vill helst att det ska ta åtminstone 20 minuter...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Träffa VF - Vad ska man fråga?
  • En till präst

Jag har aldrig varit på en borgerlig vigsel, men vid kyrklig vigsel kan ju parets vänner läsa Bibeltexter och böner.

Kan man tänka sig att några av era vänner läser några dikter? Jag tror i o f att någon form av sång eller musik förutom in- och utgångsmusik skulle höja stämningen väsentligt. Det behöver inte vara märkvärdigt - en gitarrist eller en allsång skulle räcka för att öka känslan av högtid.

Det som är viktigt vid alla "ceremonier" är att få en bra balans mellan det som händer - mellan rörelse och stillhet, mellan ord och toner, mellan allvar och humor. Blir det mycket prat så är det viktigt att i alla fall försöka få flera röster.
    Ni får säkert många fler tips av folk som själva valt en borgerlig vigsel! Lycka till.

• didis

Vi har skrivit ihop en text om oss som hon skall läsa, sedan brukar hon prata lite allmänt och läsa en dikt. Förutom det obligatoriska förståss. Maken skall sjunga med gitarrkomp och som avslutning blir det "allsång".

Vi räknar med att det allt som allt tar ca 15-20 min men eftersom vi blir ca 100 pers tar det ju lite tid bara att få in resp ut alla ur lokalen. Vi har sista vigseln för dagen så det får ta den tid det tar. Någon utgångsmusik har vi inte, när cerremonin är slut stannar vi kvar i lokalen och fotas o kramas.

Någon av er, eller någn annan , kan läsa en dikt eller sjunga något. Behöver inte vara så avancerat.

• Linn74

Tack för tipsen. Ska höra om det är någon som törs läsa upp en dikt... Det vore nog jättefint.

Svar på tråden Träffa VF - Vad ska man fråga?