• JPerlestam

Någon annan som haft Annelie malmgren som fotograf, isåfall är ni nöjda med hennes bemötande?

Vi valde att använda oss av Annelie som fotgraf till vårat bröllop eftersom vi hört en massa gott om henne här på BT. Nu undrar vi lite om vi gjorde rätt val. Det står på hennes hemsida att man ska få bilderna färdigredigerade 3-5 veckor efter fotografi tilfället. Då ska de läggas upp på en internetsida så att man får välja ut de bilder man vill ha. Låter ju bra.

MEN efter 10 veckor hade vi fortfarande inte hört av henne och då skickade jag ett mail. Svar fick jag samma dag genom ett mail innehållande ett album med 24 bilder. Vissa av dessa var fina men de flesta dåliga. Jag skickade ett mail tillbaka den 26/2 där jag frågade om vi inte skulle få se ALLA bilder hon tagit o välja själv vilka vi vill ha precis som hon lovar på sin hemsida. Något svar från henne har jag ännu inte fått. Detta trots att jag kan se på hennes blogg att hon varit inloggad ett antal gånger sedan den 26.

Någon annan som råkat ut för samma sak eller är det bara oss hon behandlar på detta sätt?

• Svar på tråden Någon annan som haft Annelie malmgren som fotograf, isåfall är ni nöjda med hennes bemötande?
  • JPerlestam

Nu hade jag visst fått ett svar från henne, efter ett andra mail. Hon håller på med alla våra bilder nu men det kommer ta tid innan de är klara. Urdåligt då vi redan väntat alldeles för länge.

• gotlandsulrika

På vilket sätt är bilderna dåliga? Är det tekniskt dåliga eller tycker ni att ni själva inte ser bra ut på dem?

Det kan vara bra att förklara detta för fotografen. Foton är ofta en ganska subjektiv, personlig upplevelse (så länge det inte är uppenbara tekniska brister). På bilder där ni själva tycker att ni ser dåliga ut på kan andra tycka att ni ser bra ut på. Fotografen väljer ut de bästa bilderna efter ett objektivt öga.

Därför kan det vara bra att peka på vad man inte gillar i bilderna och hur ni vill ha dem. Det är även bra om man gått igenom vissa bas-saker innann fototillfället som om man inte vill fotas i vissa vinklar, inte ha sneda bilder etc.

Hoppas det löser sig

• JPerlestam

Detta har jag förståelse för, det som jag tycker har varit värst med hela bemötandet är att vi faktiskt inte ens fick välja vilka bilder vi ville ha själv. Hon har bla tagit med en bild där vi båda blundar o kallar den för en härlig "in the moment" bild.
    För oss är det inte alls det utan så ser vi ut på de flesta bilder som någonsin tagits av oss. Vi är ökända för att bli dåliga på foton så därför är det väldigt viktigt för oss att få välja ut dem där vi skulle vara bra, vi hade t.ex föredragit "pussbilder" istället för bilder med konstiga leenden. Men somliga foton är suddiga eller har konstigt ljus.

Men som sagt, det är inte själva bilderna jag stör mig på egentligen utan det faktum att hon inte hållt vad som utlovats, gällande leverans och val av bilder.

gotlandsulrika skrev 2009-03-03 08:39:16 följande:
    På vilket sätt är bilderna dåliga? Är det tekniskt dåliga eller tycker ni att ni själva inte ser bra ut på dem?Det kan vara bra att förklara detta för fotografen. Foton är ofta en ganska subjektiv, personlig upplevelse (så länge det inte är uppenbara tekniska brister). På bilder där ni själva tycker att ni ser dåliga ut på kan andra tycka att ni ser bra ut på. Fotografen väljer ut de bästa bilderna efter ett objektivt öga.Därför kan det vara bra att peka på vad man inte gillar i bilderna och hur ni vill ha dem. Det är även bra om man gått igenom vissa bas-saker innann fototillfället som om man inte vill fotas i vissa vinklar, inte ha sneda bilder etc.Hoppas det löser sig
  • Sanniis

Jag och min sambo har precis bokat Annelie Malmgren efter att läst mycket gott om henne här på BT. Än så länge har vi bara haft mailkontakt och då har hon varit trevlig och tillmötesgående.
    Tråkigt att höra om er erfarenhet. Hoppas att vi inte behöver vara med om det...

• Moriso

Måste nog säga att om man (av ekonomiska skäl gissar jag?) anlitar en gymnasiestudent som inte har särskilt mycket erfarenhet av bröllop, medför det ju just den risken. Dessutom var det liv här på BT i höstas/vintras om ifall det var Annelie Malmgren själv som skrev inläggen om hur "bra" hon är. Om ni är missnöjda med redigeringen när ni får alla bilderna tycker jag ni ska be att få dem i original (när hon inte gjort något alls med dem) och fråga en professionell fotograf om han/hon kan hjälpa er att få dem bättre. Blunda etc är ju svårare att göra något åt... Hoppas ni har mer tur med de övriga bilderna än de ni redan sett!

• solhatten

hrmm.. vi har också bokat henne och bara fårr positivt bemötande. man jag hoppas också att vis lipper det där tråkiga!
    Vi har bokat hela dagen så några bra bilder måste det väl bli?

• Red Scarlet

Fy vad tråkigt att ni inte blivit nöjda. Och att hon inte håller tiden för hur lång tid det ska ta! Tycker att det borde bli avdrag på fakturan om hon inte levererar korten efter 2-5veckor som hon sa. Ska ni behöva vänta MER än 10veckor? Det är ju sjukt länge.. mina gäster hade ju börjat tro att man var oförskämd om jag ska vänta mer än tre månader innan jag skickar ut tackkort. Jättetråkigt, var på henne mer och ställ krav! :(

• Luucie

Jag förstår att ni är besvikna men jag är inte jätteförvånad...nu kanske jag är fördomsfull men när jag var 19 år hade jag massor att göra och det var inte helt lätt att prioritera vad som var viktigast...bara tänker att det kanske är en anledning?
    Annars var ju bilderna på bloggen fina

• solhatten

Jag tyckte också att bilderna på hennes blogg på er var fina (kanske inte skulle kallat den där blund-bilden för "in-the-moment-bild, men..)

Men är man 19 år och tar studenten om några månader tror jag faktiskt att skolan är viktigast. MEN jag tycker INTE det är ett bra bemötande iallafall!

Svar på tråden Någon annan som haft Annelie malmgren som fotograf, isåfall är ni nöjda med hennes bemötande?