Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Håller sig pioner?

Håller sig bra! Duscha gärna med enblomspruta på den innan vigseln. Ha den i vas så länge som möjligt, som hos frissan tex. I vas vid middagen med.

Storleken på buketten rådgör du med floristen om. Det är bra att se hur klänningen ser ut då. Droppe eller rund är mer en smaksak. De färgar inte såvida du inte mosar bladen, då färgar nog däremot de flesta blomblad.

• passionsblomman

När de kommit så långt i blomningen, används de inte i brudbinderier... Man tar dem i knoppstadiet i odlingarna.

Midsommarbrud09 skrev 2009-03-07 17:01:28 följande:
    Här en till som också funderar på rosa pioner! Har en mängd av dem i trädgården, men funderar också på hur pass de håller... En duns och så faller alla blomblad av!?
  • passionsblomman

Jo, det är verkligen dags att kolla om det är så snart. Det går nog att få tag i, men de brukar vara dyra så här års.

Så vitt jag kan se är det en hel bunt Pioner i den buketten, dvs tio stycken. (alla blommor kommer fån grossisten i buntar om tio eller tjogo och här har man använt alla tio.)

• passionsblomman
    GiJa skrev 2009-03-13 17:37:15 följande:
    Passionsblomma...Har varit på en blomsteraffär idag som återigen ska kolla upp pioner till min bukett så nu har jag surfat runt för att kolla olika sorter och tänkte att du som proffs hade lite nice tips. På denna sajt fann jag många sorter, tänker mig rosa, dubbla som passar min färg på klänningen (se galleriet) men kanske också en sort som är rosa men med starka rosa stripes i. Har bara tänkt mig 5-6 st pioner...Några jag fastnade för är:Pink parfaitMons. Jules ElieEdens perfumeCarnation bouquetwww.paeoneksperten.dk/index.php
    Nu är det viktigt att inte blanda ihop saker och ting här...
    Pioner är ju en växt som är älskad i våra trädgårdar. Det finns MÄNGDER av sorter i det fallet.

Det innebär inte att alla de soterna odlas som snittblommor!!!!
    Kolla istället upp med din florist vilka sorter hon föreslår. Det rör sig inte om så många olika. Tänka mer färg istället för axakt sort. Rosa, Vit, gul eller Mörkröd?
  • passionsblomman

Vad roligt! Ja, nu börjar säsongen! Det är i snittblomsvärlden våren kommer först!

GiJa skrev 2009-03-18 19:39:06 följande:
    Nu har jag beställt mina pioner...vad de är vackra!!! Älskar verkligen pioner och blomsteraffären kan beställa hem tills jag ska ha min bukett, affären hade faktiskt några rosa pioner när jag var där så jag kunde kolla att färgen stämmer med min rosa klänning och det kommer bli perfekt, är så jättenöjd.
  • passionsblomman

Det är såhär: säsongen för pioner slutar egentligen i månadsskiftet juni-juli. Nu har det blivit något av en boom där plötsligt visst varenda tjej ALLTID har äääälskat pioner och det är verkligen ett mode med dem i brudbuketterna numera.

Det har såklart ökat efterfrågan OCH dessutom har augusti tagit över somden stora bröllopsmånaden(som förut var maj och juni med pingst och midsommar som stora vigselhelgerna framför andra)

Nu har man lyckats hitta sätt att i viss mån förlänga säsongen så att det faktiskt kan gå att få pioner även i augusti, MEN som du säger : de är dyra då och ingen garanti att man får dem då tillgången är begränsad, så de ska verkligen förbokas i god tid då.

Jag vill för Juli och augustibrudar som INTE vill betala vad än det kostar för pioner, tipsa om Dahlian som är en jättefin blomma som ligger i säsong då och inte alls är särskilt dyr i jämförelse.

(att det går att hitta andrahandskvalité i buntar för bra pris just nu, är inte konstigt, det är högsäsong nu på pionerna och detsamma gäller de flest blommor under vissa perioder. Räkna inte med buntar på pioner om några veckor till...)

Solros 2009 skrev 2009-05-08 08:49:28 följande:

Vi gifter oss också 1 augusti och jag VILL så gärna ha pioner i min bukett! En del säger att det absolut inte går att få tag i och andra att allt går om man bara betalar.
  • passionsblomman

Det är så jättesvårt att säga priser, då de varierar rätt kraftigt över landet.
    Dahlior finns i många varianter dessutom, men säg sådär mellan 15-25 kr st kanske (jämfört med 45-65 kr st för pioner beroende på kvalité och säsong...)

Vita blommor finns HUR många som helst. Det är solklart den "största" färgen. Många av sorterna är inte dyra just under sommaren.
    Sedan kan ju vissa kosta en del men fylla mycket. Exempel på blommor som ger mycket är te Liljor, Hortensia och Gladiolus samt olika typer av krysanthemum. Alstromeria och Nejlikor är också mycket prisvärda att jobba med.

Lövings skrev 2009-05-08 22:43:16 följande:
    Dahlierna va väldigt fina också. Men hur billigt är billigt?Har du några andra fina blomtips som är vita, så vore jag tacksam. Men ett bra pris på.Du har alltid svar på tal angående blommor=) Så skönt..
Svar på tråden Håller sig pioner?