• LochG

Håller sig pioner?

Jag har tänkt mig en "vanligt bunden" bukett med rosa pioner (vi gifter oss i juni). Nu har jag börjat fundera över hur bra en sådan bukett egentligen håller sig. Någon som vet hur pioner överlag håller sig och speciellt när de inte sitter fast i oasis?

Kanske bättre med en droppformad bukett? Är dessutom ganska lång, så en vanligt bunden bukett ser kanske för liten ut? Och så en fråga till..färgar pioner av sig mycket?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Håller sig pioner?
  • Midsommarbrud09

Här en till som också funderar på rosa pioner! Har en mängd av dem i trädgården, men funderar också på hur pass de håller... En duns och så faller alla blomblad av!?

• passionsblomman

När de kommit så långt i blomningen, används de inte i brudbinderier... Man tar dem i knoppstadiet i odlingarna.

Midsommarbrud09 skrev 2009-03-07 17:01:28 följande:
    Här en till som också funderar på rosa pioner! Har en mängd av dem i trädgården, men funderar också på hur pass de håller... En duns och så faller alla blomblad av!?
  • GiJa

Har tänkt mig en pionbukett när jag gifter mig om drygt 3 veckor, har hittat lite bilder på nätet med olilka rosa toner men är det ngn som har bilder vore jag glad och säkert fler här i tråden glada att se dem. Tänker mig att ha lite starkare rosa färg för att buketten inte ska flyta ihop med min klänning (finns i mitt galleri) så kom gärna med lite smaktips. Även jag älskar ranunkler så jag kan också tänka mig att blanda pioner och ranunkler, dock ska jag bara ha en liten bukett, vi gifter oss i Rådhuset i Köpenhamn och dagen efter åker vi på 2 veckors bröllopsresa, dessutom är det bara jag och blivande maken vid vår vigsel.

• love4life

Jag ska också ha pioner, och pratade med min florist häromdagen. Det han kommenterade var att om det är varmt ute så har pioner en tendens att slå ut väldigt fort. Så även om de är lite lagom utslagna när man hämtar buketten så kan de bli ordentligt stora under dagen...vilket iofs är rätt läckert, och fungerar om man blandat upp buketten med lite mer knoppiga pioner.

• Luucie
    GiJa skrev 2009-03-07 19:00:15 följande:
    Har tänkt mig en pionbukett när jag gifter mig om drygt 3 veckor, har hittat lite bilder på nätet med olilka rosa toner men är det ngn som har bilder vore jag glad och säkert fler här i tråden glada att se dem. Tänker mig att ha lite starkare rosa färg för att buketten inte ska flyta ihop med min klänning (finns i mitt galleri) så kom gärna med lite smaktips. Även jag älskar ranunkler så jag kan också tänka mig att blanda pioner och ranunkler, dock ska jag bara ha en liten bukett, vi gifter oss i Rådhuset i Köpenhamn och dagen efter åker vi på 2 veckors bröllopsresa, dessutom är det bara jag och blivande maken vid vår vigsel.
    Passionsblomma, rätta mig om jag har fel men det är väl inte säsong nu för pioner..så går det ens att få tag på? Och med så kort varsel som tre veckor...om det överhuvutaget går att få pioner så måste det ju var en beställningsvara..eller?

Vill inte förstöra dina planer men kanske ska du tänka om..

Så en fråga från mig till P-blomman: Hur många pioner behöver man ungefär till en bukett i den här storleken?
    www.italianlakeswedding.com/blog/wp-content/uploads/2008/03/peony-bouquet.jpg

Jag ska ha några "svarta" kallor också. Men inte de gröna bladen.
  • passionsblomman

Jo, det är verkligen dags att kolla om det är så snart. Det går nog att få tag i, men de brukar vara dyra så här års.

Så vitt jag kan se är det en hel bunt Pioner i den buketten, dvs tio stycken. (alla blommor kommer fån grossisten i buntar om tio eller tjogo och här har man använt alla tio.)

• GiJa

Luucie, jag har pratat med en florist om att beställa så jag ska ta tag i det till veckan, hon trodde inte det skulle vara nga problem däremot att jag får vara beredd på att de kommer att kosta en hel del styck men jag är inställd på det, ska dessutom inte ha så många pioner i buketten. Tack ändå för omtanken!

• Luucie
    GiJa skrev 2009-03-08 16:40:29 följande:
    Luucie, jag har pratat med en florist om att beställa så jag ska ta tag i det till veckan, hon trodde inte det skulle vara nga problem däremot att jag får vara beredd på att de kommer att kosta en hel del styck men jag är inställd på det, ska dessutom inte ha så många pioner i buketten. Tack ändå för omtanken!
    Vad bra att du tänkt på det!
    Hoppas att det går jättebra, pioner är ju det vackraste som finns
    Och lycka till med resten också..inte långt kvar nu!! Härligt!
  • GiJa

Passionsblomma...
    Har varit på en blomsteraffär idag som återigen ska kolla upp pioner till min bukett så nu har jag surfat runt för att kolla olika sorter och tänkte att du som proffs hade lite nice tips. På denna sajt fann jag många sorter, tänker mig rosa, dubbla som passar min färg på klänningen (se galleriet) men kanske också en sort som är rosa men med starka rosa stripes i. Har bara tänkt mig 5-6 st pioner...

Några jag fastnade för är:
    Pink parfait
    Mons. Jules Elie
    Edens perfume
    Carnation bouquet

http://www.paeoneksperten.dk/index.php?cPath=21

• Luucie

Alltså näe..hur ska man kunna välja av all de där??!!!!
    Jag trodde inte att det fanns så många sorter?!
    Men gud vad fina de är allihop

Svar på tråden Håller sig pioner?