Skopelos är inte särskilt "turistiskt" alls, eller jo, men grekiska turister så inte på det sättet som det vanligtvis menas med turistiskt. Vi älskade vår resa dit i september förra året, en supervacker stad och ö, lugn men med allt man behöver o vill ha, utan tingeltangel och krafs.
Bor man i Skopelos stad så tar man en buss från hamnen som stannar vid alla större stränder på västkusten. Det var väldigt smidigt, även om man fick gå en bit vid vissa stränder. Man kan förstås hyra bil, så behöver man inte passa busstider. Finns säkert moped också. Det är en otroligt brant ö, så om ni vill åka runt för sightseeing så skulle jag hyra bil. Vägarna var sådär uppe i bergen, har man råd är nog jeep bäst.....
Vi gick bara ner i hamnen eller i gränderna ovanför för att äta, de mest turistiska ställena låg i den nyare delen av staden ovanför "stranden" (inne vid hamnen, inte många badade där) men där var vi väldigt lite. Ni hittar säkert vad ni letar efter bara ni går omkring.
Missa alltså inte att gå omkring i gränderna, och inte heller utomhusbion vid Platanos square (tror jag det hette). De visade Mamma Mia när vi var där, det var coolt. Annars finns det massor med vackra kloster på ön, bl.a det som är med i filmen, högt uppe på en smal klippa. Vattnet där var sanslöst klart, men för att komma dit behöver man bil.
Jag tycker detta var en av mina bästa Greklands semestrar någonsin, mycket för att det var så vackert och sån avslappnad miljö.