• saraodanne

Tips om Skopelos please!

Är det någon som har varit på bröllopsresa/vanlig resa till Skopelos i Grekland? Vi upptäckte precis när vi hade bokat att detta ju är Mamma Mia-ön, hmm kanske inte så genuin och lugn som vi hade hoppats på då, eller? Vi ska iofs bo på ett litet familjehotell och inte Apollos stora komplex, men sen - vart badar man, vilka restauranger kan man gå till - som inte är turistiga? Går det att hyra moped?

• Svar på tråden Tips om Skopelos please!
  • Det stora Blå

Skopelos.
    Vi var där över dagen med färja dit och flygplansbåt hem igen till Skiathos.
    Filmen "MammaMia" spelades in BÅDE på Skopelos och Skiathos.
    Eftersom Skopelos inte har någon flygplats så finns där ett mindre antal turister.
    Vi hann ju aldrig besöka några stränder där på Skopelos men huvudorten var mycket söt och väldigt backig
    Vi upplevde det som att Skopelos var genuinare men en aning dyrare än Skiathos.
    Priserna har säkert gått upp nu iom filmen.

• svårtattvälja

Skopelos är inte särskilt "turistiskt" alls, eller jo, men grekiska turister så inte på det sättet som det vanligtvis menas med turistiskt. Vi älskade vår resa dit i september förra året, en supervacker stad och ö, lugn men med allt man behöver o vill ha, utan tingeltangel och krafs.
    Bor man i Skopelos stad så tar man en buss från hamnen som stannar vid alla större stränder på västkusten. Det var väldigt smidigt, även om man fick gå en bit vid vissa stränder. Man kan förstås hyra bil, så behöver man inte passa busstider. Finns säkert moped också. Det är en otroligt brant ö, så om ni vill åka runt för sightseeing så skulle jag hyra bil. Vägarna var sådär uppe i bergen, har man råd är nog jeep bäst.....
    Vi gick bara ner i hamnen eller i gränderna ovanför för att äta, de mest turistiska ställena låg i den nyare delen av staden ovanför "stranden" (inne vid hamnen, inte många badade där) men där var vi väldigt lite. Ni hittar säkert vad ni letar efter bara ni går omkring.
    Missa alltså inte att gå omkring i gränderna, och inte heller utomhusbion vid Platanos square (tror jag det hette). De visade Mamma Mia när vi var där, det var coolt. Annars finns det massor med vackra kloster på ön, bl.a det som är med i filmen, högt uppe på en smal klippa. Vattnet där var sanslöst klart, men för att komma dit behöver man bil.
    Jag tycker detta var en av mina bästa Greklands semestrar någonsin, mycket för att det var så vackert och sån avslappnad miljö.

• Det stora Blå

Det sägs att det finns lika många kyrkor på Skopelos som det finns dagar på året!
    Skopelos är större än Skiathos, men Skiathos har fler turister.
    Besök även den närbelägna och ännu mera genuina ön Alonissos.

• saraodanne

Tusen tack för alla tips!!

• novia72

Samma här , varit i Skiathos!! SÅ UNDERBART!! och då för ca 6 år sen var Skopelos de lugna ön av dessa två...

som någon sa´mkt greker o italienare i båda ön ;)

• svårtattvälja

Med reservation för att vi bara såg Skiathos stad i sammanlagt 3 timmar så stämmer det att den ön är mycket mer party (men tydligen fantastiska stränder). I Skiathos stad fanns ganska många barer och discon med skumpartystil (dock inte som jag föreställer mig typ Rhodos). På Skopelos, kanske en?

Svar på tråden Tips om Skopelos please!