• Pärlan2009

    Skriver man Välkommen eller Välkomna??

    Hejsan,

    inbjudningarna är ju i vissa fall till en person och i andra fall till två personer. Hur gör man då??

    Vi vet inte om vi ska skriva "Hjärtligt välkomna till vigseln mellan..." eller "Hjärtligt välkommen till vigseln mellan.."

    Finns det ngn språkkunnig som kan hjälpa till??

  • Svar på tråden Skriver man Välkommen eller Välkomna??
  • Fruitdrop

    Nu skrev vi visserligen ut våra inbjudningar själva hemma. Men jag satt och ändrade, beroende på om det var en person eller två som inbjöds. Typ, Välkommen Niklas.. eller Välkomna Niklas och Anna. Ska ni göra dem själva är det ju lätt att ändra. Ett tips bara, gör inte som jag, bestämmer sig för klockan mitt i natten att "undra om jag inte ska ta och göra inbjudningarna nu".. det tar längre tid än man tror och dagen efter såg jag att jag hade rört till några stycken och skrivit Välkomna på fel kort=)

  • Pärlan2009

    Hihi, jag kan tänka mig att det är svårt att få till det rätt om man sitter uppe mitt i natten:)

    Vi tänkte beställa färdiga kort, pyssel är inte min starka sida.. Det känns onödigt dyrt att betala två olika präglingsavgifter för att det ska stå lite annorlunda men samtidigt vill jag ju få det rätt!

  • styrbord

    Vi skrev Välkomna på alla inbjudningar oavsett om de var till en eller flera personer. Tycker inte det spelar så stor roll, själv hade jag inte brytt mig nämnvärt om jag var ensam och fick en inbjudan med texten Välkomna...

  • Michelangelo

    Vi har skrivit "Vi har glädjen att inbjuda Er att dela Vår bröllopsdag med oss.." Ett tips, så slipper du ditt dilemma ;)

  • Fly by night

    Eller så omformulerar du inledningsfrasen så att du kan använda ordet "välkomnas" istället. Då klarar du dig undan problemet.

  • Pärlan2009

    Ni är bra kluriga!! Tack för tipsen, ska spåna vidare.

Svar på tråden Skriver man Välkommen eller Välkomna??