• nni

Lekar för vuxna!?

Vi ska ha en frågesportslek först och främst till tilltugg.

Men senare på kvällen vill vi gärna ha någon utomhus lek. Vad tycks om "kasta hästsko", "sätta slöjan på bruden" (ist för svans på åsna) och "fånga äpple med munnen"??
    Ska vara lekar för vuxna i alla åldrar. Inget ansträngande att man ska springa och så. Vill att alla ska KUNNA vara med, även de äldre.

Fler förslag??

• Svar på tråden Lekar för vuxna!?
  • Humlan66

Oj va roligt. tyvärr har jag inga förslag såhär på rak arm, men jag följer gärna denna tråden

• nni
    Humlan66 skrev 2009-03-03 16:01:14 följande:
    Oj va roligt. tyvärr har jag inga förslag såhär på rak arm, men jag följer gärna denna tråden
    Gör så

Finns ju många a lekar men vill ha lätta lekar för även äldre ålder.
  • Svanboet

... Blåsa och knyta ballongfigurer
    ... Fiskdam
    ... Rebus/Charader
    ... finns säkert fler men dessa är de jag kan komma på just nu

• allehanda

Tack o lov att jag inte är bjuden,som barn tyckte jag tävlingslekar var pinsamma och har inte ändrat åsikt som vuxen.

• En till präst

Det finns schysta böcker om lekar som vi använder mycket inom kyrkan. En del av det som funkar för tonåringar är väldigt roligt även för vuxna.

Gå till biblan och kolla efter Stora Qlboken, mera Ql och liknande.

En jättebarnslig lek som "fruktsallad" kan vara hur kul som helst i "vuxenupplaga".

Fruktsallad går till så att först får alla sig tilldelat en frukt - äpple, banan, apelsin, ananas, gurka... (alltid fnissigt när man säger "fel") och sen säger lekledaren antingen namnet på en frukt, varvid alla byter plats. Det finns en stol mindre än antalet lekande, så nu blir någon annan lekledare och säger antingen en annan frukt eller "fruktsallad" och då byter alla plats.

Sen kan man byta ut frukterna mot påståenden och då ska de byta plats som påståendet stämmer på:

Alla som är kusiner med brudgummen byter plats
    Alla som varit fulla tillsammans med bruden byter plats
    Alla som tänker dansa i kväll byter plats
    Alla som gjort något olagligt någon gång byter plats...

Våra konfirmander gjorde den med sina föräldrar och de tyckte det var jättekul. Men det gäller ju att man kommer på "roliga" påståenden.

• nni
    Svanboet skrev 2009-03-03 18:07:31 följande:
    ... Blåsa och knyta ballongfigurer... Fiskdam... Rebus/Charader... finns säkert fler men dessa är de jag kan komma på just nu
    Bra förslag. Tack.

allehanda; Ja tur för dig. Tur vi bjuder dom som överlag gillar att ha roligt. De som inte vill vara med, e ju inte tvungna iheller. Du behövde inte svara om du inte hade något förslag dessutom...

En till präst; okej, får kanske kolla upp. Tack för den detaljerande listan med.

Vi ska inte ha några "komplicerade lekar" utan roliga o enkla som går hem oss de flesta. Annars får gästerna gärna dansa eller göra något annat. Inget tvång att vara med som sagt, såklart!!!!
  • nni

Kan tillägga att vi tänkte oss lekar som tar sammanlagt en timme ca som man kan ha i lag efter varandra. Vill inte leka i flera h. Utan lekar utomhus tänkte vi oss, så man går ut lite med.

• Villemoa

Helt onödig kommentar då TS efterfrågade fler förslag.

allehanda skrev 2009-03-03 18:27:18 följande:
    Tack o lov att jag inte är bjuden,som barn tyckte jag tävlingslekar var pinsamma och har inte ändrat åsikt som vuxen.
  • allehanda

Ups,tyckte att det stod "vad tycks om" och" alla skulle kunna vara med" men jag läste nog fel?

• nni
    allehanda skrev 2009-03-03 19:42:14 följande:
    Ups,tyckte att det stod "vad tycks om" och" alla skulle kunna vara med" men jag läste nog fel?
    Men ja vad tycks om dessa lekar som lekar! Inte tycker ni det e skit!
Svar på tråden Lekar för vuxna!?