• konstigabaralillajag

Hur skriva adresserna på kuverten?

När man skickar inbjudan till ett par som är sambo men eg gifta, hur skriver man då?

Tex:
    Anders Andersson & Malin Johansson
    Adress
    Postnr och ort

Ska killens namn alltid stå först?

• Svar på tråden Hur skriva adresserna på kuverten?
  • Kickis

Jag skulle skriva det i alfabetisk ordning alt. den man känner bäst först.

• Fenixx

när det är ett gift par då? skriver man då Anders & Lena Karlsson eller ska efternamnet så efter bägge?

• Kickis

Precis så som du skrivit - alltså efternamnet bara en gång. Jag har kusin med partner som inte är gifta men heter samma efternamn. På deras kuvert skriver jag efternamnet två gånger.

• Saggezza

Jag skrev den vi kände först och sedan respektive.

Om de var gifta så skrev jag ex:

Anders och Lena Karlsson
    Adress
    Postnr och Ort

Om de inte var gifta eller hade olika efternamn:

Anders Berg och Lena Karlsson
    Adress
    Postnr och Ort

• konstigabaralillajag

Är det helt fel att byta ut ordet "och" till "&"??

• Saggezza

Nej det tycker jag inte är fel alls. Gör så som du känner för, det är ju samma betydelse i slutändan i alla fall!

• Saggezza

Oj jag gick in och kollade hur jag hade skrivit "och", såg att jag hade använt & så det blir så bra så! Hahaha man tänker inte ibland exakt hur man gör saker och ting...

• konstigabaralillajag

hehe

Saggezza skrev 2009-03-06 12:01:13 följande:
    Oj jag gick in och kollade hur jag hade skrivit "och", såg att jag hade använt & så det blir så bra så! Hahaha man tänker inte ibland exakt hur man gör saker och ting...
  • Saggezza

konstigabaralillajag skrev 2009-03-06 12:20:58 följande:
    hehe

Jag skyller på för många saker i huvudet samtidigt!! {#lang_emotions_tongue_out}

• konstigabaralillajag

Ja, gör det ;P

Saggezza skrev 2009-03-06 12:23:06 följande:

Jag skyller på för många saker i huvudet samtidigt!!
  • Tetran74

Man skriver ALLTID tjejens namn först.

• lottis77

Tänkte just skriva det, tjejens namn ska står först om man vill vara petig..

• konstigabaralillajag

Ok, då tror jag att jag ska reda ut det. Är det samma i inbjudningarna? För som det är på min kladdinbjudan står mitt namn först men jag har läst att mannens namn alltid ska stå först eftersom han anses som familjens överhuvud eller ngt liknande... (kommer inte ihåg exakt)

• Kjell Präst
    konstigabaralillajag skrev 2009-03-06 16:10:49 följande:
    Ok, då tror jag att jag ska reda ut det. Är det samma i inbjudningarna? För som det är på min kladdinbjudan står mitt namn först men jag har läst att mannens namn alltid ska stå först eftersom han anses som familjens överhuvud eller ngt liknande... (kommer inte ihåg exakt)
    Så var det i alla fall förr.
  • nennesjuttioåtta

ja, förr ja. Förlegat! Skriv killens efternamn på tjejens och tvärtom. *fredagspillerknarkad*

• anna197904

jag skrev den jag känner bäst först. å så gjorde jag ett hjärta mellan deras förnamn o skrev efternamnen på raden nedanför. många som sa att de tyckte det va fint=)

• Villemoa

Vi skrev så här om man är gift:

Anna & Pelle Larsson
    Äktenskapsvägen 3

och om man är sambo

Karlsson & Larsson
    Bröllopsvägen 3

Skrev alltid tjejens namn först, sambo som gift.

Svar på tråden Hur skriva adresserna på kuverten?