• ALLIMA

Hur gjorde ni med barnvakt under bröllopsfesten?

Våra egna barn kommer vara med på festen - övriga barn ber vi i inbjudningskortet att stanna hemma. Det svåra är att hitta en barnvakt eftersom alla potentiella ju är på festen...kan inte begära att våra föräldrar ska leka och söva barnen. Hur löste ni detta? Kan ju inte bara anlita nån ytlig bekant till barnen... dagisfröken?

• Svar på tråden Hur gjorde ni med barnvakt under bröllopsfesten?
  • Taha

Dagisfröken lät som en bra idé. Ett annat alternativ är om ni känner någon ansvarsfull tonåring i är vänkrets eller släkt.

Vi hade med de närmaste barnen på vår fest (förlovning). Skulle åxå haft svårt att lämna bort dem. Men varje barn fick ett presentpaket som innehöll målarbok och kritor. Det i kombination med dans höll dem sysselsatta hela kvällen.

• lingon82

Jag är själv förskollärare och vill bara påpeka att många förskolor har en policy mot att passa barn privat (efter utlåtande av skolverket). Dock kanske det finns en vikarielista på barnens förskola med namn på tjejer/killar som hoppar in emellanåt. Det är en principiell skillnad.
    Många föräldrar oroar sig i onödan när det kommer till det här med barnvakt. Min erfarenhet är att barn som går i förskola är duktiga på att skapa nya relationer med andra vuxna än de man redan känner. Ibland är vi ju med sjuka eller lediga och då tar vi hjälp utifrån. Hör runt och låt barnen träffa barnvakten ett par gånger innan om du är orolig. Visa barnen tydligt att du är positiv till personen i fråga, ungefär som när du skolade in ditt barn.
    Lycka till!

• syllan

Min kompis kusin ska vara barnvakt åt min lilla flicka, men de får träffas ett par gånger innan hade jag tänkt. Min dotter kommer att vara med på dagen så barnvakten hämtar henne ca kl 17 å sen somnar hon typ vid 19 så det blir ju inte speciellt lång stund. De kommer åka hem och sova i vårt hus så hon känner sig trygg med sina leksaker och egen säng osv.

Jag var faktiskt själv barnvakt en gång när en kompis syster gifte sig, hade aldrig träffat barnet innan, men vi var hemma hos dom och det gick hur bra som helst!!

• fitforfight

vi var ett gäng här ifrån BT som planerade våra bröllop tillsamman å så var vi sedan barnvakt åt varandras barn. Väldigt smidigt!

• therese182
    fitforfight skrev 2009-03-13 12:39:13 följande:
    vi var ett gäng här ifrån BT som planerade våra bröllop tillsamman å så var vi sedan barnvakt åt varandras barn. Väldigt smidigt!
    Haha va coolt!
  • JennyLH

häftigt

Bra tips att ge barnen prsenter, om vi skulle förbjuda släkten at inte ta med barnen är det många som inte kanske kan komma för nästan alla hr barn och de vi känenr som kan tänkas vara barnvakt kan ju inte sitta åt alla liksom.....

Funderar dock på at fråga min pappas fru om hon kan åka hem tiidgare med sonen då han inte kan vara med hela kvällen.Då det blir partaj senare runt tio tiden.

• Nightingale

Min mamma var barnvakt åt min dotter som då var 9 månader. Hon var för liten för att introducera någon ny människa för, tyckte jag. Men jag ångrar detta. Min mamma missade jättemkt, eftersom vår dotter var så himla jobbig just den kvällen. Hon har aldrig varit så jobbig varken förr eller senare.

Så typiskt!

• workoutgirl

jag funderar på att anlita en av våra grannar,annars är det ju svårt eftersom alla som brukar vara barnvakt kommer vara på festen.

• HurraViSkaGiftaOss

En kompis kompis var barnvakt, tog hand om sonen i kyrkan och därefter.

Svar på tråden Hur gjorde ni med barnvakt under bröllopsfesten?