• ALLIMA

Hur gjorde ni med barnvakt under bröllopsfesten?

Våra egna barn kommer vara med på festen - övriga barn ber vi i inbjudningskortet att stanna hemma. Det svåra är att hitta en barnvakt eftersom alla potentiella ju är på festen...kan inte begära att våra föräldrar ska leka och söva barnen. Hur löste ni detta? Kan ju inte bara anlita nån ytlig bekant till barnen... dagisfröken?

• Svar på tråden Hur gjorde ni med barnvakt under bröllopsfesten?
  • Taha

Dagisfröken lät som en bra idé. Ett annat alternativ är om ni känner någon ansvarsfull tonåring i är vänkrets eller släkt.

Vi hade med de närmaste barnen på vår fest (förlovning). Skulle åxå haft svårt att lämna bort dem. Men varje barn fick ett presentpaket som innehöll målarbok och kritor. Det i kombination med dans höll dem sysselsatta hela kvällen.

• lingon82

Jag är själv förskollärare och vill bara påpeka att många förskolor har en policy mot att passa barn privat (efter utlåtande av skolverket). Dock kanske det finns en vikarielista på barnens förskola med namn på tjejer/killar som hoppar in emellanåt. Det är en principiell skillnad.
    Många föräldrar oroar sig i onödan när det kommer till det här med barnvakt. Min erfarenhet är att barn som går i förskola är duktiga på att skapa nya relationer med andra vuxna än de man redan känner. Ibland är vi ju med sjuka eller lediga och då tar vi hjälp utifrån. Hör runt och låt barnen träffa barnvakten ett par gånger innan om du är orolig. Visa barnen tydligt att du är positiv till personen i fråga, ungefär som när du skolade in ditt barn.
    Lycka till!

• syllan

Min kompis kusin ska vara barnvakt åt min lilla flicka, men de får träffas ett par gånger innan hade jag tänkt. Min dotter kommer att vara med på dagen så barnvakten hämtar henne ca kl 17 å sen somnar hon typ vid 19 så det blir ju inte speciellt lång stund. De kommer åka hem och sova i vårt hus så hon känner sig trygg med sina leksaker och egen säng osv.