• Danielaa

Vikt inbjudan? Porto?

Funderar på våra inbjudningar, de väger med kuvert 21 gram/st. Visst går väl gränsen vid 20 gram? Vågar man chansa på att de inte bryr sig om ett gram hit eller dit eller ska man sätta två frimärken...? Va tror ni?

• Svar på tråden Vikt inbjudan? Porto?
  • Stella2009

Mina var också bara typ ett gram över så jag satte på två frimärken för säkerhets skull, ville inte chansa.. Även om de säkert kommer fram ändå så är det lite segt om gästerna behöver lösa ut kuverten...

• Hannaz

Jag hade absolut skickat dem med ett porto. Brukar aldrig väga brev i A6 el A5 strl om de inte är klart "överviktiga". Har aldrig råkat ut för att nån mottagare fått lösa ut såvitt jag vet iallafall, och har aldrig själv behövt lösa ut ett brev.

• Hannaz

Hur många har förresten en våg hemma som inte diffar på ett gram...

• monkay

Vi har samma problem, våra kort väger 22 gram...har funderat fram och tillbaka på det här...kommer nog att sätta på 2 frimärken, vågar inte chansa i slutändan.

• Danielaa

Handlar inte om kostnaden, skillnaden skulle bli 200:- så känns som de inte gör så stor skillnad i de stora hela av va bröllopet kommer kosta... men de ser ju lite trist ut me fullt me frimärken på...!

• Fly by night

Det finns 12-kronors frimärken...

Danielaa skrev 2009-03-13 09:46:52 följande:
    Handlar inte om kostnaden, skillnaden skulle bli 200:- så känns som de inte gör så stor skillnad i de stora hela av va bröllopet kommer kosta... men de ser ju lite trist ut me fullt me frimärken på...!
  • Danielaa

Aah... Hade jag ingen aning om, å nu har jag köpt dom där fina som kom till alla hjärtans dag för å ha på så de iaf blir bästa möjligt!

• paulaner

Jag hade precis samma dilemma. Jag satte på två frimärken så långt det räckte (som jag hade hemma då) och sedan ett frimärke på några, men det var bara några få. Okonsekvent, I know. Sedan var jag noga med att ha avsändare på alla kuverten, för då tänkte jag att de i så fall skulle skicka faktura till mig i stället för att mottagaren skulle lösa ut det. Om de nu vägt breven med bara ett frimärke vill säga...

• paulaner

Jag hade precis samma dilemma. Jag satte på två frimärken så långt det räckte (som jag hade hemma då) och sedan ett frimärke på några, men det var bara några få. Okonsekvent, I know. Sedan var jag noga med att ha avsändare på alla kuverten, för då tänkte jag att de i så fall skulle skicka faktura till mig i stället för att mottagaren skulle lösa ut det. Om de nu vägt breven med bara ett frimärke vill säga...

• alisha

Jag hade samma problem, våra vägde runt 21 g. Jag gick faktiskt till posten (kontor för företagspost) och frågade först om jag bara kunde få väga dem eftersom jag inte visste exakt vikt. Det var ju precis över men de var jättesnälla och sa att det gick an och stämplade de till mig.
    Det var tur för vi hade en hel del som skulle till USA och då skulle det bli typ 26 kr i frimärke på varje annars.

• Hemlig2009

Jag vägde inte ens mina, tänkte nog att brev i den storleken behöver bara ett frimärke.

• Vargflickan

Jag jobbar själv på posten och sitter ofta och både lösenbelägger och eftertaxerar post. Räkna inte med att någon struntar i det för att det ser ut att vara ett speciellt brev. Sätt på dubbelt porto, även om det väger 1 gram för mycket. Det vore tråkigt ifall det skulle lösenbeläggas. Nu finns det även 12 kronors frimärken så att man slipper ha två stycken om man tycker det ser för kladdigt ut.

Tänk även på att skriva avsändare på era inbjudningar. Nästan varje dag kommer det inbjudningar som ska gå åter avsändare för att folk har flyttat utan att göra eftersändning och det är ju jättetrist ifall de inte får inbjudan. Får ni då tillbaka inbjudan kan ni ju hinna spåra er vän eller ringa och få rätt adress.

Själv håller jag nu på att försöka få mina inbjudningskort att inte väga mer än 20 gr. Det är ett litet pussel... Börjar luta åt 12 kronors märken...

• phly

chansa inte, då får du mycket straff avgifter från posten.
    det är inte värt

Svar på tråden Vikt inbjudan? Porto?