• Vill nu

Rimlig betalning till barnvakt?

Ja, vad ska man betala barnvakten?
    Vi gjorde aldrig upp nåt pris i förväg, och nu vill hon att vi ska säga vad vi tycker är rimligt...
    Det är en tjej som vikarierar på dotterns dagis ibland, som ställde upp, och hon var hos oss från ca 16.oo på lördagen, till 8.30 på söndag morgon.
    Har ingen som helst aning om vad som är vettigt! Man vill ju inte verka snål, men samtidigt måste det ju få finnas någon övre gräns också... Så svårt när folk inte kan begära betalt själv!!!

• Svar på tråden Rimlig betalning till barnvakt?
  • norpans mamma

Jag har själv suttit barnvakt åt föräldrar på den förskolan där jag jobbar och jag fick 100 kronor i timmen. Jag satt mellan 17.00 och ca 02.00

• anja1661

ja 100kr /h låter bra tycker jag....fråga vad hon tycker om det.

• Vill nu

ja, det låter ju rimligt! Eller... känns som att hon aldrig kommer att ta emot typ 1500-2000 kr... Vet att hon tog 500 kr av grannen för ett par år sen, för samma tid, men det känns ju ruggigt lite nu!

• paulaner

Jag tycker kanske att man inte behöver betala fullt timpris varje timme över natten. I alla fall inte om man har hyfsat "snälla" barn som sover. Barnvakten sover ju också, och det hade hon ju gjort ändå även om hon inte varit hos er. Så jag tycker man kan ta samma summa som för en hel kväll, och lägga på lite extra!

• Vill nu

Det var ju rätt smart! Vår tjej sover ju 19-07, alltid, och då oxå, så då är det ju inte så "aktivt" barnvaktande...

paulaner skrev 2009-03-12 21:35:07 följande:
    Jag tycker kanske att man inte behöver betala fullt timpris varje timme över natten. I alla fall inte om man har hyfsat "snälla" barn som sover. Barnvakten sover ju också, och det hade hon ju gjort ändå även om hon inte varit hos er. Så jag tycker man kan ta samma summa som för en hel kväll, och lägga på lite extra!
  • therese182
    paulaner skrev 2009-03-12 21:35:07 följande:
    Äh vadå, om du jobbar inom vården och jobbar sovande natt får du ju samma lön.....

Ge barnvakten minst 100kr/tim. natt får man ju OB för på "vanliga" jobb, så va nöjd om hon bara vill ha 100kr/tim nattetid, Ansvaret är ju hennes vare sig ungarna sover eller inte.

Och hur kan ni vara så säkra på att era barn sover som vanligt när dom veta att det är en annan människa som vaktar dom? Det gör ingen av mina 3!

Tänk såhär, Vad är du villig att betala för att inte ha barnen springande på bröllopsfesten grinande för att dom är övertrötta, eller vad är det värt att inte behöva avbryta din bröllopskväll för att gå hem o natta dina barn?
  • Vill nu

Nu är ju vårt bröllop redan gjort, och hon hade sovit som vanligt!

Tycker ändå att det är jättesvårt! Man vill inte betala för lite, och man har ju inte heller obegränsat med pengar att lägga ut!
    Har ju aldrig betalat barnvakt tidigare, så jag har verkligen noll koll på vad som är rimligt. Så svårt också när hon själv inte kan säga nåt ungefärligt!

therese182 skrev 2009-03-13 23:33:42 följande:
    Och hur kan ni vara så säkra på att era barn sover som vanligt när dom veta att det är en annan människa som vaktar dom? Det gör ingen av mina 3!
Svar på tråden Rimlig betalning till barnvakt?