• Twixiee

Spar-tips sökes

Jag har letat och letat efter trådar som kan ge bra spar tips till bröllopet. Vi befinner oss just nu i en stor kris. Jag är studerande, mannen har än så länge fast jobb men det förhandlas i detta nu om vilka som ska få gå då företaget ska varsla, taket på vårt hus måste bytas..
    Allt på en gång!

Jag skulle gärna vilja ha bra spar-tips till bröllopet. De "stora" utgifterna så som mat, lokal, kläder och sånt är redan neddraget men sen finns det ju massor av smågrejer som man ska tänka på som ofta glöms bort.
    Så, min fråga, hur kan man få till ett fint budgetbröllop?

• Svar på tråden Spar-tips sökes
  • roro1

det bästa är ju om man kan hitta kompisar eller kompisars bekanta som kan hjälpa till med grejer. Tex om nån känner en frisör eller fotograf som kan tänka sig att hjälpa er till "kompispris" det kan va värt att fråga runt..ofta när folk får tänka efter lite dyker det upp nån i deras huvud som kanske sysslar med det ni söker:)

• WifeJune2009

Ja, håller med roro1. Det är bra att be om hjälp med tips och råd, och att fråga runt bland bekanta. Ofta blir folk glada att få vara med. Låna saker istället för att köpa. Dukar t ex. Och att sälja efteråt (obs så klart inte de lånade sakerna, men ofta handlar det ju om bröllopsgrejer ma har en gång och aldrig mer). Låt kompisar fixa hår, gör din egen blomkukett, be en kompis hjälpa till med naglar. Aktivera släkt och vänner framför allt. Kanske någon ni känner kan sjunga t ex. Prioritera bland det som är viktigast för er. Kanske gifta sig borgerligt i mindre sällskap, och bjud på fest senare för fler när läget kanske är mer stabilt. Åk på bröllopsresa inrikes eller senarelägg. Skippa morgongåvan. Tänka att huvudsaken inte är att vräka på, utan att bröllop handlar om kärlek, och det ska egebtlge inte behöva vara påkostat på något sätt. Det är lätt att stressa upp sig, särskilt i det här forumet.. If you know what I mean..
    Lycka till med planeringen!

• Twixiee

Tack för tipsen! Mycket av det ni sa har jag/vi redan tänkt på och fixat, men det finns ju ändå småsaker.
    Någonting jag inte alls hade tänkt på var att man kan sälja vidare, förutom klänningen då. Det är ju värt att ha i bakhuvudet

• Aquilia

Använd saker ni redan har hemma till dekoration i lokalen. Vi t.ex. har enhetliga krukor (vita) i våra fönster som vi skall ta med och ställa i lokalens fönster bl.a. för att gör det mer "festligt" så kommer vi att knyta ett band i vår färg runt (fick över efter att vi hade gjort inbjudan). Samla ihop familjens finporslin och duka med istället för att hyra (om det inte ingår i lokalen, att det kanske är olika typer av tallrikar för inget om all annan dukning är enhetlig. Plocka in växter, gräs, sten, sand eller grenar från naturen och andvänd som dekoration. Det blir inte bara ett billigare bröllop utan även ett personligt. Lycka till

• Sveastockholm

Ett bra tips är att spara in pengar på ringar som ju kan vara väldigt dyra. Kolla på begagnat, du kan få fantastiskat fina grejer till riktigt bra priser, betydligt större stenar begagnat än nya till samma pris. Och har ni gammalt guld som ni inte anväder hemma kan ni byta in det och få bra betalt.

• carolaj83

spartips ja, köpa klänningen från kina
    göra buffe mat själva, eller med lite hjälp av familjerna
    samma sak med tårtan
    köpa in kompisars kompisar som kan fylla på buffen, sköta disk o stå i baren, ha sedan betalbar

kolla vad de kostar att ha prästgården som hör till er kyrka, vi får låna vår för 0:- o den är superfin och har superfint porslin

sen tänkte jag köpa ikeas 15:- lakan och ha som dukar, blockljus från ikea och sen lite snygga blomsterdekorationer som vi gör själva, höstlöv tänkte vi plocka o sprida ut på borden

vet inte när ni ska gifta er men i sommar är de ju loppisar lite överallt där kan man ju hitta massssor

• JennyLH

vi ska köpa billiga värmeljus från Ikea
    ha vita lakan och lite blommor som är handplockade i naturen

• JennyLH

tradera har ju mycket billligt ochså du kan buda på.....

Svar på tråden Spar-tips sökes