• Lillatussi20

    Bjuda respektive om man inte vet.

    Hej

    Jag ock min fästman kommer att bjuda hela min släkt och nästan hela hans. Där det finns en respektive (oavsett om det är flickvän/pojkvän eller sambo eller gifta) så kommer vi bjuda alla inkl barnen. Men Hur gör man med de släktingar tex kusiner som man inte vet om de har någon respektive (utan att behöva ringa runt) måste man skriva + gäst eller är det okej att bjuda dem ensam om man inte vet? Detta kan ju även gälla vänner och släkt som vid inbjudan inte har någon men vid bröllopet har. Ska man anta att alla vill ta med sig någon?

    Hoppas att någon kan hjälpa oss med de här frågorna, tycker att det känns dumt att bjuda + gäst om de inte är tillsammans med någon då de måste hitta en "dejt" men det känns lika dumt att inte bjuda om dom har.
    Vad gör vi?

    Tack på förhand för alla svar

    //Ida

  • Svar på tråden Bjuda respektive om man inte vet.
  • SimonCaro

    Absolut inte! Jag tycker ni bjuder dem ni vet har och sen inte mer än så, när man skriver + gäst kan detta uppfattas som att man får ta med en vän och då är det ju inte riktigt er och era näras dag längre... jag tycker man bjuder dem man känner till och de som finns nu, tillkommer flick-pojkvänner innan bröllopet har de inte varit ihop så länge så de kommer inte utgå själva ifrån att de är välkomna....

    turbojennys.blogg.se

  • lottis77

    Vad omtänksamma ni är! Om ni inte vet skulle jag bara skriva deras namn på inbjudan. Visar det sig sen närmare bröllopet att de har en pojk/flickvän skulle jag då höra av mig och säga att den personen också självklart är välkommen. Tycker inte ni behöver skriva + gäst, kan uppfattas som man måste ta med sig nån då... Lycka till!

  • fjutjur brajd

    Du kanske kan börja med att typ kolla med era föräldrar och se om de känner till eller via sina syskon kan ta reda på ifall era kusiner har någon pojk-/flickvän.


    Personligen skulle jag nog inte skriva + gäst utan i så fall hellre bara bjuda släktingen och om det sen när de ska anmäla sig visar sig att de har pojk-/flickvän så kan man ju säga då att även pojk-/flickvännen är bjuden. Nackdelen blir ju att man inte vet hur många som kan tänkas bli "extra". Men det beror ju lite på budget och lokal om det har någon större betydelse.


  • Corona

    Kan ju vara en idé att höra sig för lite om de man inte vet... typ fråga mostrar/fastrar om det är kusiner man är osäker på. För er egen skull inte minst, så går det att lättare få en överblick över hur många man blir.

  • Lillatussi20

    Tack så mycket alla

    Det har verkligen varit till stor hjälp.

    Jag tror att vi kommer att göra så att vi bjuder de som vi vet och kommer det fram att vi har "missat" någon så förklarar vi läget och säger att de är välkomna.

    Tack igen och kram

  • Susanna och Fredrik

    Jag har 2 singelkompisar...jag har skrivit namn på min inbjudningar...så på deras står ju bara deras namn...men nu...hmm...börjar närma sig osa datum...snart iaf...så får jag reda på att båda har ny kille...suck...känns ju skumt som tusan....men det finns tyvärr inte plats i lokalen...vad göra...

  • Red Scarlet

    Susanna och Fredrik skrev 2009-03-20 03:37:33 följande:


    Jag har 2 singelkompisar...jag har skrivit namn på min inbjudningar...så på deras står ju bara deras namn...men nu...hmm...börjar närma sig osa datum...snart iaf...så får jag reda på att båda har ny kille...suck...känns ju skumt som tusan....men det finns tyvärr inte plats i lokalen...vad göra...
    Om det inte finns plats i lokalen så tycker jag inte att du behöver bjuda deras nya respektive. De verkar ju inte ha varit i sällskap när du skickade ut inbjudningarna? Om man har svårt att få ihop det hela platsmässigt och budgetmässigt tycker jag att man bara ska bjuda de som är 'stadgade' par, alltså de som varit tillsammans ett tag. Hur länge 'ett tag' är blir väl relativt, men definitivt längre än några månader. Tycker jag!
  • Susanna och Fredrik

    Red Scarlet skrev 2009-03-20 03:59:02 följande:


    Susanna och Fredrik skrev 2009-03-20 03:37:33 följande:Om det inte finns plats i lokalen så tycker jag inte att du behöver bjuda deras nya respektive. De verkar ju inte ha varit i sällskap när du skickade ut inbjudningarna? Om man har svårt att få ihop det hela platsmässigt och budgetmässigt tycker jag att man bara ska bjuda de som är 'stadgade' par, alltså de som varit tillsammans ett tag. Hur länge 'ett tag' är blir väl relativt, men definitivt längre än några månader. Tycker jag!
    tack red scarlet
Svar på tråden Bjuda respektive om man inte vet.