• Kärleken9

Borgerlig vigsel - klädsel

Hej

Vi ska på ett bröllop i påsk. Det är ett kombinerat 30+30års kalas och borgerlig visel. Bruden kommer inte ha brudklänning utan någon vårig klänning, är allt jag vet. På inbjudan står det "Kavaj" som dresscode. Min fråga hur klär jag mig som gäst? Funderar på en röd klänning -har hört myten om sex med brudgummen- men är den myten så utbredd? Hur enkel kan klädseln vara. Jag menar tunika-leggins känns ju lite för nerklätt men man vill ju inte konkurera med bruden. Hmmm hur hade ni tänkt?

TACK för svar!

• Svar på tråden Borgerlig vigsel - klädsel
  • shakynose

För det första så ska du helt strunta i dumheterna om att röd klänning skulle signalera något opassande!

För det andra tycker jag inte heller att du ska försöka "klä ner dig", om de har angett klädsel kavaj så ska du följa den koden!

• Kärleken9

Oki tack!

Någon fler?

• feministbrud

Varför skulle inte klädkoden gälla bara för att det är borgerlig vigsel? Eller missade jag något?

• didis

Varför inte röd klänning - vem vill signalera att de haft sex med brudgummen på ett bröllop? Jag tror inte någon reagerar på färgvalet.

Tunika och leggings funkar, det beror lite på finhetsgraden förståss (ribbstickad 100% bomull är kanske inte så festligt) och hur petiga brudparet är.

• Sesamy

Jag säger som tidigare talare.... Skit i snacket om röd klänning. Det är bara dumheter och det begriper väl varenda vettig människa!

Jag skulle sedan helt enkelt satsa på att klä mig efter klädkoden. För min del så tycker jag nog tunika och leggings är för mycket vardag för ett bröllop.

Hur snyggt det än är till vardags så ser det just vardagsmässigt ut. Om du vill ha tunika kan du väl ta strumpbyxor och ett par snygga skor med lite klack? Då blir det ju lite elegantare.

Och eftersom bruden valt att inte ha en brudklänning osv. så tror jag hon räknar med att vara klädd på ungefär samma nivå som gästerna....Så jag tror du helt kan strunta i känslan av konkurrens.
    Ha så roligt på bröllopet sen! =)

• Kärleken9

Det var underbart roligt på bröllopet och jag bar en blå vårig långklänning. Blev super och som sesamy skiver så var bruden klädd i samma som gästerna men så bra ändå, är ju inte klänningen som gör festen.

feministbrud: nej nej var aldrig så jag menade. Men det gjorde det lite mer osäkert då bruden skulle ha "vanlig" klänning men väl där var det inget konstigt utan passade dem helt enkelt.

Tack för era svar!

• Ewa Maria

Jag ska själv gifta mig borgligt utan ring o utan blommor och jag kommer att va vardagligt klädd med lite finess ev.

Lycka till

Svar på tråden Borgerlig vigsel - klädsel