• Tillde

    Hmm, har jag varit dum?? Ang. gästlista...

    Har en jobbarkompis som är asrolig men väääldigt speciell, lite av ett orginal! Han gifte sig i somras och skickade ut inbjudan via vårt jobbs interna mail för att "folk man kanske egentligen känner inte måste komma kanske känner sig mer manade om de får en riktig inbjudan" Han är som sagt speciell och ingen tog illa vid sig utan garvade bara!
    De hade vigseln hemma i trädgården och en grillbuffé. Min son var bara 2veckor så jag var där över vigseln, åt lite och smet sen hem, helt enligt ök.

    Nu ska jag gifta mig. Vi har ett bröllop 40mil härifrån och har verkligen skalat av gästlistan, bara de vi verkligen vill ha där är där och det blev ändå 65pers +6st barn och vi håller inte riktigt budgeten men tullar på den för att få med alla vi vill och få det som vi vill. Vi har lagt massor med pengar på maten och sådär och har fixat boende åt alla, absolut inget "finare" bröllop än deras på något sätt men förmodligen lite dyrare.

    Jag funderade över ifall jag borde bjuda honom och hans tjej när vi skrev gästlistan. Vi är bra jobbarkompisar men umgås absolut inte till vardags, min sambo känner bara killen jag jobbar med genom jobbet och bara hans tjej genom att de varit här på en jättestor inflyttsfest som vi hade.
    Jag valde bort att bjuda dem och vi har inte överhuvudtaget bjudit kollegor förutom de av dem som är våra verkliga vänner till vardags med. Vi tänkte istället fixa en stor grillfest i september när alla kommit tillbaks från semestrarna och där får alla våra kollegor som vill komma och fira att vi gift oss. Tänkte att det kunde vara en bra grej och bjuder då min kollega och hans tjej då istället (de hade ALDRIG åkt 40mil för vårt bröllop det kan jag svära på!!)

    Var jag dum? Måste man bjuda alla som bjudit en själv? Hade kanske varit smartare att bjuda och sen "hoppats" på att de tackade nej men jag är inte riktigt sån, hade känts konstigt.
    Iallafall så fick jag idag ett sms från honom där han skrev "Jag kan tyvärr inte komma på ditt bröllop för jag ska sätta vårlökar då" Jag skrev "Vad synd, jag har inte varit på jobbet och har inte hunnit maila ut inbjudan Om du inte ska plocka höstäpplen så kanske du vill komma på vår bröllopsfest utan själva "bröllopstjaffset" som vi ska ha i september då istället? Har inte glömt er..."

    Jag TROR verkligen inte att han tagit illa vid sig men självklart så funderar man ju, det är svårt det här med vett och etikett och vad man ska och inte men det känns helt rätt inom mig med alla vi bjudit och inte...
    Vill bara ha er åsikt om saken ni erfarna bröllopsfixare, hur hade ni gjort?? Har jag gjort bort mig nu??

  • Svar på tråden Hmm, har jag varit dum?? Ang. gästlista...
  • pysselbruden

    Jag har själv funderat på detta då vi har haft vänner som har bjudit hela bekantskapskretsen. Detta är något som vi inte har möjlighet att göra då vi har en annan typ av bröllop och vi står även för boende för alla gästerna. Svaret jag då har fått är att vi hade förväntats bjuda igen dessa vänner OM vi hade haft ett bröllop med liknande upplägg. Men nu när vi har mer nedskalat så "behöver" vi inte bjuda tillbaka.

    Utifrån den information som jag har fått så tycker jag att du har gjort rätt som du gjorde. Trevligt dessutom med en grillfest för dem som inte kommer att kunna vara med!

  • Corona

    Tycker inte att du ska fundera så mycket över detta, var och en gör på sitt sätt och efter sina förutsättningar. Grillfest för alla senare låter dessutom som en jättetrevlig "kompensation"

  • Nippran

    Man kan inte bjuda alla. Det är bättre att ni bjuder paret på grillfesten istället.

  • SimonCaro

    Tycker att det är ditt bröllop och du bjuder de du vill bjuda, dessutom ett bröllop så långt bort.. det är för vänner som är vänner i verkliga livet och släkt hade jag tyckt

    turbojennys.blogg.se

  • Luucie

    Jag förstår dig för jag var också tveksam till hur jag skulle göra med jobbarkompisar.

    Jag har två personer som jag arbetar väldigt ofta med men som jag aldrig umgås med eller ens har träffat utanför arbetet. Och så har jag två kollegor aom jag nästan aldrig arbetar med men som jag istället umgås med privat.

    Jag valde att bjuda de jag träffar privat.

    Tycker inte att du gjort fel alls. Och att bjuda dem på grillfesten sen är en lysande idé!

  • RhjärtaJ

    jag tänker: när de bjöd vilka de ville komma på deras bröllop valde de vilka de ville. Och nu är det din tur att välja vilka du vill. Man får ha förståelse att man inte kan bjuda alla.Vi har också "skalat ner" och blir ändå runt 80 pers...

  • Villemoa

    Jag tyckte du skrev så bra till honom i sms:et och bjöd till grillfesten istället, tycker då inte att du gjort fel. Det är jobbigt det där med vilka man ska bjuda, det är alltid ångestframkallande. Vi har utgått ifrån vilka vi verkligen vill ha där och sen bjudit dem. Har också bra jobbarkompisar som jag inte umågs privat med och jag har inte bjudit någon av dem.

  • Princess4aDay

    Det här med inbjudan är nog något alla grubblar över. Vi hade också svårt att bestämma hur vi ville göra. Efter mycket om ch men så kom vi fram till att det ändå är VÅR dag och att vi ska umgås med dom vi VILL, inte med dom vi "måste". Jag jobbar på ett stort företag och har många kollegor, så där har jag bjudit dom som jag umgås med privat men även dom som jag jobbar mycket ihop med,som jag verkligen känner att jag trivs med och som jag gärna vill lärna känna bättre.

  • Myrtenkronan

    Har funderat mycket på det här också, har skrivit ihop en eventuell gästlista och bara tagit med de jag VILL bjuda. Några av mina äldsta vänner kommer inte med för äldsta och bästa är inte alltid samma sak.
    Jag har kommit fram till att man nog måste följa sitt hjärta och glömma alla borde krav. Jag borde bjuda mina kusiner men jag bjuder mkt hellre alla mina närmsta vänner.

    Tycker din grillfest var en alldeles utmärkt kompensation!

  • Tillde

    Tack för era svar! Känns skönt att veta att jag är inne på rätt spår i mångas ögon Man vill ju inte göra någon ledsen men man måste följa sitt hjärta för det är ju once in a lifetime ens speciella dag!

Svar på tråden Hmm, har jag varit dum?? Ang. gästlista...