• kenttjej

Måste mamma sitta vid honnörsbordet???

Jag hade en något problematisk uppväxt med missbrukande föräldrar och har bott i fosterfamilj sen jag var 8 år. Jag har träffat min mamma 1 gång de senaste 10 åren, delvis för att hon har strulat och delvis för att jag har svårt för att acceptera henne (min biologiska pappa är död för övrigt). Så nu när vi planerar bröllop nästa år dyker givetvis frågor upp vad gäller gästlista o bordsplacering.

Efter mycket om o men har jag troligen bestämt mig för att ändå bjuda min mamma, detta trots att jag inte har nån kontakt med henne och inte ens känner henne. Måste hon ändå sitta vid honnörsbordet? Jag har två snälla fosterföräldrar som jag vuxit upp hos och som är som mina "riktiga" föräldrar. Ska de petas från honnörsbordet för att min biologiska mamma ska sitta där?

Hoppas nån har lite tankar och åsikter om detta för hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte bestämma mig för hur vi ska göra.

• Svar på tråden Måste mamma sitta vid honnörsbordet???
  • SweetSun

jag tycker man ska sätta de som är en närmast vid honnörsbordet. jag har bjudit min pappa som jag inte har så bra kontakt med, vi pratar nån gång om året, och han har alkoholproblem.

Han kommer att få sitta ( om han ens kommer) bland de andra gästerna.

• HurraViSkaGiftaOss

Neji ditt fall tycker jag absolut att du gör som du vill. Öåt dina fosterföräldrar sitta där istället.

• MarianneL

Jag tycker helt klart att dina fosterföräldrar ska sitta vid honnörsbordet med er. Ni ska ju ha människor omkring er som betyder mycket för er och som känns som familj.

Kan inte föreställa mig att din mamma förväntar att få sitta vid honnörsbordet heller, specielt om ni inte har konkakt med varandra, o hon inte är med på något sätt i planeringen inför bröllopet.

• Dinnajad

Självklart gör du som du vill. Känns dina fosterföräldrar som dina riktiga föräldrar så placera de så.
    De flesta som kommer på festen vet väl ändå hur det ligger till så det borde inte vara svårt att motivera om nån ens tar upp det.

• kenttjej

Tack snälla för alla snabba svar! Vad jag känner mig lättad av att få höra era åsikter. Kändes plötsligt så självklart att fosterföräldrarna ska sitta med oss! Min biologiska mamma blir nog glad över att överhuvudtaget få ett inbjudningskort...

• Prazzen

Jag tycker precis som den andra att du gör helt rätt i att placera dina fosterföräldrar vid dig.

Jag har växt upp till stora delar utan någon kontakt med min pappa och kommer absolut inte placera honom på honörsbordet.
    Där hör inte han hemma utan det ska vara dom som står mig närmast.

• Igia

Jag hade satt fosterföräldrarna vid honnörsbordet! Det är de som tagit hand om dig.

• didis

De som har fungerat som dina föräldrar under din uppväxt skall självklart sitta vid honnören!

När man säger att blod går först till honnören betyder det att ens föräldrars nya respektive inte skall sitta där (eftersom de inte varit som ens föräldrar).

Jag tänkte så här: vem har funnits för mig under min uppväxt, vem har hjälp mig pumpa min cykel som barn, vem fick jag gråta hos som tonåring och, i mitt fall, vem är det mina barn kallar morfar? För mig blev det väldigt tydligt att det var min styvfar som skulle sitta på honnören, min biologiska pappa satt dock nära honnören ändå.

• Tooticki

Du har fått många kloka svar! Jag tror inte att någon kommer att ifrågasätta om du väljer att placera dina fosterföräldrar på honnören och din mor någon annanstans. Och om någon skulle det så är det ju enkelt, de ÄR ju de facto dina föräldrar!

Lycka till och oroa dig inte, ni kommer få en härlig dag!

• anne på grönkulla

Håller helt med övriga. Men vill du sätta din bioligiska mamma OCKSÅ på honnören (men kanske längre ut) så finns ju den möjligheten också.

Svar på tråden Måste mamma sitta vid honnörsbordet???