• kenttjej

Måste mamma sitta vid honnörsbordet???

Jag hade en något problematisk uppväxt med missbrukande föräldrar och har bott i fosterfamilj sen jag var 8 år. Jag har träffat min mamma 1 gång de senaste 10 åren, delvis för att hon har strulat och delvis för att jag har svårt för att acceptera henne (min biologiska pappa är död för övrigt). Så nu när vi planerar bröllop nästa år dyker givetvis frågor upp vad gäller gästlista o bordsplacering.

Efter mycket om o men har jag troligen bestämt mig för att ändå bjuda min mamma, detta trots att jag inte har nån kontakt med henne och inte ens känner henne. Måste hon ändå sitta vid honnörsbordet? Jag har två snälla fosterföräldrar som jag vuxit upp hos och som är som mina "riktiga" föräldrar. Ska de petas från honnörsbordet för att min biologiska mamma ska sitta där?

Hoppas nån har lite tankar och åsikter om detta för hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte bestämma mig för hur vi ska göra.

• Svar på tråden Måste mamma sitta vid honnörsbordet???
  • lecaroline

mina föräldrar kommer inte att sitta vid honörsbordet. Det kommer tärna med kavaljer och bestman med dam. Sedan våra 2 toastmasters som har varanda som sällskap och min värdinna med kavaljer. Vi blir 10 st så det räcker tycker jag. Ska man ta med föräldrarna så blir det lätt 4 st till...

• 4ever2

Jag vet inte hur stort honnörsbord ni har, men du kan ju placera henne längst ut om du vill och ha dina fosterföräldrar närmast er. Du gör som du vill men det är ett förslag...

• Elén

Jag tycker inte det där med honnörsbordet är så speciellt viktigt, särskillt inte som dagens familjer ser ut idag. Dessutom så tror jag att det är roligare att sitta vid de andra borden där man har några mittemot sig att prata med också.

• Blivande mrs walker

Jag håller emd om att fosterföräldrarna absolut kan sitta där. Annars, om du tror att det skulle kunna göra din mamma ledsen, skulle du kunna göra på något helt annat sätt. Det finns de som är helt utan bordsplacering, eller som har syskon vid honnörsbordet och "de vuxna" vid ett eget bord (det verkar ju faktiskt mycket roligare, vi funderar också på att göra så fast vi kommer hemskt bra överens med alla föräldrar)

• Tooticki

Man kan ju ha runda bord, då slipper man hela biten kring honnörsbordet!

• Piggelinlover

Har lite samma problem med min far....
    Har skilda föräldrar sedan 10 år tebax och har väldigt dålig kontakt med min pappa, har inte setts på snart 4 år....
    Jag har slutat ringa och försöka för jag orkar inte...
    Han har nu fått en inbjudan, men jag förväntar mig inte att han kommer....
    Jag har satt min mammas sambo bredvid mig....för att han alltid ställer upp när jag behöver hjälp med ngt, min pappa kommer sitta en bit ifrån...

Jag kan inte sitta en hel kväll och hålla masken och låtsas att allt e bra när det inte är det....
    han har inte gjort ngt för att besvisa att han vill bättre sig...

• kenttjej

Tack för alla era kloka förslag. Känns som man börjar bli lätt neurotisk av all bordsplacering, det enda jag vill är ju att alla ska ha trevligt inkl jag o min fästman. Vi har ännu inte bokat lokal (men tittat på ett antal) så jag vet inte än hur honnörsbordet ser ut. Sen är fästmannens pappa bortgången så det kommer inte på nåt sätt bli nån traditionell placering vid honnören.

Vi får se hur det blir, måste ta o diskutera saken mer me fästmannen. Han är dock mycket mer avslappnad än vad jag är o tycker väl inte att det är så bråttom att bestämma bordsplacering än (gifter oss maj 2010!).

• kenttjej

Piggelin: Jag känner precis som du, jag vill inte sitta o behöva hålla masken på mitt eget bröllop! Har ju oxå som sagt en trasslig relation till min mamma o skulle tycka att det var jobbigt att sitta o konversera med henne hela kvällen.

• 090715

Har inte läst dom andra inläggen!

Nej, nej, nej jag tycker inte att din biologiska mamma skall sitta vid det bordet!

Helt klart att dina fosterföräldrar skall sitta där, det är ju dom som har funnits för dig och gjort dig till den du är idag

Och du... tänk vilken fin komplimang till dina fosterföräldrar
    som får sitta vid samma bord som dig
    Blod är inte tjockare än vatten!!!

• valkyriana

Du har fått massvis med svar, men vill ändå säga. Klart att dina fosterföräldrar ska sitta på honörsbordet. De är ju de som är närmast dig, kanske mer din mamma och pappa är/var.
    Lycka till och kram på dig.

• Piggelinlover
    kenttjej skrev 2009-03-17 12:28:14 följande:
    Piggelin: Jag känner precis som du, jag vill inte sitta o behöva hålla masken på mitt eget bröllop! Har ju oxå som sagt en trasslig relation till min mamma o skulle tycka att det var jobbigt att sitta o konversera med henne hela kvällen.
    Min pappa hgar sj valt detta, jag och min syster har försökt men han vill inte höra av sig, och han svarar inte osv....
    Det är hans förlust, en liten del av mig hoppas att han kanske får sig en tankeställare, om varför hans dotter väljer att ha sin mammas sambo istället för sin egen pappa....men samtidigt har jag inte förstora förhoppningar, blir bara ledsen igen....
  • Lady o Lufsen

Nej, mamma behöver INTE sitta vid honnörsbordet.
    Det bestämmer ni själva.

Svar på tråden Måste mamma sitta vid honnörsbordet???