• Flisa80

Pioner och ranunkel

Jag vill ha pioner, ranunkel och rosor i min bukett, olika rosa nyanser och kanske lite vitt. 13 juni är datumet...hur är det säsongsmässigt för dessa blommor då?

Jag vill ha en bukett där stjälkarna sparas (är det det som kallas handbunden bukett?) och inte med ett sånt där plasthandtag...är det svårt att göra en rund bukett med dessa blommor på det sättet? Jag vill inte alls ha droppformad. Har fått olika svar från olika florister om just detta, svårigheten att få en rund bukett eller inte, när den är handbunden.

Vore tacksam för lite respons...

• Svar på tråden Pioner och ranunkel
  • passionsblomman

Du bör kunna få alla de blomsorterna i buketten. Ranunklerna har högsäsong nu, men borde gå att få fram ändå. rosor är ju åretrunt-blommor och Pioner är mitt i sin säsong.
    Det som kan vara en nackdel med att binda som "vanligt" dvs med stjälkarna kvar, är att en stor bukett blir väldigt tung och ofta rätt klumpig att hålla i. Att binda en rund och tät bukett är annars inget problem.

• Flisa80

Tror du att ranunklerna ser trista ut i juni? Tänker att de kanske är små och inte så fina då....

Att buketten blir tung har jag inte alls tänkt på...men hur ska jag veta det, om den blir för tung eller inte?! Tycker bara att det är så mycket finare när man har kvar stjälkarna... Vet inte alls hur många blommor jag ska ha i buketten, har du några synpunkter på det? Vad skulle kunna bli en bra balans till 3-5 pioner? Eller är det för lite?

• passionsblomman

Nu kommer du in på den avdelning du behöver ta med din florist!
    Man behöver gärna SE personen som ska bära buketten och veta hur klänningen ser ut också helst, för att kunna ge synpunkter på hur stort som blir lagom i proportioner...
    Ranunklerna finns i olika kvalitéer och du ska ju ha A-kvalité till en brudbukett. då ska de inte vara små och fjösiga.
    du behöver nog inte oroa dig så mycket tror jag. Börjar ni prata STOOOR bukett, ska du också få rekommendationer av floristen ifall det börjar verka för otympligt!

Jag tycker du ska diskutera fram en harmonisk bukett med florist ganska snart. du har ett datum som är mitt i bröllopssäsongen, så många börjar nog rdan ha en del bokningar.

• Flisa80

Tack vad du är snäll som svarar. Jag har pratat med två florister som sa egentligen rakt motsatta saker, blev lite förvirrad. Den som sa det som du säger, den som jag kände bäst för (men det kanske var för att hon sa det jag ville höra ) tyckte att jag kunde höra av mig nån månad innan. Men så länge vågar jag inte vänta, vet jag vad jag vill ha så kan jag ju lika gärna beställa.

Hon föreslog att man t.ex. kan trä upp vaxblommor på silvertråd och vira om buketten...vad tror du om det? Jag tycker jättemycket om vaxblomma, men har svårt att föreställa mig hur det skulle se ut...

• Flisa80

Hon sa att ranunkel var svår att få tag i då, att det nog skulle gå men att de förmodligen skulle vara pyttiga. Sedan sa hon att det skulle vara svårt att göra en spiralbunden(!) bukett rund, att hon tyckte det var bättre att göra den med oasis och ett sånt där handtag. Att det skulle bli svårt att få den rund eftersom man inte kan böja hårda stjälkar, som rosor, så buketten blir rund... Typ. Låter det vettigt eller knäppt?

• passionsblomman

Det låter mer som en smaksak för just henne tror jag nog.
    Om du inte menar att den ska vara helt som en halv fotboll, för då är det lättare att sticka blomorna så. Om du menar rund i omkretsen och välvd mer som en uppochnervänd djuptallrik, är det inga problem!

Vad gäller Ranunklerna finns ju inga absoluta garantier, men det BORDE gå att hitta som sagt. Annars får du ta fler Pioner!

Välj den florist du känner att du kommuicerar bäst med och känner förtroende för!

• Flisa80

Jag menar som en djup tallrik.

Ja, jag får göra det, välja den som kändes bäst.

Förresten, om du inte har tröttnat... Vad tror du om den där vaxblommetråden? Har du sett nåt sånt nån gång?

• passionsblomman

Det låter som ett redigt pillergöra, men kan nog bli fint1 (jag är väldigt svag för vaxblomma själv kan tilläggas)MEN jag undra om DEN verkligen går att få tag på under sommaren? *tvivlar*

Fpr du inte tag i Ranunkler tycker jag detvore väldigt fint med Luktärtor som ett inslag i din bukett förresten! Eller Freesia. Båda doftar underbart och ger liv och en fräsch känsla i buketten.

Flisa80 skrev 2009-03-16 22:44:04 följande:
    Jag menar som en djup tallrik. Ja, jag får göra det, välja den som kändes bäst.Förresten, om du inte har tröttnat... Vad tror du om den där vaxblommetråden? Har du sett nåt sånt nån gång?
  • Flisa80

Åh, jag älskar luktärt också, det hade min farmor i sin bukett... Fresior har jag lite mindre koll på.... Måste nog googla....

Det var ju floristen själv som föreslog det där med vaxblomman, fast det var ju efter jag hade sagt att jag gillar den... Ja jag vet då rakt inte.

• LoveU

Jag vill också ha rosor och ranunkel i min bukett, men gifter mig också i mitten av juni så min florist föreslog kvistrosor i fall att man inte får tag på ranunkel. Men luktärter är ju jättefina! Passionsblomman har du någon bild på en bukett med rosor o luktärtor?

• passionsblomman

Nä, men sorterna kan du se exempel på i mitt gaalleri. jag lägger inte in några buketter där, för jag vill inte att det ska bli reklam. även om jag inte gjort buketten kan det se illa ut. Men jag lovar att de sorterna vore underbara ihop!

LoveU skrev 2009-03-17 18:00:11 följande:
    Jag vill också ha rosor och ranunkel i min bukett, men gifter mig också i mitten av juni så min florist föreslog kvistrosor i fall att man inte får tag på ranunkel. Men luktärter är ju jättefina! Passionsblomman har du någon bild på en bukett med rosor o luktärtor?
Svar på tråden Pioner och ranunkel