• DCL

    Dålig fotoutskrift?? Hjälp!!

    Hej!

    Håller på att pyssla med save-the-date kort och vi vill gärna ha ett foto på oss själva med. Men korten jag skriver ut blir inte så bra kvalité, liksom lite "randiga". Beror det på att vi har en för dålig skrivare, eller beror det på bläckpatronerna? Finns det speciella patroner som är till för fotoutskrift? Finns ju iaf betydligt dyrare patroner än vad vi har nu.... Har en HP skrivare (billig från clas ohlson). tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Dålig fotoutskrift?? Hjälp!!
  • Stitch

    Har du ändrat inställningarna i utskriften till "bästa" och ändrat pappersval till fotopapper?

  • DCL

    nä..... *skäms* det kanske jag skulle testa först. återkommer med uppdatering

  • Humlan66

    Kanske att det är dålig upplösning på bilden du försöker skriva ut

  • didis

    Ni har antagligen ett papper som absorberar bläcket för snabbt. Byt till ett blankare fotopapper så blir det troligen bättre.

    Skrivarpatronernas skrivhuvuden kan också behöva rengöras, det brukar finnas en knapp för det på skrivaren annars dutta lite försiktigt med ren sprit eller aceton.

  • DCL

    Ska försöka svara på allt här...
    1) Vi har ett blankt fotopapper, precis som ett sånt man får när man skickar in sina foton för framkallning till en firma.
    2) Bilderna är högupplösta, bra foton som vi tagit med digitalkameran, har inte varit några problem att skriva ut foton förr, men då har vi gjort det hos mina föräldrar. Vår skrivare har vi inte haft så länge, så detta är första gången vi skriver ut foton. Köpte en HP för 500:- på Clas Ohlsson.
    3) Det blev något bättre när jag ändrade inställningarna till "Blankt fotopapper" och "bästa kvalité" men det är tyvärr fortfarande sämre kvalité än vad jag trodde.

    Tror ni det blir ngn skillnad om man köper HP´s fotopapper? Borde ju inte spela roll tycker man, det vi har är ju ett blankt fotopapper, bara att det inte bär HP´s märke...

  • DCL

    Glömde säga stooort tack för alla tips! Skulle ni komma på ngt mer jag kan testa så hojta till!

Svar på tråden Dålig fotoutskrift?? Hjälp!!