• Camilla Lewin

När går brudgummen in?

Hej på er.

Min pappa ska leda mig till altaret och jag undrar när brudgummen går in? Står han där framme med Best Man innan gästerna kommer in i kyrkan? Eller kommer han in "från sidan" när gästerna satt sig? undrar lite över detta... Hoppas nån kan svara!!

kram på er

• Svar på tråden När går brudgummen in?
  • Pidis

Vi ska göra så att ca 5 min i ska han och hans marskalker gå in och ställa sig. Vid sista (eller första blir det ju framifrån)bänkraden står de
    Sen står de där tills vi kommer in då överlämnar pappa mig till honom och vi går sista biten tillsammans

• zeddy

Vi gör så här:

(Vigseln är utomhus på klippor)

Gästerna anländer och möts upp av toastmaster för utdelning av vigselprogram samt om de har frågor så finns han tillhands.

Gästerna sätter sig/ställer sig och när det börjar närma sig så går gummen o hans bestmen fram. Annars får de stå där i evigheter!

Efter en stund så kommer mina tärnor och sen jag med min pappa.

Tror att det blir kanon!

• Svanboet

Nu kommer vi inte ha överlämning som sådan men jag kommer gå in själv (överlämnar mig själv ).

Tanken är nog att gummen och jag är i olika rum innan vigseln, när gästerna kommit och satt sig så kommer han att få en igångmusik (om han har marskalk kommer marskalk att gå med gummen in).

Sen kommer ett kort musikstycke (rövarvisa/Birkavisan) varpå jag kommer gå in till ett annat stycke (mindre dramatisk) musik. Har inte beslutat än om tärnan går in före mig eller samtidigt men snett bakom. Vi träffas "längst fram" och kommer stå vända mot gästerna när vi vigs (borgeligt).

• Tooticki

Camilla Lewin skrev 2009-03-20 15:16:45 följande:

Hej på er.Min pappa ska leda mig till altaret och jag undrar när brudgummen går in? Står han där framme med Best Man innan gästerna kommer in i kyrkan? Eller kommer han in "från sidan" när gästerna satt sig? undrar lite över detta... Hoppas nån kan svara!!kram på er
    Har ni pratat med och fått godkänt av er vigselpräst att du vill bli överlämnad? Det är nämligen inte praxis i svenska kyrkan utan seden här är att paret går in tillsammans som ett tecken på att de ingår äktenskapet som två självständiga individer av fri vilja.
Svar på tråden När går brudgummen in?