• 040409

Hjälp! avslöja morgongåvan?

Jag har köpt en lyxig rakborste, ställ och tvål till min blivande i morgongåva. Nått som jag kom på för ett par månader sedan att han nämnt nån gång att det skulle han vilja ha nån gång i framtiden. Var riktigt glad för att jag kommit på det och tänkt att det blir han jätteglad för.
    Nu på sista tiden har han börjat intressera sig för rakning mer och bland annat prövat att raka sig med rak-kniv som han fått ett par gamla och slipat upp.
    När jag pratade med honom i kväll berättade han att han gått och köpt sig en rakborste oxå, för då skulle det bli ännu bättre!
    Suck! vad ska jag göra nu? avslöja att jag har köpt det och se om han fortfarande kan lämna tillbaka sin? (vet att han inte prövat den, men inte om han öppnat en förpackning eller liknande). Det är i princip för sent för mig att lämna tillbaka det sett jag köpt (via internet)
    Rakborstar är ganska dyra, han köpte en för 200 kr, jag betalade 275 för den jag köpt och det var en av billigaste i äkta grävlingshår jag kunde hitta, och vi har inte så bra ekonomi.. Dessutom håller de i massa år så man behöver inte mer än en!
    Grejen är att vi har inte heller snackat om morgongåva, så jag vet inte om han köpt nått till mig, och blir stressad om jag berättar att jag köpt till honom... Suck, sorry om det blev lite långt!

• Svar på tråden Hjälp! avslöja morgongåvan?
  • didis

Knepigt läge... Kan du inte hinta lite fint?

Om morgongåva sa´ min man bara när jag förde det på tal: "det har väl ändå inte förekommit sedan 1800-talet!". Och ärligt talat hade jag inte själv tänkt tanken förrän jag läste om det på BT så jag tror det är förhållandevis ovanligt idag.

Risken är alltså att han inte själv tänkt tanken att du skulle ge honom något och därför köpt rakborsten själv. Troligen kommer inte du heller att få något så för det på tal lite diskret...

• Lischen

Måste du nämna ordet "morgongåva"? Kan det finnas ngn annan anledning för dig att köpa en present, som du kan låtsas om?

Eller om du bestämt ber honom att inte fråga varför du ber honom att lämna tillbaka den, säger att han kommer att förstå senare... kommer han då att tänka "morgongåva"?

För det var det du vill undvika, eller hur? Att han ska köpa en morgongåva till dig bara för att han känner sig tvungen?!

• 040409

tack för tips.. fick berättat att jag köpt nått till honom, men inte att det var morgongåva. tyvärr hade han öppnat sin förpackning, så det gick nog inte att lämna tillbaka dem. Men han påstod att man visst kunde ha två st, och att de kan va mkt olika att använda.
    Jag tror han kopplade att det rörde sig om morgongåva, men han hintade nått om att han köpt nått till mig med (sa inte morgongåva han heller, men skulle tro det är det) så jag behöver iaf inte känna att jag gjort honom stressad över det. Lite tråkigt att avslöja, och att han får dubbelt av det, men det var ju helt rätt sak att köpa iaf!

• Lischen

Vad bra att ni pratat om det!! =)
    Det är ju tanken som räknas och du har ju verkligen tänkt till och fått det helt rätt, även om han tänkt samma sak...

Två själar - samma tanke, två arslen - samma pall!

• Hemlig2009

Nja, jag tycker det är väldigt vanligt med morgongåva fortfarande. Det som är mera modernt är ju att även killen får något.

didis skrev 2009-03-20 21:02:04 följande:
    Knepigt läge... Kan du inte hinta lite fint? Om morgongåva sa´ min man bara när jag förde det på tal: "det har väl ändå inte förekommit sedan 1800-talet!". Och ärligt talat hade jag inte själv tänkt tanken förrän jag läste om det på BT så jag tror det är förhållandevis ovanligt idag.Risken är alltså att han inte själv tänkt tanken att du skulle ge honom något och därför köpt rakborsten själv. Troligen kommer inte du heller att få något så för det på tal lite diskret...
  • didis

Inte bland mina vänner i vilket fall - ingen jag frågat har varken fått eller givit bort någon morgongåva. Det kan säkert variera mellan olika kretsar så att det på sina håll är vanligare.

Men ge bort presenter är ju aldrig fel!

Hemlig2009 skrev 2009-03-20 23:41:24 följande:
    Nja, jag tycker det är väldigt vanligt med morgongåva fortfarande. Det som är mera modernt är ju att även killen får något.
  • ElinPierre

Jag skulle gissa att det är vanligt hos oss, där vi brudar hänger på sådana här sidor. Mer "normala" brudpar ger nog kanske inget...

• 040409

jag har inte fått idén av att läsa här, utan av att mina äldre syskon gett sina respektive morgongåvor när de har gift sig!

• Hemlig2009

Ja, jag tog för givet att det är vanligt. BT eller inte.

Vet inte riktigt hur vi ska göra men det är mer en ekonomisk fråga. Vi bygger nytt hus under våren och det är morgongåva nog, ha ha.

Svar på tråden Hjälp! avslöja morgongåvan?