• Pingst09

Vilka blanketter ska in?

Vilka blanketter ska in till skatteverket nu då?
    Hindersprövningen såklart. Åsså namnändringen, 'r det blanketten som heter skv7630?
    Om man inte ska byta namn alls, ska man ändå skicka in nåt papper om det?
    Sedan hörde jag nån som skulle skicka in tre olika papper; hinderprövningen, namnändring och en till....vad kan det ha varit?

• Svar på tråden Vilka blanketter ska in?
  • Blivande mrs walker

Ska man gifta sig borgerligt vill kommunen ha anmälan om vittnen mm. Finns på kommunens hemsida.

• DanKat

Jag har hört om en annan blankett som ska in som någon trodde att brudparet själva ska fixa, men det visade sig att den (vad det nu var för blankett) skickas in av prästen. Såvitt jag vet är det bara hindersprövning och ev. namnbyte man behöver tänka på.

• Fjälbacka 2009

Hoppar på här och frågar: Vad händer sen då när man fått hem papper om namnändring och hindersprövningen. Det står ju inte från vilket datum namnändringen ska gälla eller ska man fylla i något mer till någon annan myndighet?

• Hubba

Namnändringen gäller från det att Skatteverket har fått in vigselbeviset från prästen och registrerat det.

• Villemoa

Man skickar in hindersprövningen och anmälan om efternamn (SKV 7831). Även om man ska behålla sina befintliga efternamn så ska man skicka in en anmälan om efternamn då. När papprena har kommit till Skatteverket och de godkänt skickar de tillbaka hindersprövningen samt får man ett vigselintyg. Dessa två ska prästen/vigselförrättaren ha och vigselintyget skickas av densamme tillbaka till skatteverket.

Kolla in länken nedan om du behöver mer info.

www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/aktenskap.4.18e1b10334ebe8bc80004956.html

Svar på tråden Vilka blanketter ska in?