• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • MulleNuh
    Do it!!!! Men gråt inte för högt!! För då kommer jag snubbla och bryta benet och så börjar väl jag också gråta.
    passionsblomman skrev 2009-03-25 16:29:41 följande:
    Jag kommer oavsett att lipa om jag känner mig själv rätt.
  • Aleta

Eller också så är de tvungna och har väldigt svårt att bryta mönstret...
    Vi måste tänka oss för, vi har det ganska bra och jämlikt idag och tycker därför att vi kan kosta på oss att strunta i symboler och annat. "Det är 2009 nu, världen förändras."
    Verkligheten för våra barnbarn kan vara helt annorlunda. De kanske faktiskt blir bortgifta med tvång. Då underlättas tvånget om det redan finns en tradition av att en man ger bort kvinnan till en annan man.

"Trams", säger några av er. Tja, vi hade två världskrig under loppet av bara 30 år. Då förändrades världen massor. Vi kan inte förutsätta att allt fortsätter i samma spår för alltid.

jag har ju exemplet på mina släktingar i USA som på bara två generationer helt har fallit in i ett mönster av att kvinnan är underdånig.

MulleNuh skrev 2009-03-25 14:37:51 följande:
    dock tror jag tvärtom.. Visst har du rätt i att våra handlingar påverkar andra, men OM nu detta skulle bli en rend och fler och fler går in med sin pappa så kommer ju säkerligen våra barn och barnbarn göra detta också, men då kommer dom säkert göra det med en positiv syn.Blää jag och mitt dåliga sätt att formulera mig.
  • Fanasis

Borde kanske låta bli.. men kan inte.... :O.

Detta med symboliker är ju sååå komplext. Det finns inga sanningar mer än för oss själva och de är olika..

Med risk att provocera, kan det vara så att de som driver "motståndsrörelsen" är de som ser till att den negativa symboliken finns kvar. Istället för att låta den negativa symboliken falla i glömska.

Hakkorset, tja, visst är det en effektiv liknelse. Dock skulle jag nog efter att ha rynkat på pannan försökt att se vad det är för människa bakom den tatueringen och förhoppningsvis inte döma den personen bara på grund av tatueringen.

Jag önskar att vi bara kunde respektera våra olikheter. Jag kan fullt ut förstå att vissa kan uppleva det som kränkande och ojämställt men tycker att det är onödigt att lägga den aspekten på andra.

Och i ett sådant här sammanhang måste man se till hela situationen. Ska veganerna bli kränkta över att man serverar djur till mat. Ska absolutisterna bli kränkta över att det serveras alkohol. Herrejösses om man ska ta hänsyn till alla våra olikheter så har bröllopet förvandlats från en fest till ett ångestladdat projekt.

• MulleNuh

Skriver under lite här ja!!

Fanasis skrev 2009-03-25 21:09:49 följande:
    Borde kanske låta bli.. men kan inte.... :O.Detta med symboliker är ju sååå komplext. Det finns inga sanningar mer än för oss själva och de är olika.. Med risk att provocera, kan det vara så att de som driver "motståndsrörelsen" är de som ser till att den negativa symboliken finns kvar. Istället för att låta den negativa symboliken falla i glömska.Hakkorset, tja, visst är det en effektiv liknelse. Dock skulle jag nog efter att ha rynkat på pannan försökt att se vad det är för människa bakom den tatueringen och förhoppningsvis inte döma den personen bara på grund av tatueringen.Jag önskar att vi bara kunde respektera våra olikheter. Jag kan fullt ut förstå att vissa kan uppleva det som kränkande och ojämställt men tycker att det är onödigt att lägga den aspekten på andra. Och i ett sådant här sammanhang måste man se till hela situationen. Ska veganerna bli kränkta över att man serverar djur till mat. Ska absolutisterna bli kränkta över att det serveras alkohol. Herrejösses om man ska ta hänsyn till alla våra olikheter så har bröllopet förvandlats från en fest till ett ångestladdat projekt.
  • feministbrud

För att bena upp varför jag inte kan hålla med dig Fanasis:

1. Jag ser kvinnoförtryck i seden, och gjorde det även innan jag hade en aning om vad det egentligen betydde. Dvs skulle jag få minnesförlust skulle jag ta lika illa vid mig av företeelsen som nu. Detta kan jämföras med om jag skulle se en man gå med sin fru i koppel. Även om hon tycker att det är en fin gest och att de i övrigt har en fin relation, så skulle jag se just den företeelsen som förtryckande och en otroligt dålig förebild för andra.

2. Även om folk blir mer toleranta för saker som förekommer oftare betyder det inte att det kan påverka oss negativt.

3. Vårt beteende påverkar andra och även om just vi vill göra något som andra tycker är ojämställt så kan det bidra till en mer ojämställd våg i samhället. Exempel är USA på 80-talet när 60-talets feministers döttrar gjorde revolt och jämställdheten gick tillbaka.

4. Jag blir inte kränkt av att brudöverlämning förekommer, men jag hoppas att jag med diskussioner som denna kan få någon att tänka till att deras val av vigsel faktiskt kan ah betydelse för samhället i stort. Jag vill stoppa trenden genom debatt, dock ej genom lagstiftning (om någon skulle få för sig att det är det jag står för).

• feministbrud

Ett inte för lite i punkt två

• Luucie

Jag hoppas att präster kommer att fortsätta tillåta och att folk kommer att fortsätta vilja ha brudöverlämning av de skäl som anges här på BT.

För att förändra något måste man börja med sig själv och man måste välja att tänka annorlunda.
    Det kanske inte är gjort i en handvändning, det är ju sällan förändringar som håller i längden och som är värda att kämpa för...

Och visst det blir såklart svårare när folk envetet hänger sig fast i gamla tankegångar... men ja vi får se helt enkelt

• feministbrud

Jag håller med helt och hållet! Men jag antar att det inte var meningen att jag skulle göra det

Det bästa är: "För att förändra något måste man börja med sig själv." Där har du hela kärnan. För att förändra samhället så måste man börja med sig själv. Att låta bli att bli överlämnad är en bra start.

Och för att kommentera din sista mening: Läs min punkt 1 igen. Det handlar inte om gamla tankegångar.

Luucie skrev 2009-03-25 21:51:26 följande:
    Jag hoppas att präster kommer att fortsätta tillåta och att folk kommer att fortsätta vilja ha brudöverlämning av de skäl som anges här på BT.För att förändra något måste man börja med sig själv och man måste välja att tänka annorlunda.Det kanske inte är gjort i en handvändning, det är ju sällan förändringar som håller i längden och som är värda att kämpa för...Och visst det blir såklart svårare när folk envetet hänger sig fast i gamla tankegångar... men ja vi får se helt enkelt
  • Stardusty

Jag förstår inte varför man ens känner att någon måste "leda" en in? Era karlar ska ju uppenbarligen lyckas pallra sig fram till altaret helt själva, varför behöver inte de bli ledda in av någon?
    Kan det månntro ha att göra med att det ser ut så i de amerikanska filmerna...?

• Fanasis

" Exempel är USA på 80-talet när 60-talets feministers döttrar gjorde revolt och jämställdheten gick tillbaka."

Förlåt att jag inte kan låta bli. Att diskutera är som en förbannelse för mig, kan inte sluta :o).

Är det inte intressant att döttrarna gjorde revolt. Vad kom det sig av?

Förde den med sig dåliga saker som de gjorde revolt emot?

I dagens samhälle så har man inom många sektorer lyckats släppa fram kvinnorna på ett bra sätt. Jämställdhetsarbetet har hjälpt till att låta mammor att vara yrkesarbetande istället för hemarbetande. Men problemet är att den flexibilitet som medföljer innebär i de flesta fall att man jobbar mer än tidigare. Man skiljer mindre på familjetid och arbetstid. Mobila kommnikationsmedel gör att vi är uppkopplade och tillgängliga hela tiden. Nu gör kvinnorna allt hemarbete + att den flexibla arbetstiden gör att de jobbar ytterligare ett par timmar mer bara för att de har möjligheten och vill visa framfötterna..

Allt arbete i jämställdhetens namn är inte enbart oss tillgodo..

Och jag lovar nu ska jag sluta, för nu är jag i helt fel forum... FÖRLÅT!!!!!

Svar på tråden Vem ska leda mig?!