Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Vem ska leda mig?!

Jag tycker att det är mycket öppensinnat att värna om att män och kvinnor ska ses som jämställda, vilket den svenskkyrkliga traditionen avspeglar.

Nåja, om de kyrkliga vigslarna försvinner så försvinner ju också stora delar av problemet i och med att alla vigslar blir borgerliga.

Tindragull skrev 2009-03-26 09:33:37 följande:
    Och jag hoppas att prästerna har ett öppnare sinne och tillåter det, så länge det handlar om vuxna människors fria vilja.Tack och lov är "vår" präst mycket öppensinnig.
  • Duchess

I och med den nya äktenskapsbalken som träder i kraft den 1 maj i år (hurra!) så diskuteras det också vilka som ska ha rätt att förrätta vigslar. Många frikyrkor har redan signalerat att de tänker avsäga sig vigselrätten.

Inom Svenska Kyrkan finns det lite olika åsikter. Frågan kommer att avgöras på höstens kyrkomöte. Jag tillhör de som hoppas på att kyrkan avsäger sig vigselrätten.

Tindragull skrev 2009-03-26 09:39:07 följande:
    Det där med att kyrkan kommer säga ifrån sig vigselrätten? Vad innebär det? (har inte alls hängt med i svängarna när det gäller det)
  • Duchess

En av de största och mest omtalade förändringarna är att samkönade äktenskap blir tillåtna. Äntligen! Sedan finns det några andra mindre förändringar också, men detta är den absolut största förändringen.

En konsekvens av detta är bl a att alla som förordas som borgerliga vigselförrättare ska vara beredda att viga samkönade par.

Inom Svenska Kyrkan finns det många olika åsikter, både i frågan om samkönade äktenskap och om man ska behålla vigselrätten. Det är ju inte alls självklart att kyrkan - som sedan 2000 är fristående från staten - ska utföra gratis juridiska tjänster åt staten. Staten sparar ju massor av pengar på att ca hälften av alla äktenskap idag ingås i kyrkan istället för borgerligt.

Det vanliga i många andra europeiska länder är att man har en juridiskt bindande ceremoni som är borgerlig. Önskar man sedan ha en välsignelsegudstjänst över det ingångna äktenskapet i den kyrka man hör hemma så går det utmärkt. Personligen tycker jag att det är en jättebra lösning. Finns väl ingen anledning att kyrkan ska hålla på med juridiska tjänster åt staten.

Tindragull skrev 2009-03-26 11:47:52 följande:
    Vad innebär den nya äktenskapsbalken då? *noll koll verkligen*
  • Duchess

Nu förstår jag inte logiken.

Menar du att om jag t ex går på stan med ett hakkors på tröjan så säner jag inte ut en dålig signal om jag själv ser hakkorset som en solsymbol och inte som en nazistsymbol? Det låter som om du menar att jag själv väljer hur omgivningen ska uppfatta mina handlingar.

Bambi76 skrev 2009-03-27 09:37:07 följande:
    Men om man inte ser det som en dålig signal så sänder man heller inte ut att det är något dåligt...Och alla ser inte det som en dålig signal att sin pappa följer sin dotter till altaret.
  • Duchess

Men det du säger är ju att du själv kan bestämma hur andra uppfattar en symbolisk handling? Jag tror inte att det funkar så, oavsett vilken symbolisk handling vi pratar om.

När det gäller just brudöverlämning så kanske den här (och några hundra andra trådar på BT) visar på att det faktiskt är många som tycker att brudöverlämning är en otäck sed som vi inte vill ha i Sverige. Och hur väl man än känner sina gäster så tror jag inte att man till 100% kan veta hur alla barn och vuxna som ser på vigseln uppfattar brudöverlämningen.

Bambi76 skrev 2009-03-27 10:04:11 följande:
    Just hakkors kanske man inte ska gå omkring med och det finns naturligtvis en sjukt massa saker som man inte ska göra hur goda intuituoner man har..Men jag snackade om att brudens pappa följer henne till altaret!Om jag inte gör det till något fult så tror jag inte heller att dom som är där tar det så.
  • Duchess

Om du tittar på brudöverlämningens historia och hur den används i många delar i världen än idag så handlar det inte om att pappan "följer" dottern till altaret. Brudöverlämningen symboliserar för många kvinnor en konkret verklighet där de är underordnade män - först sin far och sedan sin make.

Jag ser ingenting vackert i det, och förstår inte poängen med att försöka göra detta till en svensk vigselsed. Jag tycker nämligen inte att man kan blunda, varken för det historiska eller det som sker i andra delar av världen.

Bambi76 skrev 2009-03-27 10:24:41 följande:
    Nej. det är inte det jag säger!Det jag menar är att (och nu pratar jag bara om pappa -följer -dotter-till -altaret) om vi som vill att pappa ska följa en till altaret gör det av den enkla anledningen till att vi vill och inte för att det symboliserar mer än just det!JAg tror att ju fler som gör det desto mer kommer den fula stämpeln på det att försvinna!Och JO jag kan veta att alla våra gäster inte skulle tycka det kändes otäckt eller konstigt om min pappa hade gått med mig upp till altaret .
  • Duchess

Man kan naturligtvis välja att själv blunda för sedens historia och användning i andra delar av världen, men det gör det likväl inte till en objektivt vacker handling.

Bambi76 skrev 2009-03-27 10:55:05 följande:
    Nej, Du ser inget vackert i det men Vi som gör det då??Vi som inte ser det som något fult och inte ser det som att vi inte "klarar" oss själva utan måste först bli omhändertagen av pappa och sen vår man måste ju får tycka det lika väl som att du inte tycker det....
  • Duchess

... så om det bara är 75% som ser det som något väldigt negativt är det okej? Jag har t ex pratat med muslimska kvinnor som inte förstår hur svenska kvinnor frivilligt underkastar sig en sed som för många av dem varit en grym verklighet i sina hemländer. Jag hade inget bra svar. "För att det är så fint för dem" räcker liksom inte....

Tindragull skrev 2009-03-27 10:55:10 följande:
    Skillnaden där tror jag mer ligger i att 99,9% av världens befolkning numera ser hakkorset som nåt väldigt negativt.Den siffran komer man nog inte i närheten av när det gäller en brud som går med sin pappa på altargången...
  • Duchess

Hur många procent måste se den som en hemsk sed för att det ska vara tillräckligt? Och i vilka kretsar?

MulleNuh skrev 2009-03-27 11:05:03 följande:
    Fast jag tror inte det är så mycket som 75% som ser det på ett dåligt sätt..
  • Duchess

Ja, det finns olika syn på seden med slöja bland muslimska kvinnor. Men såvitt jag vet finns det en stor samstämmighet om synen på brudöverlämning.

Min poäng är att vi inte lever i ett vakum. Brudöverlämningen har en historia och symbolik som representerar att kvinnan är omyndig och underlägsen mannen. För många kvinnor i världen är det också en konkret verklighet än idag.

Jag tror inte att alla svenska tjejer som vill bli överlämnade av sin far är förtryckta. Däremot tror jag att många av dem inte har funderat över vad överlämningen egentligen symboliserar, alternativt väljer att blunda för historian och kontexten. Jag ser inga skäl att försöka arbeta hårt för att ändra innebörden i en solkig sed när den svenska vigselseden representerar den syn som de allra flesta av oss har på män och kvinnor.

Lady o Lufsen skrev 2009-03-27 11:08:46 följande:

Fast tvårt om är det ju också så att vi svenkar, och andra med oss, har debatterat detta med slöja och annan heltäckande beklädnad för exempelvis muslimska kvinnor i många, många år där många av svaren har varit BLAND ANNAT just "att det är fint" så det ÄR ju olika....dessutom är det ju några muslimska kvinnor som anser att just den sortens beklädnad är kvinnoförtryckande.
  • Duchess

Jag kan svara. Om din man också hade blivit överlämnad av sin far eller mor så hade jag tyckt att ni åtminstone gick in i det hela på lika villkor. För varför är det bara du som ska överlämnas?

Tindragull skrev 2009-03-27 11:12:06 följande:
    En liten fråga:Om jag hade valt att gå med min mamma, hade det då varit ok? (denna frågan är då riktad till de som är motståndare till att man går med sin pappa)Jag menar hon är ju min förälder hon också och det hade väl lika väl kunnat vara hon som "lämnar över mig i tvångsgifte"... Eller?Har sett på ett par ställen i såna här trådar att folk hojtar om varför man inte går med sin mamma... Vore det mer rätt... Och vilken signal är ni ute efter då? Att det "är ok att mamma tvingar dig till nåt, men din pappa får inte göra det" eller vadå?Jag förstår verkligen inte...Men som sagt. Jag har svårt att se att man i vår kultur år 2009 kan se nåt fel i det här över huvud taget.
  • Duchess

Visst är det en skillnad, men sedens innebörd signalerar tvång för många av oss, inklusive de kvinnor jag pratade med.

Jag håller med dig om att jämställdheten kommit långt här i Sverige, men det är ingenting som vi fått gratis och som är för evigt. Av bland annat det skälet tycker jag inte att vi ska importera vigselseder som signalerar förtryck och underkastelse för en stor del av jordens befolkning.

Tindragull skrev 2009-03-27 11:19:46 följande:
    Men snälla nån... Det är väl en jäkla skillnad på att göra nåt frivilligt och att bli tvingad till det?Nu är ju Sverige ett land där vi kvinnor har ett eget värde och bestämer över oss själva. Ska vi då behöva backa tillbaka och foga oss efter andras önskemål för att det funkar så i vissa andra länder...? Tycker jag verkligen inte...
  • Duchess

Tja, spontant så tycker jag att det signalerar att bruden vill ha mer uppmärksamhet som person än vad brudgummen vill. Jag tycker att det känns lite "prinsessdröm" att ha fokus på bruden och inte på hela brudparet, men jag ser inget jämställdhetsfel i det hela. Om brudgummen också tycker att det är OK att fokus hamnar mer på bruden än på brudparet så får det väl bli så.

Fast jag undrar ofta över varför det aldrig är brudgummen som går in själv medan bruden väntar vid altaret. Varför tror du att det alltid är just bruden som går in själv?

Bambi76 skrev 2009-03-27 11:20:48 följande:
    En liten fråga bara..tycker du att par som vill att mannen ska stå vid altaret inte heller går in med samma vilkor i äktenskapet?
  • Duchess

Det är väl bättre om båda två överlämnas? Det signalerar ju iaf att det inbördes förhållandet mellan brudparet och deras föräldrar är på ungefär samma nivå.

Nej, du tycker inte att du överlämnas. För mig och alla andra som ser brudöverlämning i sin historiska och samtida kontext är det solklart att du överlämnas. Det är inget fel med det, om det är just den verkligheten man vill gestalta genom att byta ut den svenska vigselseden mot en utländsk.

Tindragull skrev 2009-03-27 11:27:35 följande:
    Jag ska inte "överlämnas". Jag ska gå in tillsammans med min pappa.Så du menar på fullaste allvar att om min m2b först går in med en av sina föräldrar, så är det mer ok att jag går in med en av mina? *nu fattar jag inte alls*Lika villkor? Då borde det ju enligt ert tänk vara så att ingen av oss har haft nåt att bestämma om utan båda två blir "överlämnade" av våra föräldrar?Då har vi helt plötsligt ingen egen vilja nån av oss? Är det bättre?
  • Duchess

För mig personligen har frågan två dimensioner: den religiösa och den politiska.

Den religiösa dimensionen handlar om att allt som sker i en gudstjänst har en betydelse. All liturgi har en lång historia, och den svenska gudstjänstens seder har inte kommit till av en slump. Jag är stolt över att Svenska Kyrkan så tidigt bestämde att den svenskkyrkliga vigselseden skulle avspegla mannens och kvinnans lika värde och fria val. Den religiösa dimensionen försvinner ju om den kyrkliga vigseln försvinner. Jag tillhör de som hoppas att kyrkomötet nu i höst väljer att avskaffa vigselrätten. Då blir alla vigslar borgerliga, och så är den delen av problemet löst.

Den politiska dimensionen handlar om det jag skrivit tidigare: att brudöverlämning, liksom många andra seder och symboler, inte existerar i ett vakum. Det finns en historisk och internationell kontext. Den biten av frågan kommer att leva kvar även om kyrkans vigselrätt försvinner. Men vid en borgerlig vigsel har ju brudparet mycket större möjligheter att fritt utforma vigseln, så där inser jag att det blir svårare att styra bort brudöverlämningen.

Bambi76 skrev 2009-03-27 11:30:34 följande:
    Ja, för en del signalerar det tvång men långt i från för alla!Men vi som inte för det då.. ska vi behöva ändra oss när ni inte tänkte göra det ?
  • Duchess

Så eftersom det bara görs en gång är det OK med lite ojämställdhet på bröllopsdagen?

Varför lämnas inte din man över av sin mor/far om ni är så jämställda? Återigen: jag har aldrig någonsin hört talas om att män behöver överlämnas av en förälder. Den dag det (Gud förbjude) blir lika vanligt som att kvinnan överlämnas så tycker jag iaf att det börjar kännas hyggligt rättvist...

Tindragull skrev 2009-03-27 11:43:00 följande:
    Och jo...brudöverlämning anser jag är en småsak i jämförelse med allt det vardagliga i livet. Det görs EN gång. Allt annat i vardagen görs ju alltid...
  • Duchess

Tja.. det kan ju bero på att det är svårt att få svar på en del frågor. Tycker jag iaf.

Jag väntar fortfarande på att få höra om en man som blir överlämnad av sin mor eller far, eller en man som går själv in i kyrkan medan bruden står och väntar där framme.

MulleNuh skrev 2009-03-27 11:49:47 följande:
    Men gud.. Nu sitter jag bara o läser och ni skriver ju exakt samma sak HELA tiden!
  • Duchess

Jepp. Jag har väntat flera år nu, men jag är tålmodig

MulleNuh skrev 2009-03-27 12:06:50 följande:
    mjo men det tror jag tyvärr du får vänta läääänge på faktiskt..
  • Duchess

Om du vill ha min ärliga och spontana åsikt (och det är antagligen de du vill) så undrar jag hur du kan anse att de hemska signalerna inte finns? De flesta jag samtalat med genom åren som vill överlämnas av sin pappa erkänner i alla fall att seden med brudöverlämning har ett ursprung som är otrevligt, och att det faktiskt finns kvinnor som överlämnas både bildligt och bokstavligt på många ställen i världen än idag. Däremot menar de att det är möjligt att bortse från ursprung och kontext, och istället omtolka innebörden till att man hedrar sin pappa.

Om jag tolkar dig rätt så menar du att de hemska signalerna inte alls finns? Hur resonerar du då?

Jag undrar också vad du menar när du säger att du är fullständigt jämställd i övriga vardagen? Jag tror nämligen inte att någon av oss är fullständigt jämställd, däremot tror jag att de flesta av oss strävar efter jämställdhet. Hemma hos oss har vi t ex nyligen haft en diskussion om varför det förväntas att just jag ska komma ihåg födelsedagar och dessutom köpa presenter till de som fyller år. Jag menar inte att det är ojämställt att vara den som köper presenter, men det är ojämställd att utgå från att det är kvinnan som ska komma ihåg födelsedagar och köpa presenter.

För övrigt ger jag dig cred för att du erkänner att du gillar att stå i rampljuset. Bättre det än att dra någon vals med bortförklaringar. Jag tycker inte likadant som du i det avseendet, men för mig är det en mindre fråga.

Tindragull skrev 2009-03-27 12:09:48 följande:
    Eftersom jag inte anser det som en ojämnställd handling så tolkar du min mening fel... Det jag menar är att de där hemska signalerna som ni pratar om... (de som jag inte anser finns) i så fall skulle vara 5 minuter av en hel livstid. Därför anser jag det vara en småsak jämfört med vardagen.Säg t.ex att det skulle vara så (nu är det INTE så detta är bara ett exempel) att jag blir bortgift och överlämnad i den bemärkelsen på riktigt. Men jag är fullkomligt jämställd i vardagen och i övrigt. Då är det knappast de 5 minuterna som formar mina barns syn på jämställdhet. Förstår du nu hur jag menar?Min blivande man blir inte "överlämnad" för att han inte vill det. Han har en annan plan. Han ska lyssna på ett musikstycke i kyrkan och samla sig en stund där framme vid altaret innan jag kommer in.Jag ska inte sticka under stol med att jag gillar uppmärksamhet och vill gärna att folk ska titta på mig när jag går uppför altargången. Men jag vill ha sällskap, annars kommer jag säkert snubbla eller nåt annat roligt... Min blivande är inte alls som jag och trivs bättre med att så där framme.
  • Duchess

Som sagt, cred för erkännandet att det handlar om någon form av prinsessdrömmar i ditt fall. Men visst är det märkligt att det aldrig är mannen som blir överlämnad eller går ensam fram i kyrkan? Jag vet ju med bestämdhet att alla män inte alls är blyga och vill stå i skymundan...

Tindragull skrev 2009-03-27 12:18:49 följande:
    Jag tror... och det betyder inte att det är en sanning...att det är så att tjejer vill synas mer på sin bröllopsdag och att det ofta inte är lika viktigt för mannen... Enda dagen att riktigt leva ut sina prinsessdrömmar kanske... I vårt fall är det i alla fall så. Jag gillar att synas och vara i centrum, medan min m2b inte så gärna gör det. Vore ju trist att tvinga honom, som inte vill, gå altargången upp medan alla stirrar. Och så får jag stå i skymundan fast jag älskar uppmärksamhet.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!