Ja, det finns olika syn på seden med slöja bland muslimska kvinnor. Men såvitt jag vet finns det en stor samstämmighet om synen på brudöverlämning.
Min poäng är att vi inte lever i ett vakum. Brudöverlämningen har en historia och symbolik som representerar att kvinnan är omyndig och underlägsen mannen. För många kvinnor i världen är det också en konkret verklighet än idag.
Jag tror inte att alla svenska tjejer som vill bli överlämnade av sin far är förtryckta. Däremot tror jag att många av dem inte har funderat över vad överlämningen egentligen symboliserar, alternativt väljer att blunda för historian och kontexten. Jag ser inga skäl att försöka arbeta hårt för att ändra innebörden i en solkig sed när den svenska vigselseden representerar den syn som de allra flesta av oss har på män och kvinnor.
Lady o Lufsen skrev 2009-03-27 11:08:46 följande:
Fast tvårt om är det ju också så att vi svenkar, och andra med oss, har debatterat detta med slöja och annan heltäckande beklädnad för exempelvis muslimska kvinnor i många, många år där många av svaren har varit BLAND ANNAT just "att det är fint" så det ÄR ju olika....dessutom är det ju några muslimska kvinnor som anser att just den sortens beklädnad är kvinnoförtryckande.